Erilainen joulu: 5 joulutraditiota maailmalta

Delfiinien vetämä reki, joulupukkijahti, tanssifestivaalit rannalla… Suomalaiseen jouluun kuuluvat perinteisesti valkeana hohtava maa ja jouluillallinen perheen parissa, mutta monissa muissa maissa joulua vietetään hyvin erilaisissa merkeissä. Matkahakukone momondo.fi listasi viisi vaihtoehtoista tapaa joulun viettoon maailmalta.

KÜSSNACHT, SVEITSI

Klausjagenin lyhtyjä. Kuva: Adnan Yahya

Yleensä joulupukki toivotetaan sydämellisesti tervetulleeksi melkein missä päin maailmaa tahansa. Küssnachtin sveitsiläiskylässä pukki saa kuitenkin erilaisen vastaanoton: vuosittain yli 20 000 vierasta saapuu joulukuun viidentenä päivänä jahtaamaan tätä tuuheapartaa.

Tapahtuman nimi on “Klausjagen”, vapaasti käännettynä “joulupukinmetsästys”, ja se kuuluu Euroopan kummallisimpiin jouluperinteisiin. Se sai alkunsa keskiaikaisena pakanarituaalina, jossa kyläyhteisöt yrittivät ajaa pois pahoja henkiä sietämättömän mekkalan avulla. Tapahtuma oli niin äänekäs, että se kiellettiin 1700-luvulla, mutta se palautettiin vuosisataa myöhemmin uudessa, kristityssä muodossa – ja tällä kertaa kohteenaan joulupukki.

Koko yön kestävään paraatiin osallistuu 180 torvensoittajaa, 200 miestä “iffeleissä” – jättimäisissä valaistuissa hiippalakeissa, jotka on suunniteltu näyttämään hehkuvilta lasimaalauksilta – sekä 700 lehmänkellonsoittajaa, jotka yhdessä ajavat joulupukin ja hänen neljä pimeää tonttuaan pois kaupungista.

NASSAU, BAHAMA

Junkanoo -juhla. Kuva: MissChatter

Nassaussa Tapanina ja jälleen uudenvuodenpäivänä järjestettävä Junkanoo on Karibian vanhimpiin kuuluva festivaali, joka täyttää kadut erikoisiin karnevaaliasuihin pukeutuneilla ihmisillä ja tarttuvalla rumpujen rytmillä. Junkanoo vetää vertoja jopa New Orleansin Mardi Gras’lle ja Rion sambakarnevaaleille asujen värikkyydessä, kimalluksessa ja yleisessä hulluudessa.

Juhlahumun lisäksi Nassaun joulukuu tarjoaa mahdollisuuden rentoutua rauhallisella Cable Beachilla tai pulahtaa siniseen mereen laitesukellusreissulle yhdessä maailman parhaista ympäristöistä.

DOUZ, TUNISIA

Kamelikisa aavikolla. Kuva: mckaysavage

Tähtien sota -elokuvien kuvauspaikkanakin tunnettua, uneliasta Tunisian Douzia kutsutaan usein “Saharan portiksi”. Joulukuun neljänä viimeisenä päivänä paikalliset arabiheimot kuitenkin muuntavat tämän karun hiekkakylän suurenmoiseksi beduiinispektaakkeliksi.

Saharan kansainvälinen festivaali imee kaupunkiin suuren määrän vierailijoita, kun turistit kaikkialta maailmasta liittyvät Pohjois-Afrikan naapurimaista matkustavien paimentolaisten seuraan nauttimaan hiekkahockeystä, tuhdista pohjoisafrikkalaisesta keittiöstä, käsityömarkkinoista ja perinteisistä napatanssiesityksistä.

Douzissa vaatimaton kameli on sekä kuningas että ihmisen paras ystävä: vuosittain yli 50 000 vierailijaa saapuu keskelle aavikkoa katsomaan kamelirodeota ja laukkakilpailuja. Joulukoristeita ei näy missään, mutta se ei vähennä näiden vuosittaisten tunisialaisfestivaalien juhlavuutta.

HONOLULU, HAVAIJI

”Mele Kalikimaka” eli hyvää joulua! Kuva: gabesk

Yhdysvaltojen aurinkoisimmassa osavaltiossa on juhlittu joulua länsimaiseen tyyliin jo 1800-luvun alusta asti, joskin ainutlaatuiseen havaijilaiseen tapaan. Nykyään honolululaiset juhlistavat joulua isosti levittäen jouluiloa koko joulukuun kestävissä juhlissa, jotka ovat pullollaan ilotulituksia, paraateja ja ukuleleilla säestettyjä joululauluja.

Honolulu on todennäköisesti ainoa paikka maailmassa, jossa joulupukkikin on niin rentona, että saapuu juhlapaikalle pukeutuneena pelkästään punaiseen saronkiin, sandaaleihin ja Havaiji-paitaan – kanootissa, jota vetävät delfiinit. Eikä tämä ole edes vitsi…

BONDI BEACH, UUSI ETELÄ-WALES, AUSTRALIA

Joulu keskellä kesää. Kuva: martintom

Bondi Beach on Australian vilkkain, kuumin ja villein ranta, johon monet paikalliset kokoontuvat viettämään kesäistä joulua. Se onkin loistava paikka törmätä kiinnostavaan ihmiseen mistelinoksan alla tai kokata jouluateria ulkogrillillä. Lisäksi rannalla järjestetään joulupäivänä Sunburnt Christmas -festivaali, joka on täynnä riehakasta menoa, uimapuvuissa tanssivia ihmisiä ja musiikin jytkettä.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten  CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 30 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone-, Android- ja Blackberry-laitteille.