Facebook-julkkis Lenni aloitti opaskoirakoulun

Tuhansille suomalaisille tutuksi tullut opaskoirapentu Lenni läpäisi tammikuussa Opaskoirakoulun pentutestit ja pääsee nyt aloittamaan opaskoirakoulun etäkouluttajan luona Hartolassa. Runsaan vuoden ajan Lennin elämää Facebookissa seuranneet yli 8 500 koiranystävää ovat saaneet lukea päivityksiä Lennin arjesta hoitoperheessä sekä matkasta kohti mahdollista opaskoiran uraa.

Opaskoirakoulun ja optikkoketju Specsaversin yhteistyössä ylläpitämä Lennin Facebook-sivu saa nyt päätöksensä, kun Lennin elämässä alkaa uusi vaihe sen aloittaessa opaskoirakoulun ekaluokan.

Lenni sijoitettiin kahden kuukauden ikäisenä hoitoperheeseen, jossa se varttui ensimmäisen vuotensa viettäen tavallista pennun elämää. Lennin soveltuvuus opaskoiraksi testattiin reilun vuoden ikäisenä lähes kuukauden kestävissä pentutesteissä tammikuussa. Noin puolet testatuista pennuista läpäisi testit ja hyväksyttiin opaskoirakouluun. Lenni oli yksi hyväksytyistä, mutta joutuu olemaan vielä tarkkailuluokalla, sillä se ei täyttänyt aivan sataprosenttisesti vaadittuja kriteerejä.

Lenni on kova nuuhkimaan ja sen keskittymiskyky testeissä herpaantui välillä. Muut ominaisuudet olivat kuitenkin hyvää tasoa, joten Lenni pääsee kouluun – vaikkakin tässä vaiheessa vielä ”tarkkailuluokalle”, kertoo Opaskoirakoulun johtaja Riitta Liimatainen.

Opaskoiratesteissä tutkitaan muun muassa koiran temperamenttia, keskittymiskykyä, stressinsietokykyä, ääniherkkyyttä, käsiteltävyyttä sekä suhtautumista ihmisiin, toisiin koiriin ja liikenteeseen. Voimakkaista ääniin reagoinneista koira hylätään heti.

Kuusi kuukautta kestävän koulutuksen jälkeen Lenni luovutetaan opaskoiraksi näkövammaiselle. Ensin opetellaan vielä näkövammaisen ja opaskoiran välistä yhteistyötä sekä totutellaan uuden kotipaikan reitteihin.

Opaskoiria voi tukea omalla toiminnallaan

Vantaan Itä-Hakkilassa sijaitseva Opaskoirakoulu kasvattaa vuosittain noin 70 opaskoiranpentua, joista yksikkö kouluttaa ja luovuttaa käyttöön joka vuosi noin 30 uutta opaskoiraa. Specsavers tukee opaskoiratoimintaa useissa eri maissa kummikoiratoiminnan kautta. Opaskoirakoulun johtaja Riitta Liimatainen iloitsee kiinnostuksesta opaskoiratyötä kohtaan ja muistuttaa suomalaisia opaskoiraan suhtautumisesta.

- Kaikkein parasta toimintamme tukemista on antaa työskentelyrauha opaskoiralle sen opastaessa käyttäjäänsä. Jos joku haluaa ihan konkreettisesti taloudellisesti auttaa, voi meiltä lunastaa kummipennun. Opaskoirakoululle Hakkilaan voi tuoda myös ehjiä vanhoja pehmoleluja (leluiksi koirille), pyyhkeitä (koirien pesuun) ja täkkejä (koirien alustoiksi). Kannattaa aina kuitenkin soittaa koululle etukäteen ennen tuontia, Liimatainen toteaa.

Mikäli Lenni pääsee kouluttautumaan opaskoiraksi asti, on sillä edessään noin kymmenen vuoden työrupeama, sillä opaskoirat siirtyvät eläkkeelle viimeistään 12 vuoden iässä.  Suomessa on noin 200 opaskoiraa ja kymmeniä arvokasta kasvatustyötä tekeviä hoitoperheitä.

Tiesitkö tämän opaskoirista?

1. Työssään oleva opaskoira pitää yllään aina kolmiotunnuksella varustettuja valjaita.
  2. Valjaissa olevaa opaskoiraa ei saa häiritä. Opaskoira tarvitsee työrauhan, jotta koirakon liikkuminen on turvallista.
  3. Opaskoirien hankinta-, koulutus- ja ylläpitokustannukset korvataan yhteiskunnan varoista. Näkövammaiselle opaskoira on maksuton.
  4. Jos näet opaskoiran kanssa liikkujan tarvitsevan apua, älä epäröi auttaa!
  5. Opaskoiran koulutus voidaan aloittaa vasta, kun koira on 11,5 vuoden ikäinen. Pentu tarvitsee ennen koulutusta hoitokodin, jossa se varttuu ja sitä hoidetaan kuten muitakin kasvavia koiria.

Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen@fi.specsavers.com

Johtaja Riitta Liimatainen, Opaskoirakoulu, 050 494 8848, riitta.liimatainen@opaskoirakoulu.fi

Kuvapyynnöt:
Viestintätoimisto Miltton, Laura Lyyvuo, 050 345 3622, laura.lyyvuo@miltton.fi

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, joka tarjoaa asiakkailleen ammattimaisia näönhuoltopalveluita sekä muodikkaita ja laadukkaita silmälaseja edullisin hinnoin. Ympäri maailmaa laajentuvalla yhtymällä on yhteensä yli 1 400 myymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2010 1,7 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa heinäkuussa 2007 aloittaneella Specsaversilla on 91 Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.