Fazer jatkaa investointeja Lappeenrannassa ja avaa Marianne-karkille nimikkopuiston

Fazer vahvistaa toimintaansa Lappeenrannan makeistehtaalla. Uusi makeistuotanto suklaarakeistamon tuotantolinjalla alkoi tässä kuussa. Uusi lakritsin tuotantolinja nousee tehtaalle ensi vuonna ja tuo Lappeenrantaan kokonaisuudessaan yli 2 miljoonan euron investoinnit. Tänään torstaina, Mariannen nimipäivänä, avataan kaupungin oman klassikkokarkin mukaan nimetty Marianne-puisto, joka nousee tehtaan viereen Lappeenrannan makeistuotannon symboliksi.

”Fazerin makeistuotanto on kasvanut Lappeenrannassa tasaisesti – myös nyt taloudellisesti vaikeina vuosina. Investointi uuteen lakritsilinjaan tuo meille lisää vakautta tulevaisuuteen. Vauhti on viime aikoina vain kiihtynyt”, Fazerin Lappeenrannan makeistehtaan johtaja Taisto Pitkänen iloitsee.

Makeistehtaan rakeistuslinjan ja uuden lakritsilinjan lisäksi Fazerin Lappeenrannan leipomon investoinnit ovat tuoneet työtä sekä paikallisille fazerilaisille että eteläkarjalaisille alihankkijoille. Makeistehdas työllistää Lappeenrannassa suoraan 350 henkilöä, leipomo yli 100 henkeä ja Fazer Food Servicesin ravintolat noin 60 henkeä. Fazer on yksi suurimmista yksityisistä työllistäjistä Lappeenrannassa.

Seuraavaksi myös makeistehtaan ympäristöstä tulee entistä ehompi. Tehtaan lähellä sijaitseva puistoalue, jolla ei aiemmin ollut virallista nimeä, kunnostetaan Fazerin ja Lappeenrannan kaupungin yhteistyössä Marianne-puistoksi. Puiston nimeämisjuhlaa vietetään tänään torstaina, Mariannen nimipäivänä 15.8.

Marianne on luonnollinen nimivalinta puistolle, sillä Fazerin klassikkokarkki Marianne luotiin Lappeenrannassa vuonna 1949. Sittemmin Mariannesta on tullut kaikkien tuntema klassikko, jonka tuotanto ja suosio ovat pysyneet vakaina vuosikymmenestä toiseen.

”Tulevaisuuden kannalta on innostavaa, että myös Fazerin makeisten tuotekehitys tapahtuu Lappeenrannassa. Suosikkituotteistamme Marianne edustaa perinteitä, uutta taas ovat Fazer Angry Birds -makeiset. Tänä keväänä Merkkarit yllättivät retrosuosiollaan. Odotamme innolla uutta lakritsilinjaa ja sen tuomia mahdollisuuksia tulevaisuuden makeisklassikoiden luomisessa,” Taisto Pitkänen suunnittelee.

Lappeenrannan oma makeinen

Marianne-makeisen juuret ovat Lappeenrannan Chymoksen tehtaalla. Vuonna 1949 tehtaan mestarit Aimo Martikainen ja Antti Österman ideoivat karamellin, jossa paksu ja raikkaan mintunmakuinen kuori kätkee sisäänsä maitosuklaasydämen.

Mariannessa yhdistyy venäläinen konvehtiperinne ja ranskalainen maku. Marianne-valumuotti on pysynyt alusta alkaen samana, ja karamellin alkuperäinen nimi Lyhde juontuu valumuotin muodosta.

Marianne-nimen ja klassisen punavalkoraidallisen käärepaperin karamellille suunnitteli taiteilija Aimo Vuorinen. Idea nimeen syntyi Ranskan vallankumousta kuvaavasta taulusta, jossa nainen heiluttaa Ranskan lippua. Tämän rohkean naisen nimi oli Marianne.

Alkuperäinen punavalkoraidallinen Marianne on vuosien saatossa saanut rinnalleen useita sisaruksia: sinivalkoisen Marianne-toffeen, Marianne-rakeen ja Marianne-lakritsin. Tämän syksyn uutuus on hienostuneen kahvin makuinen Marianne Café Mocha. Lisäksi Marianne maistuu syksyn keksi- ja kahvileipäuutuuksissa, joihin kuuluvat Fazer Marianne täytekeksi, Fazer Marianne Muffinssi ja Fazer Marianne Minttusuklaakakkurulla.

Lappeenrannan makeistehdas ja Marianne-puisto: makeistehtaan johtaja Taisto Pitkänen, Fazer Makeiset Oy, puh. 0400 551 707

Marianne-tuotteet: Senior Brand Manager Aku Lipsanen, Fazer Brands Suomi, puh. 0400 259 860

Viestintäpäällikkö Satu Ikäheimo, Fazer Brands Suomi, puh. 050 380 4996

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer-konserni
Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu-, ravintola- ja kahvilapalveluita
. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin ja osaaviin ihmisiin. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konserni toimii kahdella liiketoiminta-alueella. Fazer Brands on tunnettu maukkaista leipomotuotteista ja makeisista. Fazer Food Services tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluita sopimusruokailussa. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä.