Fazer uudistaa keksimarkkinaa: Rakastetut Fazerin makeiset Julia ja Suffeli nyt kekseinä

Fazer esittelee toukokuussa markkinoille saapuvat aivan ensimmäiset Fazerin keksiuutuudet. Fazer tuo kekseihin rakastetut brändit ja suositun suklaan. Tavoitteena on piristää ja uudistaa koko keksitarjoomaa suomalaisille. Uunituoreen kyselyn mukaan kekseissä ylivoimaisesti tärkeintä suomalaisille on herkullinen maku, ja keksejä nautiskellaan mieluiten kahvin kera kotona.

Fazerin pitkä historia makeisten ja leipomotuotteiden parissa näkyy nyt myös uudessa keksituotannossa: Fazerin tutut ja rakastetut makeisbrändit Suffeli ja Julia valtaavat toukokuussa myös keksihyllyt ensimmäisinä Fazerin uutuuskekseinä. Fazerilla on pitkä kokemus keksiliiketoiminnasta vuosilta 1929–1995. Syksyn yrityskaupan jälkeen Fazerin keksit valmistetaan Vantaan Fazerilassa lähes 90 ammattilaisen voimin. Suklaa saadaan ”naapurista” makeistehtaalta.

”Uutuuskeksit ovat ensimmäinen näyttö lähes 20 vuoden jälkeen siitä, miten lähdemme nyt kehittämään suomalaista keksikategoriaa ja osaamista, ja tuomme tuoreita elämyksiä suomalaisten kahvipöytiin. Rakastetut brändit ja Fazerin suklaa ovat allekirjoituksemme herkullisuudesta ja laadusta. Muita Fazer-keksiuutuuksia on luvassa loppuvuoden aikana”, kertoo Fazer Brandsin makeisliiketoiminnasta kansainvälisesti vastaava johtaja Mika Sarimo.

”Uutuuksien myötä haemme kasvua niin Suomessa kuin ulkomailla. Ensimmäisenä Suomen ulkopuolella Fazerin keksejä nähdään Virossa”, kertoo Sarimo.

Kaksi klassikkobrändiä – neljä uutuusmakua

Täyteläinen maku ja herkuttelu nousevat päällimmäisiksi Fazerin uutuuskekseissä. Toffeetäytteinen maitosuklaavohveli Suffeli on ihastuttanut suomalaisia jo vuodesta 1966 lähtien ja ollut kestomenestyjä siitä asti. Rapeasta suklaapatukasta saadaan toukokuussa kaksi herkullista keksimakua: Suffeli Vanilla Bites ja Suffeli Tryffeli Bites. Tumman suklaan ja raikkaan omena-hedelmämarmeladin liitto tuli suomalaisille tutuksi 1950-luvulla Julia-konvehdeista. Toukokuussa myös pehmeästä Juliasta saadaan kauppoihin kaksi suussa sulavaa keksimakua, Original ja Appelsiini.

Kotimainen keksinvalmistuksen ammattitaito

”Keksit ja makeiset tukevat hyvin toisiaan. Näemme erinomaisia mahdollisuuksia makeisbrändiemme hyödyntämisessä keksikategoriassa sekä ennen kaikkea koko tämänhetkisen keksitarjooman monipuolistamisessa suomalaisille kuluttajille. Kaupan vastaanotto on yllättänyt meidät iloisesti. Piristystä tuotekategoriaan on selvästi odotettu. Tavoitteenamme on 25 prosentin osuus Suomen keksimarkkinasta”, kertoo Fazer Brands Suomen toimitusjohtaja Tom Lindblad.

"Odotamme Fazerin kekseiltä paljon ja panostamme niiden tuotekehitykseen ja laadukkaaseen tuotantoon. Investoimme ensimmäisenä vuotena keksitehtaalle viisinkertaisesti viime vuoteen verrattuna. Keksit ovat luonnollinen jatkumo Fazerin toiminnalle ja paluu juurillemme, mikä mahdollistaa liiketoiminnan laajentumisen Suomessa. On tärkeää säilyttää keksinvalmistuksen osaaminen ja työpaikat Suomessa”, toteaa Tom Lindblad.

Keksipakkauksissa nähdään ensimmäistä kertaa Fazerin uusi keksi- ja makeiskategorian logo, joka korvaa vähitellen Fazerin makeistuotteissa näkyvät erilaiset sinettilogot. Samalla tutut keksituotteet saavat uudenlaisen pakkausilmeen.

Kysely: Suomalaisten suosikkeja suklaa- ja täytekeksit

Vuosikymmenten kokemuksen myötä Fazer tuntee suomalaisen maun ja kuuntelee kuluttajien toiveita. Fazer toteutti maalis-huhtikuun vaihteessa kyselyn, johon vastasi yhteensä lähes 1 700 suomalaista. Kyselyn mukaan suomalaisille kaikista tärkeintä kekseissä on herkullinen maku: 71 prosenttia vastaajista nimesi maun ykköskriteeriksi keksien valinnassa. Makuvaihtoehdoista suomalaisten suosikkeja ovat suklaalla kuorrutetut keksit ja täytekeksit. Myös kahvikeksit ja suklaiset vohvelit ovat suomalaiseen makuun. Yli puolet vastaajista nauttii keksinsä mieluiten kahvin kera. Suurin osa herkuttelee kekseillä kotonaan.

Sanokaa keksi kun haluatte hyvää

Fazerin keksivalikoimaan kuuluvat uutuuksien lisäksi tutut Suklaalehti, Doris, Muro, Minttusuklaa, Carneval ja Muumi sekä Jyväshyvä-keksit. Jyväshyvä-tuoteperheen kekseissä korostuu viljan hyvä, luonnollinen maku, ja niiden valmistuksessa on käytetty aitoa rypsiöljyä.

Fazer-uutuudet saapuvat kauppoihin toukokuun alusta: Suffeli Vanilla Bites 215 g, Suffeli Tryffeli Bites 215 g, Julia Original 300 g ja Julia Appelsiini 300 g.

toimitusjohtaja Tom Lindblad, Fazer Brands Suomi, p. 0400 452 226
toimitusjohtaja Mika Sarimo, Fazer Brands / makeisliiketoiminta, p. 050 395 0050
kategoria- ja brändipääliikkö Riikka Junes, p. 040 581 9745
viestintäpäällikkö Satu Ikäheimo, Fazer Brands Suomi, p. 050 380 4996
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Kuvia medialle:
www.fazer.fi/media ja siellä ”Media_press” ja ”Biscuits_novelties”

Kesäisiä vinkkejä juhlien järjestämiseksi osoitteessa www.fazer.fi/juhla

Fazer-konserni

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu-, ravintola- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin ja osaaviin ihmisiin. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konserni toimii kahdella liiketoiminta-alueella. Fazer Brands on tunnettu maukkaista leipomotuotteista ja makeisista. Fazer Food Services tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluita sopimusruokailussa. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä.