FINATEX JULKISTAA VUODEN SUOMALAINEN MUOTITEKO 2010 -PALKINTOEHDOKKAAT

-          Uudistunut 10 000 euron palkinto jaetaan Finnish Catwalk -tapahtumassa 28.1.2011

Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex on nimennyt ehdokkaat Vuoden suomalainen muotiteko 2010 -palkinnon saajaksi. Ehdokkaita ovat Indiedays-blogisivusto, Makia Clothing, Muotikuu sekä Tiia Vanhatapio. Aiempien vuosien kunniamaininta muuttuu nyt rahapalkinnoksi ja on suuruudeltaan 10 000 euroa.

Vuoden suomalainen muotiteko 2010 -palkinto jaetaan perjantai-iltana 28.1. Finnish Catwalkin kutsuvierastilaisuudessa  Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla. Viime vuonna kunniamaininnan sai arvostettu stylisti ja muodin ammattilainen Teri Niitti.

Tänä vuonna uudistuva Finnish Catwalk on Finatexin kahdesti vuodessa järjestämä muodin suurin ammattitapahtuma.

-          Finnish Catwalk avaa nyt ensimmäistä kertaa ovensa myös kuluttajille toisena tapahtumapäivänä. Uudistuksen yhteydessä nostamme myös Finatexin Vuoden suomalainen muotiteko -palkinnon roolia, ja entinen kunniamaininta muuttuu 10 000 euron rahapalkinnoksi, kertoo Finatexin toimitusjohtaja Satu Mehtälä.

Vuoden suomalainen muotiteko -palkinnon saa raadin valitsema taho tai henkilö, joka on omalla persoonallisella tavallaan tehnyt kotimaista tekstiili- ja vaatetusalaa tunnetuksi. Palkittava on toimillaan vahvistanut suomalaisen tekstiili- ja muotialan imagoa ja herättää myönteistä keskustelua.

Raati haluaa nostaa nyt julkistettavien ehdokkaiden lisäksi esille myös Linnan juhlat, jotka Suomen itsenäisyyden juhlistamisen ohella tuovat esille suomalaisen juhlapukumuodin tekijöitä laajalla skaalalla. Tv ja muut mediat antavat koko kansalle mahdollisuuden osallistua juhlaan kotisohviltaan ja toimia kommentaattoreina ja muotikriitikkoina. Trendikkäänä ja ekologisena erityisteemana viime vuoden juhlissa oli pukujen uudistaminen ja kierrätys.

Palkintoraatiin kuuluvat Elle-lehden päätoimittaja Mirva Saukkola, valokuvaaja Kira Gluschkoff, toimittaja Sanna Kiiski, Oy Turo Tailor Ab:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen, suunnittelija Naoto Niidome, taiteen tohtori Ana Nuutinen, Stockmannin ostojohtaja Tiina Railio sekä puheenjohtajana Finatexin toimitusjohtaja Satu Mehtälä.

Vuoden suomalainen muotiteko 2010 -palkinnon ehdokkaat edustavat laajasti muodin koko kenttää blogeista suunnittelijoihin.  Ehdokkaat Vuoden suomalainen muotiteko 2010 -palkinnon saajaksi ovat:

1.     Indiedays-blogisivusto

Toimintaansa viime vuonna merkittävästi laajentanut Indiedays kokoaa yhteen lukuisia muotiblogeja ja kannustaa monipuoliseen yhteisölliseen toimintaan muodin parissa. Samalla se toimii palaute- ja viestintäkanavana muotiteollisuudelle, -kaupalle ja -medialle. Blogeissa on myös paljon arvokasta aineistoa alan tutkimusta ajatellen.

2.     Makia Clothing

Makia Clothing on saanut alkunsa menestyneistä lumilautailijoista. Vahva asenne välittyy tuotteista markkinointiin asti, ja räväkkä visuaalinen ilme tukee hyvää meininkiä. Lyhyessä ajassa yritys on saanut jo noin 60 jälleenmyyjää maailmalla ja mallisto laajenee vauhdikkaasti. Makiassa on ainesta kansainväliseksi menestystarinaksi.

3.     Muotikuu

Muotikuu on omistajan ja muotisuunnittelijan Jaana Varkki-Terhon menestyskonsepti, joka on vuoden aikana saanut vahvan jalansijan myös Helsingissä uuden liikkeen myötä. Liikkeiden päämallistot koostuvat omistajan itse suunnittelemista ja Turun seudulla valmistetuista naisellisen kauniista ja laadukkaista vaatteista, joissa on klassikon ainekset. Laadukkaina ja esteettisesti aikaa kestävinä tuotteet vastaavat hyvin kestävän kehityksen vaatimuksiin.

4.     Tiia Vanhatapio

Tiia Vanhatapio on lahjakas suunnittelija ja yrittäjä, joka tekee kerta toisensa jälkeen upeita, kansainvälisen tason naistenvaatemallistoja. Myös Vanhatapion suunnittelemat design-lastenvaatteet ovat raikas tuulahdus suomalaiseen käytännöllisyyttä arvostavaan lastenvaatekulttuuriin. Kuuden vuoden aikana Vanhatapion mallistot ovat saaneet tunnustusta sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Vanhatapio on ammattimainen myös brändin rakentamisessa.  Vuoden 2010 saavutuksiin kuuluu kutsu ja mallistojen esittely New Yorkin muotiviikolla.

www.finnishcatwalk.fi

PopFashion Oy
Markus Hilden, puh. 044 363 996
1, markus@popfashion.fi

Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex

Satu Mehtälä, puh. 050 539 8590, satu.mehtala@finatex.fi

www.finatex.fi

Finnish Catwalk -lehdistötilaisuus järjestetään perjantaina 28.1. klo 17.30, jonka jälkeen ilta jatkuu VIP-tilaisuuden merkeissä. Lehdistön edustajat ovat tervetulleita myös kutsuvierastilaisuuteen, jossa jaetaan Vuoden suomalainen muotiteko -palkinto.  Kuluttajat ovat tervetulleita tapahtumaan lauantaina 29.1.2011.  Finnish Catwalk on Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatexin organisoima muodin suurin ammattilaistapahtuma, joka järjestetään Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla 28.–29.1.2011.