Finlayson inspiroitui Suomen tunnetuimmassa saunassa – Tamminiemi-mallisto kauppoihin marraskuussa

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson tuo markkinoille yhdessä Kansallismuseon kanssa toteutetun Tammieniemi-malliston, joka ammentaa vaikutteita Suomen tunnetuimmasta saunasta. Saunatekstiileihin on haettu inspiraatiota Tamminiemen saunasta, jota presidentti Urho Kekkonen käytti neljällä eri vuosikymmenellä.

Tamminiemen huvila valmistui 1900-luvun alussa kauppias Nissenin käyttöön. Aikansa huippuarkkitehtien suunnittelema huvila tunnetaan kuitenkin ennen kaikkea presidentti Urho Kekkosen edustusasuntona. Tamminiemi onkin muodostunut lähes synonyymiksi presidentti Kekkoselle, jonka kuolemasta tulee tänä vuonna kuluneeksi kolmekymmentä vuotta.

Tamminiemen saunan historiallinen merkitys on ilmeinen. Todennäköisesti siellä on tehty päätöksiä, joiden ansiosta rauha ja itsenäisyys on säilynyt myös muissa saunoissa ympäri Suomen niemeä. Kansallismuseon kanssa yhteistyössä toteutettu Tamminiemi-mallisto onkin kunnianosoitus paitsi presidentti Kekkoselle, myös saunalle ja sovintomielelle.

”Tamminiemen sauna on vuosikymmenten mittaan nähnyt ja kuullut monenlaista. Tamminiemessä ymmärrettiin saunan tärkein ominaisuus: sen henkinen puoli. Ilman saunaa olisi tässä maassa moni kimurantti tilanne jäänyt solmuun ja sopimatta, moni rakkaus syntymättä ja moni ystävyys solmimatta. Toivottavasti Tamminiemi-mallisto tuo tämän hengen mahdollisimman moneen suomalaisen kotiin”, kertoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Malliston inspiraation lähteenä toimivat Kansallismuseon kokoelman valokuvista löytyneet pyyhkeiden kaksi raitaa sekä Tamminiemen saunan ovenkahvan punottu kuvio. Värimaailmaan on haettu vaikutteita Tamminiemen ympäristöstä, kuten saunan terassin liuskekivestä. Malliston värimaailma on hillitty ja yksinkertainen, minkä vuoksi se sopii kaikenlaisiin ja kaiken kokoisiin saunoihin. Tamminiemi-malliston tuotteet on suunnitellut Finlaysonin suunnittelija Liisa Suurla.

”Haluamme nostaa kulttuuriperinnön innovaatioiden voimavaraksi. Kulttuuriperintö inspiroi, mutta se tarjoaa myös uusia näkökulmia itse tuotekehitysprosessiin. Tamminiemi-mallistossa ikonista kulttuuriperintöä on hyödynnetty oivaltavalla ja tyylikkäällä tavalla”, kertoo Kansallismuseon markkinointijohtaja Jonna Heliskoski.

Kaikki Tamminiemi-malliston tuotteet ovat puuvillapellavaa. Mallistoon kuuluvat käsi- ja kylpypyyhkeet, laudeliinat, saunakinnas, matto ja saunatyyny. Tamminiemi-malliston tuotteet tulevat myyntiin viikolla 46 Finlaysonin verkkokauppaan, myymälöihin sekä jälleenmyyjien valikoimiin.

Lisätiedot:
Jukka Kurttila, toimitusjohtaja, Finlayson Oy

p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

Kuvat ja tuotetiedot:
pr@finlayson.fi

www.finlayson.fi

Instagram: Finlayson_est.1820
Facebook: Finlayson
Twitter: Finlaysonsuomi
Snapchat: finlayson_1820

Vuonna 1820 perustettu Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä. Skotlantilainen James Finlayson tupsahti vuonna 1820 Tampereelle, jossa silloin oli pari tuulen pieksemää tupaa ja valjastamaton koski. Muutaman vuosikymmenen kuluttua samalla paikalla oli Pohjoismaiden suurin teollinen yritys, jolla oli oma kirkko, sairaala, koulu ja palokunta. Tänä päivänä Finlaysonilla ollaan vakuuttuneita siitä, että ainoa oikea tapa kunnioittaa yrityksen historiaa, on toimia yhtä vastuullisesti, rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kuin sen varhaiset omistajat. Finlaysonilla on Suomessa ja Ruotsissa yhteensä 16 omaa myymälää ja kolme shop-in-shopia. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan. Finlaysonin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 23 miljoonaa euroa ja yrityksen palveluksessa oli vuoden lopussa noin 130 henkilöä.