Finlayson keräsi myymälöissään lähes 20 tonnia käytettyjä tekstiilejä – kierrätysmateriaalista valmistetut räsypalat ovat täysin suomalaista työtä

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson keräsi keväällä kaikissa Suomen myymälöissään vanhoja kodintekstiilejä. Kampanja sai kuluttajat liikkeelle – myymälöihin palautettiin yhteensä 19,5 tonnia vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä. Kierrätykseen tuoduista lakanoista valmistetaan perinteisten räsymattojen sijaan räsypaloja, joista ensimmäiset tulevat myyntiin heinäkuussa. Moneen käyttötarkoitukseen sopivat räsypalat ovat täysin suomalaista työtä.

Finlaysonin myymälöihin palautetut kodintekstiilit lajiteltiin paikan päällä myymälöissä. Tämän jälkeen hyväkuntoiset pussilakanat ja aluslakanat toimitettiin Lappajärvelle, jossa ne pestiin, ommeltiin yhteen, leikattiin matonkuteiksi ja kudottiin räsypaloiksi. Kierrätykseen tuoduista pyyhkeistä ja räsypalojen valmistukseen kelpaamattomista, huonokuntoisista lakanoista valmistetaan öljyntorjuntamattoja.

Perinteisten räsymattojen sijaan kierrätystekstiilistä valmistetaan eri kokoisia räsypaloja, jotka sopivat moneen käyttötarkoitukseen. Finlaysonin suunnittelijoiden suunnittelemat räsypalat toimivat penkinpäällisenä, nojatuolin suojana, ryijynä, pöytäliinana tai ihan vain räsymattona. Paloja on neljää eri kokoa, ja tuotteissa on kahta eriväristä lointa sekä kahta erilaista sidosta.

”Kierrätyskampanja oli meille haaste ja testi – vastaavaa teollista kiertotalousliiketoimintaa ei tekstiilialalla ole Suomessa aiemmin tehty. Kehitimme valmistusprosessia matkan varrella ja työ jatkuu. Materiaalia riittää yhteensä noin viiteen tuhanteen räsypalaan. Tuotteet on tehty alusta loppuun Suomessa, vaikka ulkomaisen kierrätysräsyn ostaminen ja räsypalojen teettäminen ulkomailla olisi ollut halvempaa”, kertoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Finlaysonin myymälöissä voi jatkossakin kierrättää vanhoja pussi- ja aluslakanoita. Jokaisesta kierrätykseen viedystä kodintekstiilistä saa kymmenen prosentin alennuskupongin, joka oikeuttaa alennukseen yhdestä normaalihintaisesta kertaostoksesta. Tekstiilikierrätystä ei järjestetä Finlaysonin Pop Up -myymälöissä.

“Suomessa päätyy kaatopaikalle vuosittain jopa 90 000 tonnia tekstiilijätettä. Kodintekstiilien ostaminen on helppoa, mutta kierrättäminen hyvin vaikeaa. Haluamme jatkossakin tehdä kodintekstiilien kierrätyksen ihmisille mahdollisimman helpoksi”, jatkaa Kurttila.

Kierrätyslakanoista valmistetut räsypalat ovat täysin suomalaista työtä. Räsypalat tulevat myyntiin Finlaysonin Esplanadin, Arabian, Itiksen, Sellon, Jumbon, Turun ja Tampereen myymälöihin sekä Finlaysonin verkkokauppaan perjantaina 15.7. Ensimmäisessä erässä myyntiin tulee 500 räsypalaa. Seuraava erä saapuu kauppoihin elokuun alussa, jolloin myyntiin tulee myös suurin palakoko.

Kuvat:

Lisätiedot:
Jukka Kurttila, toimitusjohtaja, Finlayson Oy
p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

www.finlayson.fi

Instagram: Finlayson_est.1820
Facebook: Finlayson
Twitter: Finlaysonsuomi
Snapchat: finlayson_1820

Vuonna 1820 perustettu Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä. Tänä päivänä se elää uutta elämää ja on vakuuttunut, että paras tapa kunnioittaa sen pitkää historiaa on rohkeus, ennakkoluulottomuus ja jatkuva halu kehittää uusia mielenkiintoisia sisustustekstiilejä. Finlaysonilla on Suomessa ja Ruotsissa yhteensä 15 omaa myymälää ja kolme shop-in-shopia. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan. Finlaysonin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 23 miljoonaa euroa ja yrityksen palveluksessa oli vuoden lopussa noin 130 henkilöä.