Finlayson teki parhaan tuloksensa vuosikymmeniin – liikevaihto kasvoi huikeat 43 %

Kotimainen kodintekstiili- ja designyritys Finlayson teki 200-vuotisjuhlavuotenaan huikean tuloksen. Vuonna 2020 liikevaihto kasvoi 43 % ja käyttökate nousi 4 miljoonaan euroon. Menestyksekästä vuotta selittävät panostukset verkkokauppaan, uusien asiakkaiden löytäminen aktiivisella markkinoinnilla ja nopea reagoiminen koronatilanteeseen.

Samoihin aikoihin koronapandemian iskiessä Suomeen, maamme vanhimpiin yrityksiin kuuluva Finlayson täytti 200 vuotta. Pandemiasta huolimatta yritys ylsi juhlavuotenaan huikeaan tulokseen. Liikevaihto nousi 43,3 miljoonaan euroon kasvaen 43 %. Käyttökate nousi 4 miljoonaan euroon ja liikevoitto 2,3 miljoonaan.

Hyvän tuloksen taustalla ovat Finlaysonissa tehdyt mittavat uudistukset. Verkkokaupan lisäksi yritys on panostanut myynnin prosesseihin ja markkinoinnin uudistamiseen. Lisäksi se on keventänyt toimintaansa karsimalla kiinteitä kuluja.

”Hyvä tuloksemme ei ole pelkkä pandemiavuoden oikku. Olemme uudistaneet 200-vuotiasta yritystä hartiavoimin ja työ alkaa näkyä. Olemme jälleen hyvässä asemassa kasvun ja kannattavuuden suhteen”, sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Mikko Koponen.

Finlaysonin verkkokaupan liikevaihto kasvoi vuonna 2020 kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna ja yritys kasvatti uusien asiakkaiden osuutta vuodetekstiilien kategoriassa.

”Vuonna 2019 aloittamamme verkkokaupan uudistus ja aktiivinen markkinointi vauhdittivat kasvuloikkaa. Viime vuoden huhtikuussa alkanut verkkokaupan kasvu huipentui marraskuussa, jolloin kauppa kävi kuusi kertaa vilkkaampana kuin edellisvuonna samaan aikaan”, Koponen kertoo.

Kirsikkana kakun päällä, myös koronatilanteeseen onnistuttiin reagoimaan nopeasti. Finlayson toi ensimmäisten yritysten joukossa kangasmaskit myyntiin.

Lisäksi yritys toteutti useita ihmisten auttamiseen tähtääviä kampanjoita ja tekoja. Finlayson esimerkiksi toimitti yli 60 miljoonaa kirurgista suu- ja nenäsuojainta huoltovarmuuskeskukselle. Operaatio tehtiin kuitenkin ilman voitontavoittelua, joten tällä vuoden loistava tulos ei selity.

Vuoden 2021 tavoitteekseen Finlayson on asettanut kannattavuuden parantamisen vielä kolmanneksella. Tätä lähdetään tavoittelemaan kehittämällä jakelukanavien monipuolisuutta. Finlaysonille tämä tarkoittaa panostusta kausimyymälöihin, lisensointiliiketoimintaan ja monikanavaisen digitaalisen liiketoiminnan kehittämistä edelleen.

Toisena keinona kannattavuutta kasvatetaan laajentamalla uusiin tuotekategorioihin. Uusia tuotteita on luvassa niin kotiin kuin kodin ulkopuolelle.

”Tunnettu brändi ja design on kilpailuetu, jota kannattaa hyödyntää laajemminkin. Kolme tavoitettamme vuodelle 2021 on kannattavuuden kasvu, jakelukanavien monipuolistaminen ja uusien tuotekategorioiden lanseeraaminen”, Koponen summaa.

Finlaysonin tulostavoite vuodelle 2021

Finlayson-konserni, MEUR 2019 2020 Muutos 2021e Muutos
Liikevaihto 30,2 43,3 43 % 39,2 -10 %
Vertailukelpoinen liikevaihto 30,2 38,9 29 % 39,2 1 %
Käyttökate 0,6 4,0 574 % 5,2 28 %
Käyttökate % 2,0 % 9,3 % 13,2 %
Vertailukelpoinen käyttökate % 2,0 % 10,4 % 13,2 %
Liikevoitto/tappio -1,4 2,3 - 3,0 29 %
Liikevoitto % -4,7 % 5,3 % 7,6 %
Vertailukelpoinen liikevoitto % -4,7 % 5,9 % 7,6 %

Mikko Koponen, toimitusjohtaja, Finlayson Oy

puh: 050 483 3876

email: mikko.koponen@finlayson.fi

www.finlayson.fi
Instagram: Finlayson
Facebook: Finlayson
Twitter: Finlaysonsuomi
Pinterest: finlayson_1820

200-vuotias Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä ja rakastettu kodintekstiilibrändi. Skotlantilainen James Finlayson tupsahti vuonna 1820 Tampereelle, jossa silloin oli pari tuulen pieksemää tupaa ja valjastamaton koski. Muutaman vuosikymmenen kuluttua samalla paikalla oli Pohjoismaiden suurin teollinen yritys, jolla oli oma kirkko, sairaala, koulu ja palokunta. Tänä päivänä Finlaysonilla ollaan vakuuttuneita siitä, että ainoa oikea tapa kunnioittaa yrityksen historiaa, on toimia yhtä vastuullisesti, rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kuin sen varhaiset omistajat. Finlaysonilla on Suomessa 23 myymälää. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta Finlayson.fi sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan.