Finlayson tuo Hannu Väisäsen taiteen suomalaisten koteihin

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson tuo markkinoille palkitun kuvataitelija ja kirjailija Hannu Väisäsen suunnitteleman tekstiilikokoelman. Kokoelman kuosit ammentavat aiheensa Väisäsen kuvataiteesta. Suomen kansainvälisesti tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluva Hannu Väisänen haluaa yhteistyön avulla tuoda taiteensa yhä useamman ulottuville.

Finlaysonin ja Väisäsen yhdessä suunnittelemaan mallistoon kuuluu kolme kuosia: Emo, Kutu ja Kuru. Emo-kuosi on suuniteltu Hannu Väisäsen Mother of Colors -teoskokoelman pohjalta. Kaksi muuta kuosia – Kutu ja Kuru – on suunniteltu Finlaysonin mallistoa varten. Finlayson ja Hannu Väisänen jatkavat yhteistyötä myös tulevaisuudessa.

Mallistossa on nähtävissä siveltimenjälkiä ja alkuperäisiä värejä. Väisänen on piirtänyt ja maalannut kuosit guassilla ja tussilla paperille, minkä jälkeen kuviot on painettu digitaalisesti kankaalle, jotta alkuperäiset värit ja siveltimenjälki on saatu mahdollisimman tarkasti esille. Kokoelmaan kuuluu pussilakanoita, koristetyynynpäällisiä, pöytäliina ja kangaskasseja.

”Haluan tuoda taiteen yhä useampien ihmisten ulottuville. Toivon, että ihmiset voisivat nukkua taiteessani ja kantaa taidettani mukanaan. Taide kuuluu ihmisten arkeen – toivottavasti mallisto rohkaisee ihmisiä tulemaan katsomaan taidetta myös gallerioihin”, kertoo Hannu Väisänen, jonka uusin romaani Elohopea ilmestyi maaliskuun alussa.

”Olemme iloisia ja ylpeitä Hannu Väisäsen kanssa tekemästämme yhteistyöstä, jonka avulla voimme tuoda taidetta uudella tavalla ihmisten elämään. Designia pidetään usein teollisena ja kylmänä – näin ei tarvitse olla. Finlaysonille on tärkeää kehittää jatkuvasti uusia tapoja tehdä arjesta kauniimpaa”, kertoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Emo-, Kutu- ja Kuru-tuotteet saapuvat Finlaysonin myymälöihin ja verkkokauppaan sekä jälleenmyyjien valikoimiin heinäkuusta alkaen.

Emo-, Kutu- ja Kuru-pussilakanasetit, 100 % puuvillasatiinia, 65,90€
Emo-, Kutu- ja Kuru-koristetyynynpäälliset, 100 % puuvilla, 14,90€
Emo-, Kutu- ja Kuru-kangaskassit, 100 % puuvillaa, 26,90€
Emo-pöytäliina, 100 % puuvilla, 41,90€

Kuvat:

Lisätiedot:
Jukka Kurttila, toimitusjohtaja, Finlayson Oy
p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

www.finlayson.fi

Instagram: Finlayson_est.1820
Facebook: Finlayson
Twitter: Finlaysonsuomi
Snapchat: finlayson_1820

Vuonna 1820 perustettu Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä. Tänä päivänä se elää uutta elämää ja on vakuuttunut, että paras tapa kunnioittaa sen pitkää historiaa on rohkeus, ennakkoluulottomuus ja jatkuva halu kehittää uusia mielenkiintoisia sisustustekstiilejä. Finlaysonilla on Suomessa yhteensä 14 myymälää ja shop-in-shopia. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan. Finlaysonin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 23 miljoonaa euroa ja yrityksen palveluksessa oli vuoden lopussa noin 90 henkilöä.