Finlayson tuo markkinoille uuden tuoteinnovaation – pehmeä Kansanlamppu ei mene rikki

Kuvittele lamppu, jossa ei ole lamppua. Sellaisen tuo markkinoille Finlayson, joka esitteli Kansanlampun ensimmäisen prototyypin viikonloppuna Maison & Objet -messuilla Pariisissa. Pehmeän Kansanlampun sisällä on valaiseva LED-kalvo, joka kestää jopa
100 000 tuntia käyttöä. Kevyen lampun saa pakattua niin litteäksi, että sen voi sujauttaa kirjekuoreen ja tilata nettikaupasta suoraan postiluukkuun.

Kansanlamppu on lamppu, joka ei tunne rajoja. Se on monikäyttöinen ja toimii sisustus- ja tunnelmavalona myös paikoissa, joissa valaisimia ei ole aiemmin nähty. Kansanlampussa yhdistyy moderni teknologia ja Finlaysonin rakastetut kuosit. Se on lamppu, jonka suhteen ei ole sääntöjä – ainoastaan uusia mahdollisuuksia.

Kansanlampun ovat Finlaysonin kanssa yhteistyössä kehittäneet Aalto Yliopistosta valmistuneet Thomas Welander, Vertti Sarimaa ja Jaakko Nikkola, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja innovatiivisiin LED-valokalvoihin erikoistunut suomalainen Flexbright Oy. Kansanlamppu on ensimmäinen kuluttajille tehty tuote, jossa käytetään LEDFOIL-tekniikkaa.

“Haluamme haastaa sen, miten ihmiset mieltävät muotoilun. Lampun ei tarvitse näyttää lampulta, jos uusi muotoilu palvelee sen tarkoitusta paremmin. Finlayson oli perustamisensa jälkeen Pohjoismaiden rohkein ja ennakkoluulottomin yritys. Haluamme tuoda sen ajattelutavan takaisin kaikkeen tekemiseemme. Kansanlampun suunnittelun lähtökohtana oli luoda lamppu, jonka voi tilata nettikaupasta ja lähettää helposti kirjekuoressa ympäri maailmaa, kertoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Ensimmäinen prototyyppi tuotteesta esiteltiin viikonloppuna Pariisissa Maison & Objet -messujen Now! Design à Vivre -osastolla, jossa se herätti paljon kiinnostusta ja innostuneita reaktioita.

“Messuvieraat olivat innoissaan siitä, että olemme kehittäneet jotain näin omaperäistä ja kekseliästä. Prototyyppi keräsi viikonlopun aikana valtavasti positiivisia kommentteja ja huomiota”, Kurttila sanoo.

Valmis tuote tulee kauppoihin syksyllä 2016 ja se on saatavissa useilla erilaisilla Finlaysonin kuoseilla. Kansanlampun hinta tulee olemaan noin 70–90 euroa. Tulevaisuudessa Finlayson aikoo vielä jatkaa Kansanlampun tuotekehitystä ja jalostaa sitä niin, että tuote toimii akun voimalla eikä tarvitse lainkaan virtajohtoa. Tulevaisuudessa voi myös olla mahdollista, että LED-valokalvo saadaan kudottua suoraan kankaaseen.

Tietoa tuotteesta:

• Tekstiiliverhoilu on valmistettu 100 % puuvillasta
• Lamppuun on upotettu LED-valokalvo, joka kestää jopa 100 000 tuntia käyttöä
• Lamppu on pehmeä eikä se kuumene, 10 W
• Kaikilla lampun osilla on CE-merkintä ja niiden tuoteturvallisuus on testattu
• Lampun korkeus on 22 cm
• Lamppu saatavissa useilla eri kuoseilla

Kuvat:

Lisätiedot:
Jukka Kurttila, toimitusjohtaja, Finlayson Oy
p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

www.finlayson.fi

Instagram: finlayson_official
Facebook: Finlayson
Twitter: Finlaysonsuomi
Snapchat: finlayson_1820

Vuonna 1820 perustettu Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä. Tänä päivänä se elää uutta elämää ja on vakuuttunut, että paras tapa kunnioittaa sen pitkää historiaa on rohkeus, ennakkoluulottomuus ja jatkuva halu kehittää uusia mielenkiintoisia sisustustekstiilejä. Finlaysonilla on Suomessa yhteensä 14 myymälää ja shop-in-shopia. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan. Finlaysonin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 23 miljoonaa euroa ja yrityksen palveluksessa oli vuoden lopussa noin 90 henkilöä.