Finlayson tuotti erän pussilakanoita, joiden tuotannossa on todennäköisesti käytetty lapsityövoimaa, pakkotyötä ja myrkyllisiä kemikaaleja

Finlayson tuo myyntiin erän vastuuttomia pussilakanasettejä, joiden tuotannossa         on mahdollisesti käytetty lapsityövoimaa, pakkotyötä ja myrkyllisiä kemikaaleja. Tuotantoketjusta ja puuvillan alkuperästä ei tiedetä juuri mitään. Valmistus sujui vaivattomasti, mikä osoittaa miten helppoa vastuuttomuus kodintekstiilien valmistajille on. Samaan aikaan Finlaysonin valikoimaan tulee Reilun kaupan pussilakanasetti, jonka tuotantoketju on mahdollisimman läpinäkyvä.

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson tuo myyntiin 600 kappaleen erän pussilakanasettejä, jotka on valmistettu tarkoituksella halvalla ja vastuuttomasti. Tällainen valmistusprosessi tarkoittaa, että valmistajalla ei ole mahdollisuutta tietää lakanan tuotantoketjusta tai puuvillan alkuperästä juuri mitään. Tuotannossa on mahdollisesti käytetty lapsityövoimaa tai pakkotyötä ja myrkyllisiä kemikaaleja.

Halusimme näyttää, miten helposti kodintekstiilivalmistaja voi ryhtyä vastuuttomaksi. Vastuuttoman pussilakanasetin valmistaminen oli meille helppoa ja halpaa, mutta sen hintana on lähes totaalinen vastuuttomuus”, kertoo Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila.

On tiedossa, että puuvillan viljelyalueilla käytetään laajalti lapsityövoimaa. Tätä tapahtuu erityisesti puuvillan istutus- ja sadonkorjuuaikana, kun työvoiman tarve on suurin. Lapsityövoiman käytön lisäksi tuotteiden valmistukseen saattaa liittyä pakkotyötä. Viljelijät ovat voineet altistua vaarallisille kemikaaleille, riskinä ovat elämiseen riittämättömät ansiot sekä pelloilla että tehtaissa. Tehtaiden työolot ovat usein vaarallisia.

”Iso osa markkinoilla myynnissä olevista lakanoista ei eroa valmistukseltaan tästä vastuuttomasta lakanasta mitenkään. Nukumme jatkuvasti lakanoissa, jotka ovat halpoja, mutta mahdollisesti valmistettu lapsityövoimalla. Kuluttaja ei näe, mitä välinpitämättömyys ostopäätöksissä tarkoittaa tuotteen valmistukseen osallistuneille. Tämän haluamme nyt tuoda näkyväksi” jatkaa Kurttila.

Reilun kaupan lakana takaa tuotteen valmistukseen osallistuneille paremman toimeentulon

Samaan aikaan vastuuttoman lakanan kanssa Finlayson tuo myyntiin Reilun kaupan puuvillasta valmistetun pussilakanasetin, jonka tuotantoketju on mahdollisimman läpinäkyvä. Reilun kaupan piirissä olevat viljelijät saavat sadostaan muita viljelijöitä paremmat ansiot. Useat tutkimukset osoittavat, että Reilun kaupan järjestelmällä on myönteisiä vaikutuksia sekä ihmisten että luonnon kannalta.

Vaikka tekstiilituotannon ongelmista puhutaan nyt paljon, kaupoista löytyy paljon vastuuttomia tuotteita. Hälytyskellojen pitää soida, jos vastuullisuusmerkkejä ei löydy ja tuote on halpa. Silloin voidaan pitää varmana, että tuotanto on kuormittanut ympäristöä eikä viljelijä ole saanut työstään reilua korvausta”, kertoo Reilun kaupan vastuullisuuspäällikkö Tytti Nahi.

Reilun kaupan on todettu nostavan puuvillan viljelijöiden tuloja, vähentävän lapsityövoiman hyväksikäyttöä ja hillitsevän ympäristöhaittoja. Viljelyssä esimerkiksi vältetään kovia kemikaaleja ja hyödynnetään sadevettä.

Uudet vastuuttomat ja vastuulliset pussilakanasetit tulevat myyntiin Finlaysonin myymälöihin 9.12.2019. Vastuuttomia lakanoita on myynnissä 600 kappaleen rajattu erä. Reilun kaupan lakanat ovat pysyvästi valikoimassa. Vastuuton pussilakanasetti maksaa 14,99€ ja vastuullinen pussilakanasetti 54,95€.

Jukka Kurttila, luova johtaja, Finlayson Oy, p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

Tytti Nahi, vastuullisuuspäällikkö, Reilu kauppa ry, p. 040 772 4247 tai sähköposti tytti.nahi@reilukauppa.fi

Tuotekuvat: https://mediabank.finlayson.fi/kollaasit/?_uc=vastuuton-ja-vastuullinen-pussilakana

www.finlayson.fi

Instagram: Finlayson
Facebook: Finlayson
Twitter: Finlaysonsuomi

Vuonna 1820 perustettu Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä. Skotlantilainen James Finlayson tupsahti vuonna 1820 Tampereelle, jossa silloin oli pari tuulen pieksemää tupaa ja valjastamaton koski. Muutaman vuosikymmenen kuluttua samalla paikalla oli Pohjoismaiden suurin teollinen yritys, jolla oli oma kirkko, sairaala, koulu ja palokunta. Tänä päivänä Finlaysonilla ollaan vakuuttuneita siitä, että ainoa oikea tapa kunnioittaa yrityksen historiaa, on toimia yhtä vastuullisesti, rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kuin sen varhaiset omistajat. Finlaysonilla on Suomessa 25 myymälää. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan.