FINNISH CATWALK ESITTELI SYKSY/TALVI 2011-2012 -SESONGIN TRENDIT

Ensimmäistä kertaa yleisölle avoinna ollut muodin ammattitapahtuma Finnish Catwalk tarjoili viikonloppuna aimo annoksen muotia niin kuluttajille kuin muodin ammattilaisillekin. Näytösten lisäksi trendit pääsivät valloilleen trendi-infossa. Promostylin trendikatsauksessa esiteltiin tulevan syksy- ja talvikauden vahvimmat trendit, joista persoonalliset pukeutujat voivat ammentaa inspiraatiota omaan pukeutumiseensa. Tulevalla syys- ja talvikaudella näkyvissä on neljä vahvaa teemaa, joiden avulla elävöittää pukeutumista.

Promostylin mukaan  ensi syksy- ja talvikaudella trendeissä on neljä selkeää pääteemaa, joista jokainen pukeutuja voi ammentaa inspiraatiota omaan pukeutumiseensa. REQUIEM, SYSTEMS, REMANENCE ECCENTRIC -tyylisuunnat antavat erilaisia virikkeitä. Jokainen löytää varmasti tästä runsaudesta jotakin omaan persoonaansa sopivaa.

Mustasta huumorista ja synkästä estetiikasta vaikutteita saanut REQUIEM näyttäytyy tyylikkään tummanpuhuvana. REQUIEM-teemasta inspiroituvat naiset verhoavat itsensä ensi syksynä viktoriaanisen aikakauden hengessä smokkijakkuihin, lyhyisiin perfecto-pusakoihin, liiveihin ja henkselillisiin ukkohousuihin. Myös pitkä hame tekee paluun tässä tyylisuunnassa. Miesten pukeutumisessa teema näyttäytyy rikosromaanien estetiikkana ja pukeutumisessa vilahtelevat kaksiriviset puvut kapein lahkein. Materiaalit vaihtelevat nahasta turkiksiin ja höyheniin, jotka yhdistetään kontrastia luoviin kankaisiin.

SYSTEMS-teemassa näkyy ja tuntuu 80-luku. Materiaalit ovat ultraklassisia, mutta myös ekomateriaalit ja kierrätetyt materiaalit ovat voimakkaasti esillä. Vaate voi syntyä vaikka kierrätetyistä muovipulloista. Naisten pukeutumisessa nähdään pitkiä ja muutoinkin reilun kokoisia jakkuja shaalikauluksineen sekä takkimekkoja, neulosmekkoja ja haalareita. Olkapäät ovat liioitellun leveät kurotun vyötärön ohella. SYSTEMS-mies pukeutuu kapealinjaisesti nilkkapituisiin housuihin sekä geometrisin kuvioin varustettuihin neuleisiin. Myös sporttivaikutteet  ja villit eläinkuviot näkyvät pukeutumisessa.

REMANENCE-teema henkii menneitä vuosikymmeniä, joka toimii vastakohtana bling blingille. Pohjoisen revontulet ja maanläheinen tunnelma on päivitetty tälle aikakaudelle. Luonnonkuidut saavat uudenlaisen kiillon ja futuristiset kankaat käyvät käsi kädessä klassisten villakankaiden kanssa. Naisten pukeutumisessa vilahtelevat vanhahtavat päällystakit, viitat ja turkissomisteiset pusakat sekä polven alle ulottuvat naisellisen kapeat hameet, jotka tuovat terveiset 60- ja 70-luvulta Yves Saint Laurentin hengessä. Myös trenssit, leveät housut ja kietaisuhameet alkavat näkyä katukuvassa entistä vahvemmin. Miesten pukeutumisessa kuvioneuleet ja käsityöhenkisyys tulevat esille uudella tavalla. Kaksiväriset puvun takit, käännetyt lahkeet, duffelit, palmikkoneuleet, turkiskaulukset sekä paikkataskuhousut kuuluvat tyyliin. Sailor- henki nostaa päätään erityisesti lasten pukeutumisessa. Yleisilme koko tyylissä on puhtaan skandinaavinen.

Ylenpalttinen ECCENTRIC-teema on haihatteleva ja teatraalinen, ja tuo säväyksen arkeen. Tähän tyyliin istuu erityisesti dramaattisuutta hakevalle. Naisten pukeutumisessa tämä näkyy vanhahtavana brittityylinä, neulottuina kotitakkeina ja neulosliiveinä. Myös merkilliset hiuslaitteet, röyhelöt ja valtavat katseenvangitsevat rusetit kuuluvat tyyliin, joka henkii 40-lukua. Myös cocktailmekot, ponchot sekä pitkät mekot kuuluvat teemaan. Miesten pukeutumisessa rikotaan rajoja, sillä tähän tyyliin kuuluu hulluttelu englantilaisen aristokraattihengen yhdistäminen loisteliaaseen barokkityyliin. Kolmiosaiset puvut tekevät paluun. Ne yhdistetään erikoisiin kuvioihin, kaksivärisiin kenkiin ja ehdottomasti kauden ykkösasusteeseen huiviin. Kaiken kaikkiaan tyyli on hulluttelevan boheemi.

Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex

Satu Mehtälä, puh. 050 539 8590, satu.mehtala@finatex.fi

www.finatex.fi

Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex on toimialajärjestö, joka edistää alan yritysten menestystä. Finatex vastaa myös Finnish Catwalk-tapahtuman organisoinnista. Trendikatsaus sekä kuvamateriaalia Catwalkilta saatavilla osoitteesta posti@finatex.fi.