Finnish Catwalk palkitsee suomalaisen muodin huippuja

Wanhassa Satamassa 30. - 31.1. järjestettävä Finnish Catwalk on Suomen merkittävin muodin ammattitapahtuma. Tapahtumassa palkitaan myös muotialaa edistäneitä tahoja. Palkinnot jaetaan perjantaina 29.1. Wanhassa Satamassa järjestettävässä Fashion Kick-off -kutsuvierastilaisuudessa, joka samalla käynnistää viikonlopun messut. Palkintokategorioita on kolme. Vuoden suomalainen muotiteko 2009 -kunniamaininnan saa stylisti Teri Niitti, Vuoden muotikauppiaaksi palkitaan Spirit Store ja Vuoden tavarantoimittajaksi M.A.S.I Company Oy.

Vuoden suomalainen muotiteko -kunniamaininnan saa vuosittain henkilö tai taho, joka on omalla persoonallisella tavallaan tehnyt kotimaista tekstiili- ja vaatetusalaa tunnetuksi. Palkittavan tulee toiminnallaan vahvistaa suomalaisen tekstiili- ja vaatetusteollisuuden imagoa ja herättää myönteistä keskustelua. Vuoden 2009 -muotiteko palkinto myönnetään perjantaina stylisti Teri Niitille. Niitti on monipuolinen muodin osaaja ja visualisti, joka on jo pitkään tehnyt tuloksellista yhteistyötä suomalaisten vaatevalmistajien ja tavaratalojen kanssa toimien näin tärkeänä linkkinä kuluttajien ja vaatetusteollisuuden välillä. Erityisesti tunnustusta sai hänen ansiokas ja kansainvälisestikin arvostettu työnsä muotinäytösten toteuttajana. Taitavana näytösten rakentajana ja eri näytöselementtien yhdistäjänä hän samalla ylläpitää ja kehittää muotinäytösosaamista Suomessa. Palkinnon perusteluna nähtiin myös Teri Niitin pitkäjänteisyys ja yhteistyökyky sekä oikea asenne työhön. Vuoden suomalainen muotiteko -tunnustuksen myöntää Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex. Palkinto jaetaan nyt kolmatta kertaa. Suomalainen muotiteko palkintoraatiin kuuluivat valokuvaaja Kira Gluschkoff, toimittaja Sanna Kiiski (MTV3), toimitusjohtaja Vesa Luhtanen (L-Fashion Group Oy), toimitusjohtaja Satu Mehtälä (Finatex), suunnittelija Naoto Niidome, taiteen tohtori Ana Nuutinen (Helsingin yliopisto), ostojohtaja Tiina Railio (Stockmann) sekä päätoimittaja Mirva Saukkola (Elle). Vuoden 2009 tavarantoimittaja -palkinto ojennetaan perjantaina M.A.S.I Companylle. M.A.S.I Company on yksi maan suurimmista vaatetusalan yrityksistä, jonka tuotteet valmistetaan Suomessa ja lähialueilla. Yrityksen tuotemerkit ovat suomalaisille tuttuja klassikoita kuten Basic-farkut, Fredrikson, Lee Cooper, M.A.S.I. pro, Sail & Ski, Tiklas, Very Nice ja Warrick. Farkkujen valmistajana yritys on Pohjoismaiden suurin ja se työllistää tällä hetkellä noin 350 henkeä. M.A.S.I Company tunnetaan aktiivisena ja yhteistyöhenkisenä yritystoimintansa ja koko toimialan kehittäjänä. Yritys on mukana muun muassa kansallisessa ja EU:n laajuisessa yhteistyöhankkeessa, jonka tavoitteena on kaupan ja teollisuuden it-järjestelmien yhteensopivuus. Syksyllä 2009 yritys sai Suomeen keskittämälleen farkkupesulalle ja värjäämölle ympäristöluvan, joka on tiettävästi ensimmäinen laatuaan koko Euroopassa. Palkinto on samalla tunnustus yrityksen pitkäaikaiselle toimitusjohtaja Pekka Vyyryläiselle ja hallituksen puheenjohtaja Pekka Puolakalle. Vuoden 2009 muotikauppiaaksi perjantain Kick Off -tilaisuudessa palkittava Spirit Store on pitkäjänteisellä työllään kasvanut jo 10 liikkeen ketjuksi kauppias-yrittäjä Perttu Pitkäsen johdolla. Yrityksen kasvun salaisuutena on oma tuotemerkki. Vuonna 2000 yritys luopui muiden tuotteiden tukkukaupasta ja paneutui oman tuotteen markkinointiin ja vähittäiskauppaan. Vuonna 2006 yritys alkoi tuottaa myös omaa vaatemallistoa. Miesten jalkineista aloittanut yritys on kasvanut kokonaispukeutumista tarjoavaksi vaateketjuksi, jonka liikevaihdosta valtaosa tulee naisten tuotteista. Yrityksen valmius uudistaa toimintakonsepteja markkinatilanteiden mukaan on ehkä ollut yksi menestyksen tärkeimmistä osatekijöistä. Vuoden tavarantoimittajaksi ja muotikauppiaaksi valikoituvat yritykset, jotka ovat toimineet alalla vähintään viisi vuotta, edistäneet alaa ja sen yhteenkuuluvuutta ainakin yhdellä mainittavalla toimintatavalla. Yrityksen tulee käyttää omassa markkinoinnissaan poikkeuksellisen tehokkaita menetelmiä sekä toimia hyvien kauppatapojen mukaisesti. Kriteerinä on myös, että asiakkaiden mielikuva yrityksestä on myönteinen. Palkinnot jakaa Muotikaupan Liitto. Raatiin kuuluivat tänä vuonna toimitusjohtaja Yrjö Gorski (Muotikaupan Liitto), toimitusjohtaja Esko Leppäkorpi (Kenkä-Pennanen), toimitusjohtaja Sari Kapulainen (Kenkä-Pertti) sekä Irma Naumanen (Finatex). Finnish Catwalk avaa ovensa muodin ammattilaisille 30.1. Helsingin Wanhassa Satamassa. Tapahtuman järjestää Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen teva-teollisuuden menestystä.