Finnish Catwalkissa yleisöennätys – kiinnostus suomalaiseen muotiin kovassa nosteessa

Perjantaina 26.8. pidetyssä suomalaisen muodin suurimmassa näytöstapahtumassa Finnish Catwalkissa vieraili päivän aikana noin 4 000 kävijää. Ennätysyleisö sai katsauksen ensi kevään ja kesän muotiin niin suurilta nimiltä kuin nuorilta suunnittelijoiltakin. Tapahtumassa huipentui myös ensimmäinen muodin kansainvälistymiseen keskittyvä Inno-hanke onnistuneeseen rahoittajatapaamiseen. Työ suomalaisen muodin kansainvälistymiseksi on hyvässä alussa.

”Nyt on ihan uudenlainen meininki: suomalainen muoti lähtee nousukiitoon,” toteaa Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry:n Finatexin toimitusjohtaja Satu Mehtälä reilu viikko sitten pidetystä Finnish Catwalkista.

Suomalaisen muodin ja designin kiinnostavuus on vahvassa nousussa, sillä nyt 10. kertaa järjestetty Finnish Catwalk keräsi ennätysyleisön – lähes 4000 vierailijaa. Myös Finnish Catwalkiin huipentunut muodin kansainvälistymiseen tähtäävä Inno-hanke kiinnosti. Kansainväliseen kasvuun tähtääville Inno-pilottilaisille järjestettiin muotitapahtuman yhteydessä bisnesenkelitapaaminen, jossa yrittäjät saivat esitellä yritysideansa potentiaalisille sijoittajille. Tapahtuma sai innostuneen vastaanoton.

Puoli vuotta kestänyt Inno-pilotti on merkittävä avaus suomalaisen muodin kansainvälistämiseksi ja lentoon saattamiseksi. Innon yhteydessä annettiin koulutusta, sparrattiin yrittäjiä, luotiin ymmärrystä ja kontakteja rahoittajamaailmaan ja käynnistettiin mentor-verkoston luominen uusien kasvuyritysten tueksi.

”Vähintään yhtä tärkeää kuin rahoitus oli se, että saimme alkuun alan konkareista koostuvan mentor-verkoston luomisen”, sanoo Mehtälä. ”Nuoret yrittäjät tarvitsevat tukea, opastusta ja sparrausta liiketoiminnan kehittämisessä.”

Finatex, joka toteutti Inno-pilotin yhdessä koulutusyritys Rastorin sekä bisnesenkeliyhdistys FiBAN:in kanssa, jatkaa määrätietoista työtä suomalaisen muodin kansainvälistämiseksi. ”Alalle on kehitettävä uusia yhteistyömuotoja, rahoitus- ja kansainvälistämismalleja”, Mehtälä toteaa.

Tutkimus ja koulutus terästäytymässä

Kuluttajien ja rahoittajien ohella muoti nostaa voimakkaasti päätään myös akateemisessa maailmassa. Esimerkkinä uusista hankkeista on Aalto yliopiston Kauppakorkeakoulussa ensi keväällä alkava Fashion Marketing -opintokokonaisuus.

”Merkittävää asiassa on, että saadaan pää auki alan akateemiseen kaupalliseen ja liikkeenjohdolliseen koulutukseen Suomessa”, Satu Mehtälä sanoo. Mehtälän toiveissa olisi myös muoti- ja tekstiilialaan keskittyvä professuuri Aalto yliopiston Kauppakorkeakoulussa.

Myös valtiollisella tasolla tulisi olla kiinnostusta uudistuvaa tekstiili- ja vaatetusteollisuutta kohtaan, kun raskasteolliset elinkeinot natisevat liitoksissaan. Kiinnostusta testataan Mehtälän mukaan pian, kun ala lähtee hakemaan julkista rahoitusta laajapohjaiselle vihreän kasvun hankekokonaisuudelle, jossa on mukana kuusi suomalaista tutkimuslaitosta ja iso joukko eturivin tutkijoita.

”Olemme vastikään käynnistäneet yli toimialarajojen katsovan tutkimus- ja kehitysverkoston sekä rahaston, joka jakaa tukea tekstiili- ja vaatetusteollisuuden menestystä edistäviin kehityshankkeisiin”, Satu Mehtälä kertoo.

Lisätiedot:

Tarkko Nuutinen
viestintäpäällikkö, Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex, tarkko.nuutinen@finatex.fi, 040–505 2327

Satu Mehtälä
toimitusjohtaja, Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex, satu.mehtala@finatex.fi, 050–5398 590