Flybe juhlisti naistenpäivää miehittämällä lennon naisilla

Naistenpäivänä juhlistetaan myös ensimmäistä naiselle myönnetyn lentolupakirjan vuosipäivää

Pohjoismaiden johtava alueellinen lentoyhtiö Flybe juhlisti kansainvälistä naistenpäivää tänään aamulennollaan Kajaanista Helsinkiin miehittämällä lennon sataprosenttisesti naisilla. Lennolla työskennelleet kapteeni, perämies ja matkustamohenkilökunta olivat poikkeuksellisesti kaikki naisia. Flybe haluaakin kiinnittää huomiota naisten osuuteen miesvaltaisessa lentäjän ammatissa.

Naistenpäivä on erityisen merkityksellinen lentoalalla, sillä 8.3.1910 myönnettiin ensimmäisen kerran lentolupakirja naiselle. Vaikka naislentäjiä on ollut jo pitkään, heidän osuus lentoalalla on edelleen vähäinen. Flybe Finlandin matkustamohenkilökunnan jäsenistä 89 % on naisia, mutta lentäjistä naisia on vain 4 %.

”Olisi hienoa, jos myös lentäjinä olisi enemmän naisia. Onhan tämä vaativa työ, mutta siinä missä nainen opiskelee insinööriksi, niin miksei lentäjäksi? Täytyy tehdä kovasti töitä, mutta ei tämä ole ylitsepääsemätöntä”, kertoo Flyben kapteeni Sari Hakola.

”Matkustajat ovat usein positiivisesti yllättyneitä, kun ohjaamossa on naisia. Ihmisille on jäänyt aivan turhaan vanhanaikainen käsitys, että miehet hoitavat koneen ohjauksen”, lisää Flyben lentoemäntä Micaela Prest.

Flybe rohkaisee naisia hakeutumaan lentoalalle. Ammattilentäjäksi voi opiskella Suomessa useissa eri oppilaitoksissa ja Flybe arvostaa erityisesti suomalaista tutkintoa. Flybe Finlandin matkustamohenkilökunnan kuusiviikkoinen peruskurssi on ilmainen. Kursseja järjestetään muutaman kerran vuodessa ja kurssin suorittanut työllistyy Flybelle lentoemännäksi tai stuertiksi.

Kaikki Kajaanin-lennolla aamulla matkustaneet naiset kukitettiin ruusuin ja he saivat päivän kunniaksi ilmaisen meno-paluulennon valitsemaansa Flyben kohteeseen Pohjoismaissa tai Baltiassa. Flybe toivottaa kaikille lennokasta naistenpäivää!

3 faktaa naisista lentoalalla:

• Maailman ensimmäinen lentolupakirjan 8.3.1910 saanut naislentäjä oli ranskalainen Baroness Raymonde de Laroche.
  • 1928 Amelia Earhart lensi maailman ensimmäisenä naispilottina Atlantin yli.
  • 1971 Orvokki Kuortti lensi Suomen ensimmäisenä naislentäjänä Atlantin yli.

Lisätietoja ja haastattelutiedustelut:
Flybe Media Desk,
040 450 9490, flybemediadesk@miltton.fi

Flybe Finland
- perustettiin elokuussa 2011, kun Finnair ja Flybe hankkivat omistukseensa Finnish Commuter Airlinesin (Finncomm). Flybella on yrityksessä 60 prosentin omistusosuus.
- laivasto koostuu 14 ATR-koneesta ja 14 Embraer E170-/E190-koneesta.
- lentää 10 omaa reittiä Baltiassa ja Pohjoismaissa, noin kolmasosaa Finnairin Euroopan lennoista sekä kausiluontoisia sesonkikohteita.
- on merkittävä ilmailualan työllistäjä Suomessa: lähes 700 työntekijää Helsinki-Vantaalla ja Seinäjoella.
- tarjoaa laadukkaita alueellisia lentoja mahdollistaen liike- ja vapaa-ajan matkustajien matkustamisen edullisemmin kuin koskaan ennen.
- on osa Euroopan johtavaa alueellista lentoyhtiötä Flybea, joka lentää 15 maassa yhteensä 194 reittiä.