Flybe mullisti lentomatkailun ensimmäisenä toimintavuotenaan

Flybe juhlistaa ensimmäistä vuottaan Pohjoismaiden ja Baltian markkinoilla. Vuoden aikana lentoyhtiö tuplasi lentokalustonsa koon ja nousi johtavaksi alueelliseksi lentoyhtiöksi.

Euroopan suurin alueellinen lentoyhtiö, Flybe, saapui Pohjoismaiden ja Baltian markkinoille tasan vuosi sitten, kun Flybe ja Finnair ostivat Finnish Commuter Airlinesin (Finncomm) omistussuhteella 60/40 %. Vain 12 kuukaudessa yhtiö on noussut johtavaksi alueelliseksi lentoyhtiöksi Pohjolassa, vakiinnuttanut paikkansa suurimpana kansainvälisenä lentoyhtiönä Tukholma-Bromman kentällä, kolminkertaistanut tulonsa, tuplannut lentokalustonsa koon, palkannut kymmenittäin uusia työntekijöitä ja lennättänyt lähes miljoona matkustajaa.

"Kulunut vuosi on ollut Flybe Finlandille mahtava ja täynnä saavutuksia. Olen iloinen voidessani kertoa, että tavoitteemme saavuttaa 300 miljoonan euron liikevaihdon kasvu on hyvällä mallilla. Lisäksi lokakuun loppuun mennessä olemme kasvattaneet lentokalustoamme 28 koneeseen ja palkanneet vielä sata uutta työntekijää”, sanoo Mike Rutter, Flybe Europen toimitusjohtaja.

“Flyben sopimuslentokumppanuus Finnairin kanssa tukee merkittävästi yhtiön lisäkasvua. Se on positiivinen asia etenkin haasteellisessa toimintaympäristössämme, jossa neljän kuukauden aikana neljä lentoyhtiötä on mennyt konkurssiin. Finnair-yhteistyö vahvistaa asemaamme suurimpana alueellisena lentoyhtiönä sekä laivastomme koolla että työllistämämme paikallisen henkilöstön määrällä mitattuna”, Rutter jatkaa.

Flybe on toteuttanut laajentumissuunnitelmaansa Pohjoismaissa avaamalla useita uusia reittejä Tukholma-Bromman kentältä, jolla se on kasvanut suurimmaksi kansainväliseksi lentoyhtiöksi. Flybe operoi tällä hetkellä Tukholmasta Kööpenhaminaan, Osloon ja Tallinnaan ja suunnittelee kasvattavansa reittivalikoimaansa useilla eri kohteilla. Suunnitelmissa on myös vahvistaa reittivalikoimaa Tanskassa.

Flybe Finland on ensimmäisenä toimintavuotenaan lunastanut lupauksensa alueellisena lentoyhtiönä ja turvannut palvelemiensa alueiden toimintaa. Jyväskylässä ja Kajaanissa Flybe turvasi lentoyhteydet Helsinkiin ja eteenpäin maailmalle aikana, jona muut yhtiöt vetäytyivät reiteiltä. Ahvenanmaalla Flybe taas nimesi lentokoneen kunnianosoituksena Ahvenanmaan saaristolle ja sponsoroi Ahvenanmaan IFK Mariehamn -jalkapalloseuraa.

Rutter jatkaa: ”Haluamme kiittää kaikkia matkustajia, jotka ovat tukeneet meitä ensimmäisenä vuotenamme. Nykypäivän kiireisessä elämänmenossa ihmiset arvostavat vapaa-aikaa ja ajankäytöllä on suuri vaikutus heidän matkustuspäätöksiinsä. Tavoitteenamme on kannustaa ihmisiä lentämään heidän lähikentiltään. Visiomme on edelleen sama kuin vuosi sitten elokuussa: haluamme tarjota kattavasti edullisia ja nopeita lentoja, jotka hyödyttävät koko aluetta.”

Kesäkaudella 2012 Flybe lentää seuraaviin kohteisiin:

Helsingistä Kemi-Tornioon, Kajaaniin, Kokkola-Pietarsaareen, Jyväskylään, Maarianhaminaan, Savonlinnaan, Varkauteen, Norrköpingiin ja Tarttoon.

Tukholma-Brommasta Osloon, Kööpenhaminaan ja Tallinnaan.

Aikataulua talvikauden sesonkikohteille viimeistellään parhaillaan.

Flybe Media Desk,
040 450 9490, flybemediadesk(a)miltton.fi

Lyhyesti Flybesta
- Flybe Finland perustettiin elokuussa 2011, kun Finnair ja Flybe hankkivat omistukseensa Finnish Commuter Airlinesin (Finncomm). Flybella on yrityksessä 60 prosentin omistusosuus.
- 13 omaa reittiä Baltiassa ja Pohjoismaissa (lisäksi kausiluontoiset sesonkikohteet)
- Noin miljoona matkustajaa vuonna 2011
- Laivastossa 14 ATR-konetta ja kaksi E170-konetta
- Noin 450 työntekijää Helsingissä ja Seinäjoella
- Flybe Finlandin visiona on olla Pohjoismaiden ja Baltian johtava alueellinen lentoyhtiö, joka tarjoaa laadukkaita alueellisia lentoja mahdollistaen liike- ja vapaa-ajan matkustajien matkustamisen edullisemmin kuin koskaan ennen.
- Flybe Finlandin ja Finnairin välisen aiesopimuksen mukaan 28. lokakuuta 2012 lähtien Flybe alkaa operoida 12 Embraer E190 -konetta Finnairin puolesta. Solmitun sopimuksen myötä Flybe alkaa lentää useita Finnairin Euroopan lentoja.
- Flybe Finland on osa Euroopan johtavaa alueellista lentoyhtiötä Flybea, joka lentää 17 maassa yhteensä 199 reittiä. Flybe on Euroopan suurin alueellinen lentoyhtiö, joka kuljetti vuonna 2011 noin 7 miljoonaa matkustajaa. Flybe listautui Lontoon pörssiin joulukuussa 2010.