Foodiq Oy keräsi 13 miljoonan euron rahoituksen – panostaa voimakkaaseen globaaliin kasvuun

Kasvipohjaisten tuotteiden tuotantoon ja tuotekehitykseen erikoistunut Foodiq Oy on kerännyt rahoitusta 13 miljoonaa euroa.  Foodiq Oy kehittää parempaa tulevaisuuden ruokaa ja edistää paikallista ruoantuotantoa. Yhtiöllä on tällä hetkellä tehtaat Suomessa ja UK:ssa sekä elintarvikealan asiakkaita ympäri Eurooppaa. Kerättyä rahoitusta käytetään toiminnan skaalaamiseen ja globaalin kasvun vauhdittamiseen.

Suomalainen Foodiq Oy on kerännyt 13 miljoonan euron rahoituksen. Rahoituskierros on käynnissä kesäkuun loppuun saakka ja sen pääsijoittajana toimii ruotsalainen elintarviketeknologiaan keskittyvä sijoitusyhtiö Nicoya. Nicoya sijoittaa kasvipainotteista ja terveellistä ruokavaliota edistäviin edelläkävijäyrityksiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Foodiq Oy:n lisäksi Nicoyan 14 tuotemerkin portfolioon kuuluu muun muassa N!ck’s, El Taco Truck, Farmers & Chefs, Inika Superfoods, Splendid Spoon ja Oatlaws.

"Foodiq on merkittävä edelläkävijä kasvipohjaisessa ruoantuotannossa uudistaessaan ei-maitopohjaisia tuotteita ja lihankorvikkeita. Uusi rahoituskierros mahdollistaa Foodiqin liiketoiminnan vahvistamisen Pohjoismaissa sekä tarjoaa yhtiölle vankan perustan kiihtyneelle kansainväliselle kasvulle. Olemme erittäin iloisia voidessamme jatkaa Foodiqin mahtavan tiimin ja sen mission tukemista", kertoo Nicoyan toimitusjohtaja Christopher Slim.

Foodiq Oy uskoo ruoan paikalliseen tuotantoon – tavoitteena globaali kasvu

Foodiq Oy edistää ruoan lähituotantoa ja investoi uusiin tehtaisiin. Yhtiö otti kesäkuussa jatkaakseen toiminnan entisessä Gold&Green Foods Oy:n Järvenpään tehtaassa. Rahoituskierrokselta saatavia varoja käytetäänkin muun muassa Suomen liiketoiminnan keskittämiseksi Järvenpäähän. Lisäksi Foodiq laajentaa toimintaansa uusiin tuoteryhmiin ja uusille markkinoille, investoi toiminnan laajentamiseen ja vahvistaa organisaatiotaan palkkaamalla uusia osaajia myyntiin, tehtaisiin ja tuotekehitykseen.

”Me Foodiqilla uskomme paikallisen ruoan olevan paremmaksi sekä luonnolle että ihmisille. Siksi sijoitamme paikallisista raaka-aineista ammentavien tehtaiden rakentamiseen. Vastuullinen ruoantuotanto on itsestäänselvä osa toimintaamme: se näkyy siinä, miten valitsemme alihankkijamme ja raaka-aineiden tuottajamme sekä oman toimintamme hiilijalanjäljen minimoimisessa.  Nyt otamme isomman vaihteen silmään ja alamme laajentaa toimintaamme yhä enemmän myös Suomen ulkopuolelle”, Foodiq Oy:n toimitusjohtaja Robert Savikko kertoo.

Foodiq Oy vauhdittaa siirtymistä kohti kasvipainotteista ruokavaliota ja kestävämpää ruoantuotantoa

Vuonna 2015 perustettu Foodiq Oy tarjoaa kasvipohjaisten tuotteiden tuotantoa ja tuotekehitystä sekä yksityiselle että julkiselle sektorille. Se on ainut toimija, joka tarjoaa sekä tuotekehityspalveluja että suuren kapasiteetin tuotantopalveluita elintarviketoimialalle. Yhtiön kehittämät ainutlaatuiset tuotantoprosessit mahdollistavat kasvipohjaisten tuotteiden tuottamisen ilman lisäaineita. Kehittämällä asiakkailleen innovatiivisia ja kaupallisia tuotteita Foodiq Oy pyrkii nopeuttamaan siirtymää kohti kasvipainoitteisempaa ruokavaliota ja ilmastoystävällistä ruokatuotantoa. Yhtiön visiona on, että tulevaisuudessa Foodiqin tehtaat ympäri maailman tuottavat paikallisesti ja kestävien tuotantotapojen mukaisesti kasvipohjaista ruokaa hyödyntäen läheltä saatavia raaka-aineita.

Tärkeimmät faktat lyhyesti:

• Suomalainen Foodiq Oy on kerännyt 13 miljoonan euron rahoituksen.
  • Foodiq Oy:n missiona on kehittää parempaa tulevaisuuden ruokaa. Yritys keskittyy kasvipohjaisiin tuotteisiin, ja se tarjoaa tuotteiden tuotantoa ja tuotekehitystä laajasti erilaisille elintarvikealan yrityksille. sekä julkiselle sektorille.
  • Kesäkuun lopussa päättyvän rahoituskierroksen pääsijoittaja on ruotsalainen elintarviketeknologiaan keskittyvä sijoitusyhtiö Nicoya, joka sijoittaa kasvipainotteista ja terveellistä ruokavaliota edistäviin yrityksiin.
  • Foodiq Oy:n ainutlaatuisten tuotantoprosessien ansiosta kasvipohjaisia tuotteita voidaan tuottaa täysin ilman lisäaineita.
  • Yhtiöllä on tällä hetkellä tehtaat Suomessa ja UK:ssa sekä elintarvikealan asiakkaita ympäri Eurooppaa.

Lisätietoja tiedotteeseen:

Jari Karlsson
Head of Marketing
jari@foodiq.fi

Foodiq Oy lyhyesti

Vuonna 2015 perustettu suomalainen Foodiq Oy tarjoaa kasvipohjaisten tuotteiden tuotantoa ja tuotekehitystä sekä yksityiselle että julkiselle sektorille. Yhtiön kehittämät ainutlaatuiset tuotantoprosessit mahdollistavat kasvipohjaisten tuotteiden tuottamisen ilman lisäaineita. Foodiq Oy:lla on kesäkuun 2022 alussa keskittänyt kaiken Suomen toimintansa Järvenpäässä sijaitsevaan tehtaaseen.