Fortaco rekrytoi kymmeniä Sastamalassa

Fortaco on aloittanut uusien työntekijöiden rekrytoinnin Sastamalan tehtaalle Linkkerin suunnittelemien sähköbussien tuotantoon. Helsingin Seudun Liikenne (HSL) on ostanut Linkkeriltä 12 sähköbussia kaupunkiliikenteeseen, ja Fortaco vastaa sähköbussien tuotannosta ja kokoonpanosta. Ensimmäiset bussit valmistuvat Sastamalassa vuoden 2016 alussa.

– Haemme rautaisia ammattilaisia ja kyvykkäitä osaajia. Etupäässä rekrytoimme nyt tuotanto-, hankinta- ja laatuosaajia sekä bussialan ammattilaisia. Tarvitsemme muun muassa alumiinihitsaajia, sähköasentajia ja sisustusosaajia, listaa Fortacon liiketoimintajohtaja Jussi Malmi.

Fortaco arvioi, että rekrytointitarve hankkeeseen on tässä vaiheessa noin 30 työntekijää ja 10 toimihenkilöä. Fortacolla on tarvittaessa kapasiteettia tuottaa Sastamalassa 200 sähköbussia vuodessa, ja markkinatilanteen vaatiessa tuotantokapasiteettia voi nostaa jopa korkeammalle. Suunnittelusta vastaava Linkker rekrytoi suunnittelijoita hankkeeseen Lahdessa.

– Tässä rakennetaan tulevaisuuden ratkaisua kustannusten, ympäristön ja matkustajakokemuksen kannalta. Uskomme vahvasti kaupunkisähköbussien markkinapotentiaaliin ja näemme, että tämä hanke on vasta alkua. Suomessa Helsinki, Tampere ja Turku suunnittelevat sähköbussien käyttöönottoa, ja näemme myös kansainvälistä potentiaalia. Ratkaisumme, joka pohjautuu VTT:n eBus-hankkeeseen, perustuu yli kymmenen vuoden kehitys- ja tutkimustyöhön, kertoo Linkkerin toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä.

Linkker

Kimmo Erkkilä, toimitusjohtaja

+358 40 720 7332

Fortaco

Jussi Malmi, liiketoimintajohtaja

+358 45 146 8355

Linkkerin innovaatiot tarjoavat elinkaarikustannusoptimoituja ratkaisuja päästöttömään kaupunkibussiliikenteeseen. Linkkerin konsepti perustuu täysalumiiniseen kevytkorirakenteeseen ja alustaan sekä energiatehokkaaseen voimalinjaan, joka hyödyntää pikalatausta, ja joiden yhteisvaikutuksella minimoidaan akusto, ja sen myötä luodaan merkittäviä säästöjä investointi-, käyttö-, ja ylläpitokustannuksissa. Linkkerin optimoima sähköbussijärjestelmä on soveltamisen laajuudesta riippuen elinkaarikustannuksiltaan noin 10 %–30 % vastaavaa dieselkalustoa kustannustehokkaampi.

Fortaco on konepajateollisuuden alihankintayritys, joka toimii raskaiden koneiden ja laitteiden markkinoilla. Vahvoja osaamisalueitamme ovat kone- ja laitekokoonpanot, työkoneiden ohjaamot, koneistuspalvelut ja hitsatut teräskomponentit. Meillä on valmistusta 10 paikkakunnalla Itä-Euroopassa sekä Suomessa ja tarjoamme asiakkaillemme alan parasta osaamista. Tavoitteenamme on olla asiantuntevin ja luotettavin kumppani asiakkaillemme. Turvallisuus ja korkea laatu määrittävät kaikkea toimintaamme.