Fortum tutki suomalaisten suhtautumista sähköautoihin: Yli kolmannes olisi valmis ostamaan sähköauton, jos sitä olisi mahdollista ladata kotona

Fortumin kyselyyn* vastanneista suomalaisista 36 % ostaisi sähköauton, jos sitä olisi mahdollista ladata kotona autotallissa tai autopaikalla. 30 % puolestaan ostaisi sähköauton, jos sähköautojen latauspisteiden määrä kasvaisi Suomessa. 22 % vastaajista ei halua ostaa sähköautoa sen vuoksi, että ei tiedä, missä sitä voisi ladata.

Vastaajista 53 % olisi halukas valitsemaan työsuhdeautoksi sähköauton polttoaineella kulkevan työsuhdeauton sijaan, jos kummankin kustannukset olisivat saman suuruiset.

Tutkimuksen mukaan 4 % suomalaisista uskoo omistavansa kahden vuoden päästä sähköauton. 10 % uskoo omistavansa sähköauton 5 vuoden päästä ja jopa 18 % uskoo omistavansa sellaisen 10 vuoden päästä. Biokaasulla tai biopolttoaineella kulkevan auton tai hybridiauton auton omistamiseen tulevaisuudessa ei uskota yhtä nousevalla käyrällä.

”Suomen sähköautokannan kehitys on muita Pohjoismaita jäljessä, mutta on ilo huomata, että tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen uskoo omistavansa sähköauton. Suomen hallitus on jo esittänyt taloudellista tukea sähköautoilun määrän lisäämiseksi, mikä edesauttaa siirtymistä kohti päästöttömämpää liikennettä. Jotta kehitys olisi riittävän nopeaa, sähköauton hankintaa myös työsuhdeautoksi kannattaisi helpottaa veroedulla”, Fortumin Charge & Drive -liiketoiminnasta Suomessa vastaava Tero Era kommentoi.

Paras paikka sähköauton lataamiselle olisi kotona

Kysyttäessä, mikä vastaajille olisi mieluisin paikka sähköauton lataamiseen, selvä enemmistö (66 %) vastasi, että lataisi sitä kotona esimerkiksi omassa autotallissa tai pihalla. Seuraavaksi suosituin sijainti sähköauton lataukselle olisi kodin läheisyydessä, jossa 16 % vastaajista lataisi sähköautoa mieluiten.

Fortum lanseerasi sähköautojen kotilatauspalvelupakettinsa muutama viikko sitten. Kysyntää palvelulle on niin omakotiasujien kuin taloyhtiöidenkin piirissä. Moni taloyhtiö on ilmoittanut tekevänsä päätöksiä sähköautojen kotilatauksen järjestämisestä yhtiössä ensi kevään yhtiökokouksissa, vaikka sähköautoilijoita taloyhtiössä ei vielä olisi useita.

”Fortumin ratkaisu mahdollistaa muun muassa järjestelmän skaalaamisen sähköautoilijoiden määrän kasvaessa ja heidän autonlataustarpeidensa muuttuessa”, kertoo Fortumin asiakkuuspäällikkö Timo Liiri.

Yhteensä 45 % vastaajista hankkisi erittäin tai melko suurella todennäköisyydellä asunnon, jossa olisi sähköauton latauspiste, jos pitäisi valita kahden samanhintaisen asunnon välillä, joista toisessa olisi latauspiste ja toisessa ei.

Latauspisteverkosto on jo yllättävän kattava

Puolet Fortumin kyselyyn vastaajista ostaisi sähköauton, jos yhdellä latauksella pystyisi ajamaan satoja kilometrejä. Yhteensä 55 % tietää tai uskoo, että sähköautojen pikalatausverkosto mahdollistaa jo matkat Helsingistä Kuopioon, Imatralle ja Vaasaan.

”Tämän vuoden aikana Fortum Charge & Drive -latauspisteiden määrä on yli kaksinkertaistunut ja verkosto onkin Suomen kattavin. Siihen kuuluu jo 200 laturia eli yhteensä lähes 400 latauspistettä, sillä melkein jokaisella laturilla voi ladata kahta autoa samanaikaisesti. Pikalatauspisteitä verkostossamme on 50. Niillä auton lataaminen luonnistuu keskimäärin 20 minuutissa. Pohjoismaiseen Charge & Drive -verkostoon kuuluu yli 1 500 laturia, joista noin 500 on pikalatauspisteitä”, Era kertoo.

Suomalaiset uskovat sähköautojen ympäristöystävällisyyteen

62 % suomalaisista ostaisi sähköauton, koska sähköautot ovat heidän mielestään ympäristöystävällisempiä kuin bensiini- tai dieselautot. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ympäristöystävällisyys koetaan sähköautojen valtiksi: yhteensä 69 % on täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että Suomeen pitäisi saada lisää sähköautoja, koska liikennepäästöt ovat tällä hetkellä liian suuret.

* Kyselyyn vastasi yhteensä 1 152 suomalaista loka-marraskuussa 2017. Fortumin teettämän kyselyn toteutti Kantar TNS. Vastaajajoukko on edustava iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.

Lue lisää sähköautojen latauksesta:
www.fortum.fi/kotilataus
www.fortum.fi/lataus

Tero Era, Charge & Drive -liiketoiminnan maajohtaja, Fortum, p. 050 541 6337, tero.era@fortum.com

Fortum Charge & Drive -kotilataus
Fortum Charge & Drive -kotilataus on helppo ja turvallinen sähköauton kotilataus kiinteällä kuukausihinnalla omakotitaloihin ja taloyhtiöille. Siihen sisältyvät laitteiston asennus- ja huoltokustannukset sekä käytetty lataussähkö.
Fortum Charge & Drive -kotilataus

Fortum
Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.com/fi

Lainaukset

Suomen sähköautokannan kehitys on muita Pohjoismaita jäljessä, mutta on ilo huomata, että tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen uskoo omistavansa sähköauton. Suomen hallitus on jo esittänyt taloudellista tukea sähköautoilun määrän lisäämiseksi, mikä edesauttaa siirtymistä kohti päästöttömämpää liikennettä. Jotta kehitys olisi riittävän nopeaa, sähköauton hankintaa myös työsuhdeautoksi kannattaisi helpottaa veroedulla.
Fortumin Charge & Drive -liiketoiminnasta Suomessa vastaava Tero Era