Galleria Lumia esittelee Nokia Lumia 920 -puhelimella luotua valokuvataidetta

Valokuvaajina Osma Harvilahti, Jere Hietala, Nina Merikallio ja Anthony Ubaud

Nokia järjesti alkuvuodesta kuvahaasteen ammattilaiskuvaajille, jossa tehtävänä oli luoda valokuvataidetta käyttämällä ainoastaan Lumia 920 -puhelinta ja siihen ladattavia sovelluksia. Mukaan pyydettiin neljä suomalaista valokuvaajaa, ja jokainen heistä suoritti neljä erilaista viikkohaastetta. Yleisö pääsi seuraamaan tehtävien tuloksia Nokia Ääni -blogissa. Haastetehtävistä syntyneet teokset kootaan kaikille avoimeksi näyttelyksi, joka aukeaa yleisölle lauantaina 2. maaliskuuta. Näyttely on avoinna viikon ajan.

”Lumia 920 -laite on tunnettu erinomaisesta kamerastaan, jolla saa otettua korkealaatuisia kuvia. Halusimme nähdä, mitä tapahtuu, kun ammattilaisvalokuvaajat vaihtavat järjestelmäkameransa Lumiaan. Saimme mukaan neljä tyyliltään melko erilaista valokuvaajaa, ja laitteen kamera pääsikin todelliseen testiin heidän käsissään”, Nokian markkinointipäällikkö Tuomas Lonka sanoo.

Valokuvaajat ovat kansainvälisesti menestyneitä ammattilaisia: mukana on muun muassa mainoskuvillaan mainetta niittänyt Jere Hietala, valokuvataiteilija Osma Harvilahti, sekä tunnetut muotikuvaajat Nina Merikallio ja Anthony Ubaud. Kuvaustehtävät haastoivat kuvaajia monella tavalla, kun erillisiä jälkikäsittelyohjelmia ei saanut käyttää, ja myös kamera poikkesi huomattavasti heidän normaaleista työkaluistaan.

Ainutlaatuinen näyttely avoinna kaikille

Kuvahaasteeseen kuului saivat neljä erilaista viikoittain vaihtuvaa teemaa: pimeydessä, liikkuu liikkuu, pieni on suurta ja valo on väri. Kuvaajat käsittelivät aiheita eri tavoin tuoden kuviinsa oman taiteellisen tyylinsä ja tapansa nähdä maailmaa. Kuvia on otettu niin studio-olosuhteissa Suomessa, kuin meksikolaisella rannalla. Kuvissa on käytetty apuna prismoja, aurinkolaseja, taskulamppuja ja mobiilisovelluksia – osassa taas on luotettu pelkästään luonnonvaloon ja automaattiasetuksiin.

”Näyttely on ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa pääsee taideteosten ohella tutustumaan Lumia 920 -puhelimeen ja sen ominaisuuksiin. Toivomme, että kaikki näyttelyvieraat saavat inspiraatiota ja oivalluksia omaan kamerankäyttöönsä liittyen”, Tuomas Lonka kertoo.

Galleria Lumia on avoinna 2.3.–9.3. osoitteessa Unioninkatu 27 (Kiseleffin talo).
Aukioloajat: arkisin 11–19, lauantaisin 10–17.

Nokia Lumia 920 -älypuhelimen kamera on varustettu vaikuttavalla PureView-teknologialla, Carl Zeiss -optiikalla ja optisella kuvanvakaimella. Lisätietoja: http://www.nokia.com/fi-fi/tuotteet/puhelimet/lumia920/

Kuvahaasteen edistymistä on seurattu Nokia Ääni -blogissa: http://aani.nokia.fi/ – sivustolta voi lukea myös haasteeseen osallistuneiden valokuvaajien vinkkejä harrastelijoille.

Nokia on maailman johtava langattoman viestinnän yritys, jonka tuotteista on tullut olennainen osa ihmisten elämää ympäri maailmaa. Joka päivä yli 1,3 miljardia ihmistä käyttää Nokian laitteita tallentaakseen ja jakaakseen kokemuksia, hakeakseen tietoa, löytääkseen määränpäähänsä tai yksinkertaisesti puhuakseen toisilleen. Nokian edistyksellinen teknologia ja muotoilu ovat tehneet sen brändistä yhden maailman tunnetuimmista. Lisätietoja on saatavilla osoitteesta: http://www.nokia.com/about-nokia

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Nokia Press Services