Google laajentaa Haminan datakeskustaan ja käynnistää uuden hukkalämmön talteenottoprojektin

• Investoi tekoälyyn ja digitaaliseen infrastruktuuriin Suomessa.
  • Laajennustyön valmistuttua Haminan datakeskuskampus tulee työllistämään kokoaikaisesti noin 100 uutta työntekijää.
  • Ilmoituksen myötä Googlen Suomen investoinnit nousevat 4,5 miljardiin euroon.

Google ilmoittaa investoivansa Haminassa sijaitsevan datakeskuskampuksensa laajentamiseen miljardi euroa, mikä tukee työllisyyden kasvua, innovaatiota ja taloudellista toimintaa. Google on vuodesta 2009 lähtien investoinut Haminan datakeskukseen sekä siihen liittyvään infrastruktuuriin yhteensä 4,5 miljardia euroa. Lisäksi Google aloittaa yhteistyössä paikallisen kaukolämmön tuottajan Haminan Energian kanssa uuden lämmön talteenottoprojektin, jossa datakeskuksessa syntyvä lämpö kerätään talteen ja hyödynnetään kaukolämmön lähteenä.

”Suomella on tärkeä rooli Euroopan digitaalisen talouden kehittämisessä, ja Haminan sekä Kymenlaakson alueen vahva osaaminen innovaatioiden ja suuren mittakaavan massatuotannon saralla on tässä merkittävässä osassa”, sanoo Googlen datakeskusten globaali johtaja Joe Kava. ”Jatkuva panostuksemme Haminan datakeskukseen on todiste Suomen asemasta digitaalisena edelläkävijänä ja auttaa meitä valjastamaan yhä paremmin tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet yritysten käyttöön Kymenlaakson alueella, Suomessa ja koko Euroopassa.”

Investointeja tekoälyyn ja digitaaliseen infrastruktuuriin

Googlen koko datakeskuskampus työllistää tällä hetkellä noin 400 henkilöä kokoaikaisesti ja urakkaluonteisesti aina tietoteknikoista sähkö- ja koneinsinööreihin sekä turvallisuus-, catering- ja toimitilahallintoon. Laajennustyön valmistuttua datakeskus tulee työllistämään kokoaikaisesti noin 100 uutta työntekijää. Deloitten tuoreen raportin mukaan datakeskuksen laajennukseen liittyvät rakennustyöt tuovat vuosittain arviolta noin 4 190 uutta työpaikkaa (suoria, epäsuoria sekä johdettuja) vuosina 2024 ja 2025.

Googlen datakeskukset ovat tukeneet Suomen taloutta vuodesta 2009 lähtien, ja uuden ilmoituksen myötä yrityksen Suomen investoinnit nousevat yli 4,5 miljardiin euroon.

“Googlen ilmoitus miljardi-investoinnista datakeskuksen laajennukseen on erittäin hieno uutinen Suomelle ja suomalaisille. Sen vaikutukset työllisyyteen ja talouskasvulle ovat tervetulleita. Tämä lähettää myös tärkeän viestin maailmalle siitä, että Suomi on houkutteleva ja kannattava investointiympäristö globaaleille toimijoille” pääministeri Petteri Orpo sanoo.

”Tämä on hyvä päivä Suomelle ja suuri ylpeydenaihe Business Finlandille. Tämän ilmoituksen myötä Google ottaa paikkansa viimeisen vuosikymmenen suurimpana sijoittajana Suomessa. Suomi tarvitsee ulkomaisia sijoituksia jotka synnyttävät kestävää kasvua, tuovat työpaikkoja ja vahvistavat kansantaloutta”, kertoo Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola.

Investointeja ympäristöön

Google ilmoittaa myös uudesta yhteistyöstä Haminan kaupungin ja Haminan Energian kanssa, jonka myötä datakeskuksesta syntyvä lämpö kerätään paikallisen kaukolämpöverkon käyttöön. Talteenotetun lämmön määrä vastaa arviolta 80 prosenttia Haminan kaukolämmön tarpeesta, ja sitä käytetään kotitalouksien, koulujen ja julkisten rakennusten lämmittämiseen alueella, joka on erittäin riippuvainen fossiilisista polttoaineista. Vähähiilisen lämmön keräysprojektin vaikutusten odotetaan alkavan näkymään Haminan energiataseessa vuoden 2025 loppuun mennessä. Google tarjoaa kerätyn lämmön ilmaiseksi Haminan Energialle, jonka kautta se kulkeutuu Haminan kaupungin kaukolämpöverkkoon.

”Googlen hukkalämmön talteenottoprojekti on juuri sellainen investointi, joita Suomi tarvitsee. On inspiroivaa, että tällaisella yksittäisellä toimella yhden kaupungin lähes koko kaukolämmön jakelu saadaan hukkalämmöllä toimivaksi. Tämä tuo kotitalouksille taloudellisia säästöjä, mutta ensisijaisesti kyseessä on merkittävä ilmastotoimi”, sanoo ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen.

”Tämä kumppanuus on erittäin tärkeä sekä Haminan alueen  asiakkaille että paikalliselle energiantuotannolle, sillä se auttaa kaupunkia ja meitä saavuttamaan asettamamme hiilineutraalisuustavoitteet. Projektin myötä muuten hukkaan menevä lämpöenergia tulee hyötykäyttöön. Lämmön talteenotto mahdollistaa myös kaukolämmön tasaisen ja kilpailukykyisen hinnoittelun ja energian toimitusvarmuuden”, kertoo Haminan Energian toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo.

“Googlen ja Haminan kaupungin yhteinen historia on pitkä ja menestyksekäs. Google on erinomainen esimerkki yrityksestä, joka tähtää tulevaisuuteen vahvalla ja kestävällä tavalla. Olemme ylpeitä siitä, että Hamina on Googlen kotikaupunki Suomessa”, sanoo Haminan kaupunginjohtaja Ilari Soosalu.

Kuva, joka sisältää kohteen piha-, puku, vaate, puu

Kuvaus luotu automaattisesti

Lisää tietoa Googlen datakeskuksista löydät täältä:
-About Google Data Centers
-A Snowy Sunrise
-A podcast about the unseen world of data centers
-Google’s first-ever heat recovery project for neighbourhoods in Finland

google@miltton.com