Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailun tuomari Yoshiharu Tsukamoto luennoi maanantaina osallistuvasta kaupunkisuunnittelusta

Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailun tuomaristoon kuuluva japanilainen arkkitehti Yoshiharu Tsukamoto alustaa keskustelua osallistuvasta kaupunkisuunnittelusta avoimessa luentotilaisuudessa maanantaina 25.5. klo 17 Cafe Köketissä. Tsukamoton toimisto Atelier Bow Wow on tullut tunnetuksi perinteistä ajattelua haastavista arkkitehtuuriprojekteistaan.

Luentotilaisuuden järjestää viime syksynä Yle Teemalla esitetystä Kaupunki Uusiksi -sarjasta tutuksi tullut Uusi Kaupunki -kollektiivi. Tilaisuus käynnistää kollektiivin toteuttamien avointen luentojen sarjan Uusi Kaupunki Studia Generalian. Luentoja järjestetään jatkossa vaihtuvista teemoista neljä kertaa vuodesta.

Studia Generalia -sarjan tavoitteena on syventää kaikkien kaupunkisuunnitteluun osallistuvien – niin arkkitehtien kuin asukkaiden, päätöksentekijöiden, yrittäjien ja kaupunkiaktivistien – uusiin suunnittelukeinoihin ja -ajatteluun liittyvää ymmärrystä ja osaamista.

– Viheliäisten ongelmien aikakaudella osallistuva suunnittelu muodostaa tärkeän keinon toimivampien ja kestävämpien kaupunkien rakentamiseen. Suunnittelijakunnalla pitää olla käytössään keinot asukaslähtöisen tietotaidon hyödyntämiseen, kertoo Inari Virkkala Uusi Kaupunki -kollektiivista.

Kevään 2015 yleisteemana Studia Generaliassa on osallistuva suunnittelu. Japanilaisen Tsukamoton luento osallistuvasta kaupunkisuunnittelusta vertautuu teollisen muotoilijan Hannu Kähösen (Creadesign Oy), kaupunkimuotoilija Mikko Kutvosen (Toimiva Kaupunki) sekä arkkitehti Hilla Rudangon (Uusi Kaupunki -kollektiivi) esimerkkeihin Suomesta. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Aalto-yliopiston, Arkkitehdit Tommila Oy:n ja Guggenheim-säätiön kanssa.

Tapahtuman Facebook-sivu: https://www.facebook.com/events/1628058767426338/

Uusi Kaupunki -kollektiivin sivut:

Inari Virkkala
Uusi Kaupunki -kollektiivi