Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailun voittajatyö julkistetaan Helsingissä 23. kesäkuuta 2015

Kilpailun voittajat esittelevät työtään ja vastaavat kysymyksiin avoimessa yleisötilaisuudessa myöhemmin iltapäivällä.

Kesäkuussa 2014 käynnistynyt avoin, kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu tuotti ennätykselliset 1715 ehdotusta 77 maasta. Joulukuussa 11-jäseninen tuomaristo valitsi kuusi finalistia. Valintakriteereihin lukeutuivat luonteva sijoittuminen Helsingin Etelärantaan, kaupunkikuvan täydentäminen, kestävän arkkitehtuurin edistäminen sekä konventionaalisen museokäsityksen haastaminen. Euroopan Unionin hankintadirektiivin ja Suomen hankintalainsäädännön mukaisesti kuuden finalistityön suunnittelijatoimistot julkistettiin, mutta niitä ei yhdistetty töihinsä.

Arkkitehtuurikilpailun voittajatyö ja sen suunnittelija julkistetaan 23. kesäkuuta.

Mediatilaisuus

Tiistaina 23. kesäkuuta 2015, kello 11.00
Palace, Eteläranta 10, Helsinki

Ilmoittautumiset viimeistään ma 22.6.2015 osoitteeseen rsvp@miltton.fi

PAIKALLA

Richard Armstrong, johtaja, Solomon R. Guggenheim -museo ja -säätiö

Mark Wigley, puheenjohtaja, Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailun tuomaristo, professori ja emeritusdekaani, Columbia University Graduate School of Architecture, Planning and Preservation

Jussi Pajunen, Helsingin kaupunginjohtaja

Ari Lahti, hallituksen puheenjohtaja, Guggenheim Helsingin Tukisäätiö

sekä

Voittajatyön arkkitehtitiimi

Avoin tilaisuus

Tiistaina 23.6. klo 16.00 Sanomatalon mediatorilla

Arkkitehtuurikilpailun voittaja esittelee työtään ja vastaa kysymyksiin avoimessa Meet the Winner -tilaisuudessa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy

----------------------------------------------------------------------------------------------

Det vinnande bidraget i Guggenheim Helsinki-arkitekttävlingen tillkännages i Helsingfors den 23 juni 2015

Vinnarna av arkitekttävlingen presenterar sitt arbete och svarar på frågor från allmänheten.

Tillkännagivandet av den vinnande arkitekturen i den öppna, internationella tävlingen om designen av ett planerat Guggenheimmuseum i Helsingfors anordnad av stiftelsen Solomon R. Guggenheim Foundation.

Det kom in rekordartade 1 715 bidrag från 77 länder till tävlingen, som inleddes i juni 2014. I december 2014 utannonserade juryn, bestående av 11 medlemmar, en lista på sex tävlingsbidrag som ska utvecklas till finalister. De valdes ut för att de har potential för samverkan med platsen för museet i Södra Kajen i Helsingfors, bidrar till det urbana sammanhanget, för den hållbara arkitekturen framåt och utmanar eller utvidgar konventionerna för museer. I linje med upphandlingsreglerna i EU och Finland offentliggjordes namnen på de företag som låg bakom de sex finalistbidragen, men inte vilket projekt de utformat. Den 23 juni avslöjas den vinnande designen och arkitekten.

Medieevenemang

Tisdagen den 23 juni kl. 11.00

Palace, Södra kajen 10, Helsingfors

OSA senast måndag 22 juni 2015 till rsvp@miltton.fi

DELTAGARE

Richard Armstrong, direktör, Solomon R. Guggenheim Museum and Foundation

Mark Wigley, ordförande för juryn för Guggenheim Helsinki-arkitekttävlingen samt professor och dekanus emeritus, Columbia University Graduate School of Architecture, Planning and Preservation

Jussi Pajunen, borgmästare, Helsingfors stad

Ari Lahti, ordförande, Guggenheim Helsinki Supporting Foundation

och

arkitekter från det vinnande designteamet

Offentligt evenemang

Tisdagen den 23 juni kl. 16.00 på Medietorget i Sanomahuset

Vinnaren i arkitekttävlingen presenterar sitt arbete och svarar på frågor på det öppna evenemanget Meet the Winner. Det är fritt inträde till evenemanget.

Kilpailun kotisivu/Tävlingens officiella webbplats: designguggenheimhelsinki.org
Hankkeen kotisivu/Projektets webbplats: guggenheimhki.fi
#guggenheimhki
Kuvapankki medialle/Pressbilder finns på: guggenheim.org/pressimages