Guggenheim Helsinki Live -keskustelut jatkuvat yhdessä Demos Helsingin kanssa

Syksyllä käynnistynyt Guggenheim Helsinki Live -keskustelutilaisuuksien sarja saa jatkoa, kun Salomon R. Guggenheim -säätiö ja viestintätoimisto Miltton järjestävät yhteistyössä ajatushautomo Demos Helsingin kanssa talven aikana kolme kaikille avointa tilaisuutta. Ensimmäinen keskustelutilaisuus pidetään 17.12. Helsingin yliopiston Tiedekulmassa.

Tilaisuudet pyrkivät laajentamaan hankkeesta käytävää kansalaiskeskustelua tavoitellen osallistujiksi erityisesti niitä ihmisiä ja ryhmiä, joita Guggenheim Helsinki -museo toteutuessaan koskettaisi.

”Meillä ei ole kantaa siihen pitäisikö Helsinkiin perustaa Guggenheim-museo. Kaupungille ja sen asukkaille on tärkeää, että kaupunkisuunnitteluun liittyvistä asioista käydään keskustelua”, kertoo Demos Helsingin tutkija Juha Leppänen. “Aidossa keskustelussa sanotaan muutakin kuin kyllä tai ei”.

Demos Helsinki järjestää tiistaina 17. joulukuuta työpajan paikallisyhteisöille, yrittäjille ja muille Guggenheim-hankkeen sidosryhmille. Työpajassa keskustellaan pienryhmissä siitä, mitä mieltä Guggenheim-museoehdotuksesta ollaan. Siihen osallistuvat myös pääjohtaja Richard Armstrong ja kuraattori Maria Nicanor Guggenheim-säätiöstä.

Tilaisuuksien tavoitteena on kerätä ajatuksia, näkökulmia ja mielipiteitä museoehdotukseen liittyen sekä ymmärtää miten erilaiset ihmisryhmät ehdotuksen näkevät. Tilaisuudet dokumentoidaan ja Guggenheim-säätiö hyödyntää saatua palautetta, jos museohankkeen suunnittelu voi jatkua. Osallistujilta kerätään lisäksi konkreettisia toiveita, kysymyksiä tai vaatimuksia Guggenheim-säätiölle.

”Tyypillisesti monimutkaisissa julkisissa keskusteluissa pääsevät ääneen ne, joilla on sekä vahva oma intressi että mahdollisuus ilmaista mielipiteensä. Sen sijaan esimerkiksi työssä käyvät ja nuoret ovat valtavan suuri ryhmä, joka ei välttämättä saa ansaitsemaansa painoarvoa. Tähän tulee nyt parannusta.” Leppänen jatkaa.

Demos Helsinki on tehnyt myös aiemmin työtä kaupunkien ja niiden asukkaiden kanssa. Esimerkkejä tällaisesta työstä ovat muun muassa WDC Paviljonki, Helsingin seutu 2050 -visioprosessi sekä kesällä 2013 järjestetyt urBaana-keskustelut.

Solomon R. Guggenheim -säätiö ja Miltton Group tekevät viestintäyhteistyötä koskien säätiön varainhankintaa sekä vaikuttaja- ja mediaviestintää.

Tilaisuudet ovat avoimia, mutta niihin pitää ilmoittautua. Tarkempaa tietoa tapahtumista löytyy Guggenheim Helsinki -hankkeen verkkosivulta (www.guggenheimhki.fi).

Juha Leppänen, tutkija, Demos Helsinki, 040 700 6585, juha.leppanen@demoshelsinki.fi
Tuuli Kaskinen, toiminnanjohtaja, Demos Helsinki, 050 514 9752, tuuli.kaskinen@demoshelsinki.fi
Sanna-Mari Jäntti, johtaja, Miltton, 0400 53 6581, sanna-mari.jantti@miltton.fi