Guggenheim-säätiö viimeistelee uutta ehdotusta Helsingin Guggenheim-museosta

(NEW YORK, 12.9.2013) Solomon R. Guggenheim -säätiö viimeistelee parhaillaan uutta ehdotusta Helsinkiin sunnitellusta taidemuseosta. Säätiön johtaja Richard Armstrong ja apulaisjohtaja Ari Wiseman esittelevät ehdotuksen sidosryhmille ja medialle Helsingissä 24. syyskuuta 2013. Wiseman vieraili Suomessa aiemmin tällä viikolla ja tapasi hankkeelle tärkeiden ryhmien edustajia saadakseen palautetta ja ideoita uuden ehdotuksen viimeistelyyn. Vierailunsa aikana hän tapasi muun muassa valtiosihteeri Marjo Anttooran, kansliapäällikkö Erkki Virtasen, ylijohtaja Riitta Kaivosojan, johtaja Hannele Lehdon sekä toimitusjohtaja Jussi Järventauksen.

Elokuun lopussa 1 004 suomalaiselta kysyttiin kannattaisivatko he Guggenheim-museon rakentamista Helsinkiin, jos voidaan osoittaa, että museosta olisi taloudellista hyötyä Suomelle. Kyselyssä 52 prosenttia suomalaisista kannattaa Guggenheim-museon perustamista Helsinkiin, kun taas 41 prosenttia on sitä vastaan. Helsinkiläisistä 56 prosenttia kannattaa museohanketta ja 38 prosenttia vastustaa sitä. Kyselyn toteuttivat TNS Gallup ja Guggenheim-säätiön Suomen viestintätoimisto Miltton Group.

Kyselyn perusteella Helsingin Guggenheim-museon kannatus on erityisen suurta metropolialueen asukkaiden, yrittäjien, nuorten ja Vihreiden kannattajien keskuudessa. Perussuomalaisten ja Vasemmistoliiton kannattajien parissa hankkeeseen suhtauduttiin kielteisimmin.

Myös enemmistö SDP:n ja Kokoomuksen kannattajista suhtautuvat hankkeeseen myönteisesti.

”Olemme kiitollisia kattavista ja rakentavista keskusteluista, jota olemme käyneet eri aloja ja taustoja edustavien suomalaisten kanssa, ja odotamme niiden jatkuvan ja laajentuvan kun palaamme esittelemään uuden ehdotuksen myöhemmin tässä kuussa”, Wiseman sanoo.

Eleanor R Goldhar
Deputy Director and Chief of Global Communications