Gymnaestrada, Ampumahiihdon MM-kisat ja AC/DC houkuttelivat ulkomaalaisia Suomeen

Suomalaisiin tapahtumiin on tänä vuonna ostettu lippuja jo 160 maasta. Musiikkitapahtumista ulkomaalaisiin on vedonnut eniten AC/DC:n keikka, kulttuurista Gymnaestrada ja urheilusta Ampumahiihdon MM-kisat. Eniten lippuja on myyty Venäjälle.

Vuosittain Suomeen matkustaa tuhansia ulkomaalaisia turisteja, jotka tulevat varta vasten tietyn tapahtuman vuoksi. Kuluneen vuoden aikana ylivoimaisesti eniten Suomen tapahtumiin on ostettu lippuja Venäjältä.

Eniten ulkomaalaisiin vetoavat suomalaisista tapahtumista musiikkitapahtumat. Venäläiset ovat kärjessä sekä musiikki- että urheilutapahtumien lipunostossa, mutta kulttuuritapahtumissa sveitsiläiset ja tanskalaiset menevät ohi. Ruotsalaiset ovat kolmantena musiikissa, neljäntenä kulttuurissa ja toisena urheilussa.

-Suomalaisten tapahtumien pienestä mittakaavasta huolimatta tänne riittää tulijoita. Lisäksi tapahtumatarjontamme paranee jatkuvasti, Lippupalvelun markkinointipäällikkö Sami Verno kertoo.

Venäjän jälkeen seuraavaksi eniten Lippupalvelun kautta on myyty lippuja melko tasaisesti Sveitsiin ja Ruotsiin. Heti seuraavana ovat Tanska ja Viro. Yhteensä Lippupalvelun kautta on myyty lippuja noin 160 eri maahan.

Musiikkitapahtumista ulkomaalaisia vierailijoita on kiinnostanut eniten AC/DC:n keikka, kulttuurista voimistelun kansainvälinen suurtapahtuma Gymnaestrada ja urheilusta Ampumahiihdon MM-kisat.

-Tulevaisuudessa tarkoituksenamme on lisätä tapahtumien kansainvälistä houkuttelevuutta entisestään. Markkinoinnissa hyödynnetään Ticketmasterin muiden maiden kanavia ja elementtejä, joilla tavoitetaan paikalliset kuluttajat kussakin maassa, Verno sanoo.

Vuoden 2015 kymmenen suosituinta suomalaista lipunostokohdetta ulkomaalaisten keskuudessa:

1. Gymnaestrada
  2. Ampumahiihdon MM-kisat
  3. AC/DC
  4. One Direction
  5. Flow Festival
  6. HJK
  7. Sinfonia Lahti
  8. HIFK
  9. Sunrise Avenue
  10. Pori Jazz

Lista perustuu Lippupalvelun lipunmyyntitietoihin vuoden 2015 ajalta. Tutkimukseen on otettu mukaan tapahtumat, joihin on myyty vähintään 300 lippua.

Sami Verno, viestintä, 040 831 9497, sami.verno@lippupalvelu.fi

Lippupalvelu on alan tunnetuin Suomessa ja takana on jo yli 70 vuoden kokemus lipunvälitystoiminnasta. Lippupalvelun omistaa Ticketmaster, joka on osa maailman suurinta viihdeteollisuuden yritystä Live Nation Entertainment Inc:ia. Ticketmaster myy vuosittain noin 450 miljoonaa lippua teatteri-, kulttuuri-, viihde- ja urheilutapahtumiin yli 20 maassa. Tällä lukemalla Ticketmaster on maailman suurin toimija alalla, ja lisäksi Ticketmasterin verkkokauppa on maailman kymmenen suurimman verkkokaupan joukossa.