Hartwall jatkoi pitkäjänteistä työtä kohtuukäytön puolesta

Matala-alkoholisten ja kevyempien tuotteiden kasvava valikoima tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita.

Vuonna 2012 Hartwall keskittyi toiminnassaan vastuullisen kulutuksen edistämiseen ja lähituotannon korostamiseen. Markkinoille tuodut ympäristöystävälliset hanat ja 0,25 litran lasit kannustavat pienempiin annoskokoihin siirtymiseen sekä laatu ennen määrää -ajatteluun. Lisäksi uudet, matala-alkoholiset tuotteet ja kevyemmät juomavaihtoehdot tuovat oman lisänsä yhtiön vastuullisuustoimintaan. Tuotevalikoiman ohella vastuullisuus näkyy Hartwallin aktiivisessa kampanjoinnissa kohtuullisen kulutuksen puolesta.

Tuotekehityksessä Hartwall on suunnannut panostuksiaan terveellisempiin virvoitus- ja alkoholijuomiin. Vuoden 2012 aikana Hartwall vastasi matala-alkoholisten juomien kysynnän kasvuun lanseeraamalla markkinoille useampia matalan alkoholipitoisuuden tuotteita. Myös stevioliglykosideilla makeutetut virvoitusjuomat sekä lisäarvovedet ovat keinoja ohjata kulutusta vastuullisempaan suuntaan. Kehitys tulee jatkumaan vuoden 2013 aikana, jolloin terveellisempien tuotteiden valikoimaa on tarkoitus kasvattaa.

Vuonna 2012 Hartwall lanseerasi ravintoloiden käyttöön uudet, innovatiiviset David-hanat, jotka yhdessä 0,25 litran lasien kanssa tekevät anniskelusta paitsi laadukkaampaa myös vastuullisempaa. Lisäksi uusi hanajärjestelmä on huomattavasti edeltäjiään energiatehokkaampi. Ympäristön huomioiminen näkyy myös jakelukanavien tehostamisessa sekä pakkausmateriaalien vähentämisessä.

”Vuosi 2012 oli tärkeä askel kohti vastuullisempaa tulevaisuutta. Teimme aktiivista yhteistyötä sidosryhmiemme kanssa jalkauttaaksemme vastuullista juomakulttuuria, ja investoimme yhteiskunnallisesti merkittäviin hankkeisiin. Vastuullinen yrityskansalaisuus takaa liiketoimintamme jatkuvuuden myös tulevaisuudessa”, kertoo Hartwallin yhteiskuntasuhteista vastaava Pekka Lindroos.

Hartwall on mukana Uusi Lastensairaala 2017 -talkoissa sairaalan valmistumiseen asti ja lahjoitussumma on yhteensä miljoona euroa. Paikallisyhteisön vastuullisena jäsenenä Hartwall kokee tärkeäksi olla mukana yhteiskunnallisesti ja inhimillisesti merkittävässä projektissa.

Hartwallin vastuullisuusraportti vuodelta 2012 on julkaistu verkossa. Raportti kertoo yksityiskohtaisesti, minkälaisin toimenpitein yhtiö on pyrkinyt vähentämään ympäristövaikutuksiaan, edistänyt työntekijöidensä kokonaisvaltaista hyvinvointia, ohjannut alkoholinkulutusta vastuullisempaan suuntaan sekä auttanut ratkaisemaan alkoholin väärinkäytön yhteiskunnalle aiheuttamia ongelmia.

Oy Hartwall Ab, johtaja, lakiasiat ja yhteiskuntasuhteet Pekka Lindroos, pekka.lindroos@hartwall.fi, puh. 020 717 2440

Hartwall on juoma-alan innovatiivinen suunnannäyttäjä. Hartwallin tuotevalikoimaan kuuluu oluita, siidereitä ja long drink -juomia, pullotettuja vesiä, virvoitusjuomia, erikoisjuomia sekä tytäryhtiö Hartwa-Traden kautta viinejä ja muita alkoholijuomia. Tunnetuimmat tuotemerkit ovat Lapin Kulta, Karjala, Foster's ja Heineken -oluet sekä Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Upcider ja Hartwall Original Long Drink.
Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa. Lähdevesipullottamo on Karijoella Etelä-Pohjanmaalla ja pääkonttori Helsingissä. Hartwallilaisia on noin 900.
Hartwall on osa Heinekenia, joka on Euroopan suurin ja maailman kolmanneksi suurin panimo volyymilla mitattuna.