Helsingin Martin markkinat ja kuusi jouluvinkkiä Viroon

Joulun alla Viro on tunnelmallisimmillaan, kun talven hämärää valaisevat kahviloiden ja joulutorin valot. Viron loppuvuoden tapahtumista hankit pehmoiset ja maistuvat joululahjat sekä iloista joulumieltä ja -inspiraatiota. Katso tästä parhaat vinkit joulunalusaikaan.

Martin markkinat valloittaa jälleen Helsingin Kaapelitehtaan

Tänä vuonna 30 vuotta täyttävä Martin markkinat, Suomen suurin vuotuinen Viro-tapahtuma, kerää jälleen marraskuun lopussa etelänaapurimme matkailusta, kulttuurista ja käsitöistä kiinnostuneet Kaapelitehtaalle. Tämän vuoden markkinoiden teema-alue on Harjumaa, Tallinnaa ympäröivä maakunta, ja markkinoilla onkin luvassa maakunnan käsitöitä, matkailuinfoa ja kulttuuriohjelmaa.

Kaapelitehtaalla pääsee tutustumaan helposti yhdessä paikassa Harjumaan lisäksi koko Viron ensi vuoden matkailu- ja kulttuuritarjontaan. Markkinoilla on Viron matkailun edistämiskeskuksen lisäksi paikalla 6 matkailuorganisaatiota ja 24 matkailualan yrittäjää ympäri Viroa tarjouksineen. Edustettuina ovat muun muassa kaikki laivayhtiöt, useita hotelleja eri puolilla Viroa sekä matkailualueista Tallinna, Etelä-Viro ja Tartto, Pohjois-Viro ja Narva, Saarenmaa ja Hiidenmaa sekä Haapsalu. Lisäksi Viron museoyhdistys tuo markkinaväelle terveisiä kaikista Viron museoista, ja Saarenmaan Oopperapäivät esittelee ohjelmistoaan ja mielenkiintoisia kesäkursseja Saarenmaalla.

Martin päivän perinteiden mukaisesti markkinapöydät notkuvat virolaisista herkuista ja käsitöistä – viikonlopun aikana voitkin hankkia sekä rakkaille joululahjat että joulupöydän herkut.

Martin markkinoiden kulttuurikahvila Koidula tarjoaa viikonlopun aikana kävijöille monenlaista ohjelmaa: musiikkiesityksiä jazzista kuorolauluun, kirjailijoiden ja elokuvaohjaajien haastatteluja sekä uutta suomalaista ja virolaista runoutta. Matkailutaivas-lavalla ja -kahvilassa markkinasalin toisessa kerroksessa kuullaan molempina päivinä matkailuyrittäjien haastatteluja. Kuuntelijoita viihdyttävät lisäksi tapahtuman partnerialueen Harjumaan muusikot ja tanssijat. Markkinoilla on myös Kinokomero, jossa esitetään virolaisia elokuvia lapsille ja aikuisille koko tapahtuman ajan. Perheen pienemmille on myös luvassa sirkustemppuja, nukketeatteria ja virolaisia leikkejä.

Martin markkinoiden aattona, perjantaina 22.11. kello 19.00 Helsingin Temppelinaukion kirkossa järjestetään tapahtuman avauskonsertti, jossa esiintyy Kolga-Kuusalun kamarikuoro.

Tuglas-seuran, Harjun maakunnan ja Viron matkailun edistämiskeskuksen järjestämä tapahtuma on avoinna Helsingin Kaapelitehtaalla (Tallberginkatu 1) lauantaina 23.11. kello 10–18 ja sunnuntaina 24.11. kello 10–17. Sisäänpääsy kaikkiin Martin markkinoiden tapahtumiin on ilmainen.

Tutustu Martin markkinoiden tarkempaan ohjelmaan tapahtuman verkkosivuilla ja Facebookissa.

Kuusi jouluvinkkiä Viroon

1. Kylve valossa pimeyden keskellä.

Kaipaatko valoa vuoden pimeimpään aikaan? Kuun lopussa Tallinnan Vanhakaupunki ja keskusta-alue kylpevät valossa, kun valofestivaali Tallinn Light Biennale valtaa kaupungin 24.11.–1.12. Festivaalin aikana nimekkäät paikalliset ja kansainväliset taitelijat valaisevat installaatioillaan useita Tallinnan tunnettuja rakennuksia. Festivaalin aikana kaupungissa järjestetään valoinstallaatioiden lisäksi näyttelyitä ja työpajoja sekä gaalailta perjantaina 29.11.

2. Sukella joulun maailmaan joulumarkkinoilla.

Tallinnan Raatihuoneentori täyttyy jälleen loppuvuoden ajaksi joulun tunnelmalla: paikalla on joulupukki poroineen, maistuvia jouluherkkuja ja kaiken keskipisteenä suuri joulukuusi. Kyseessä on tietenkin jokavuotiset Tallinnan joulumarkkinat, jotka avautuvat 22.11. ja jatkuvat aina 8.1. asti. Pistäydy siis Tallinnan-reissulla Vanhankaupungin sydämessä, josta voit hankkia kauneimmat joululahjat ja lämpöisen joulumielen.

Joulumarkkinoita järjestetään muissakin Viron kaupungeissa. Esimerkiksi Pärnun joulumarkkinat valtaavat Pärnu Keskuksen edessä sijaitsevan Martensin aukion 18.–23. joulukuuta. Käsitöiden ja joulun makujen lisäksi luvassa on muun muassa paikallisten yhtyeiden ja tanssiryhmien esityksiä. Myös Etelä-Virossa pääsee joulun tunnelmaan perinteisillä Tarton joulumarkkinoilla, jotka avautuvat Tarton Raatihuoneentorilla 14.12. klo 11.00. Avajaispäivänä klo 13.00 samalla paikalla pidetään myös viidennet Tarton talvitanssijuhlat.

3. Vältä joulustressi rentoutumalla kylpylässä ja herkuttelemalla!

Ota pieni tauko jouluvalmisteluista ja unohda stressi! Viron yli 30 kylpylässä pääset rentoutumaan esimerkiksi suolahuoneessa, mutahoidossa ja erilaisissa hieronnoissa. Voit antaa hemmotteluloman joululahjaksi ennakkoon vaikkapa itsellesi tai läheisellesi. Lisätietoa ja erikoistarjoukset näet Viron terveysmatkailuklusterin sivuilta.

Rentouttavaan lomaan kuuluu aina myös hyvä ruoka. Lokakuun lopussa julkaistiin Viron 50 parhaan ravintolan lista, josta voit tarkistaa oman suosikkisi sijoituksen ja pistemäärän.

4. Näe eläimet talviturkeissaan.

Erityisesti perheellisten kannattaa suunnata Tallinnan eläintarhaan – talvellakin! Eläintarhat mielletään usein kesäkohteiksi, mutta talvella eläintarhassa eläimiä voi katsella kaikessa rauhassa ilman suurta tungosta. Lisäksi perheen pienimmille on uutta ihmeteltävää, kun monet tutut eläimet ovat vaihtaneet ylleen talviturkin. Vierailun aikana voi pistäytyä lämmittelemässä eläintarhan tropiikki- ja norsutaloissa. Tallinnan eläintarha sijaitsee Rocca al Maren alueella lyhyen matkan päästä keskustasta, ja talvisaikaan sinne pääse kätevimmin johdinautolla 6 tai bussilla 22. Eläintarha on talvisaikaan avoinna päivittäin klo 9–15.

5. Anna musiikin johdattaa jouluun.

Viron loppuvuoden kulttuuritarjonnan kohokohtia on perinteisesti vuotuinen Joulujazz, joka järjestetään tänä vuonna 28.11.–15.12. Joulujazzin konsertteja pääsee kuulemaan Tallinnan ulkopuolellakin, sillä upeiden virolaisten ja kansainvälisten jazz-artistien konsertteja on myös Pärnussa, Tartossa, Viljandissa, Haapsalussa, Narvassa ja Kuresaaressa. Tämänvuotisen Joulujazz-festivaalin pääesiintyjät ovat kaksi kertaa Grammyn voittanut yhdysvaltalainen lauluyhtye New York Voices, erityisestä äänestään tunnettu laulaja Krystle Warren ja israelilainen pianisti Shai Maestro.

6. Sukella piparkakkujen maailmaan.

Joulun aikaan Tallinnan keskustassa Design- ja arkkitehtuurigallerian tiloissa lähellä Estonia-teatteria voi tutustua herkullisen leikilliseen kuvataide- ja muotoilutapahtumaan PiparkakkuManiaan (PiparkoogiMaania). Vuodesta 2006 järjestetyn näyttelyn teemana on tällä kertaa taidehistoria. Näyttelyn kaikki fantasiahenkiset teokset on valmistettu yli 300 kilosta piparitaikinaa. Piparinäyttelyyn osallistuu yli sata virolaista luovien alojen edustajaa: muotoilijoita, arkkitehteja, vaate- ja tekstiilisuunnittelijoita sekä keramiikkataiteilijoita. He muuttavat Design-gallerian kolmen viikon ajaksi aikakoneeksi, johon astumalla voit löytää itsesi menneisyyttä, tätä hetkeä ja tulevaisuutta sekoittavan taikamaailman keskeltä. PiparkakkuManian kaltaista tapahtumaa ei tiettävästi järjestetä säännöllisesti missään muualla maailmassa. Iloinen näyttely on avoinna 19.12.2013–8.1.2014.

Antaudu siis joulun tunnelmaan ja katso loppuvuoden erikoistarjoukset osoitteesta www.visitestonia.com.

Yhteystiedot medialle:

Malle Kolnes

Markkinointipäällikkö, kohdemaa Suomi

Enterprise Estonia / Viron matkailun edistämiskeskus

Lasnamäe 2, 11412 Tallinn

e-mail: malle.kolnes@eas.ee

Valokuvia medialle Viron matkailun edistämiskeskuksen kuvapankista: http://photos.visitestonia.com/eng/

www.visitestonia.com

www.facebook.com/visitestonia.fi