Helteet houkuttelivat lähimatkailuun ja myös virolaisia Suomeen – Eckerö Line teki ennätyksen heinäkuun matkustajamäärässä

Laivayhtiö Eckerö Linen kesän matkustajamäärät ovat voimakkaassa kasvussa. Alkuvuoden matkustajamäärä on kasvanut kaikkiaan 17 prosenttia viime vuodesta. Yhtiö teki heinäkuussa 2018 kaikkien aikojen matkustajaennätyksensä, kun noin 213 000 matkustajaa seilasi m/s Finlandialla Helsinki–Tallinna–Helsinki-reittiä. Heinäkuun matkustajamäärän kokonaiskasvu oli viime vuoteen nähden 29 prosenttia, ja myös ulkomaisten matkustajien määrä kasvoi viime vuoden heinäkuuhun nähden merkittävästi.

Heinäkuun loppuun mennessä m/s Finlandialla on matkustanut vuonna 2018 kaikkiaan noin 1 035 000 matkustajaa, mikä on 17 prosenttia (152 285 matkustajaa) enemmän kuin viime vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana. Virolaisten matkustajien määrä kasvoi heinäkuussa viime vuoteen nähden huimat 88 prosenttia. Eckerö Linella uskotaan, että kasvun takana on paitsi Suomea ja Viroa hellineet helteet, myös Eckerö Linen keväällä voimaan tulleet uudet, monipuolisemmat lähtöajat, aikaisempaa nopeampi ajoaika sekä kansainvälisten matkustajien osuuden kasvu.

”Viro lyhytlomakohteena jaksaa kiinnostaa suomalaisia, ja helteinen heinäkuu kannusti selkeästi lähimatkailuun. Viro on helppo ja edelleen edullinen matkustuskohde ja täynnä palveluita. Pelkästään Eckerö Linella on yli 40 sopimushotellia Tallinnassa ja muualla Virossa. Olemme huomanneet, että yhä useampi lähtee matkaan autolla, ja heinäkuussa kyydissämme kulki noin 46 prosenttia enemmän autoja, kuin viime vuoden heinäkuussa”, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen kertoo.

Kasvua on tullut myös kansainvälisiltä markkinoilta. Muiden kuin suomalaisten ja virolaisten matkustajien määrä nousi m/s Finlandialla heinäkuussa 41 prosenttia. Valtaosa Tallinnasta Helsinkiin matkustavista tulee lähimarkkinoilta, kuten Virosta, Venäjältä, Ukrainasta, Latviasta, Puolasta ja Liettuasta, mutta myös kiinalaisten matkustajien määrä jatkaa kasvuaan. Turisteja tulee myös USA:sta, Saksasta, Espanjasta ja Ranskasta, ja suurimmat kasvuluvut löytyvät Etelä-Koreasta (+420 %), Valkovenäjältä (+179 %) ja Intiasta (+141 %).

Taru Keronen

Toimitusjohtaja, Eckerö Line

puh. +358 50 66209

taru.keronen@eckeroline.fi