Historiallinen hinaaja M/S Alpo palaa D-Dayn tapahtumapaikalle juhlistamaan Normandian maihinnousun 80-vuotispäivää

Normandian maihinnousuun osallistunut M/S Alpo saapuu tiistaina 4. kesäkuuta Le Havreen maihinnousun 80-vuotispäivän kunniaksi. Alpo on kutsuttu mukaan suuriin kansainvälisiin juhlallisuuksiin yhteistyössä Business Finlandin ja Oulun kaupungin kanssa. M/S Alpo aloitti huhtikuun lopussa kolmannen matkansa kohti Ranskan rannikkoa samalla keräten varoja Ukrainan tueksi.

Normandian maihinnousuun toisen maailmansodan aikana osallistunut M/S Alpo aloitti matkansa kohti Pohjois-Ranskaa Oulun rannikolta 27. huhtikuuta. 80-vuotias hinaajaveteraani matkusti haastavilla vesillä osallistuakseen D-Dayn 80-vuotisjuhlallisuuksiin ja keräten samalla varoja Ukrainan puolustuksen tukemiseksi.

Lahjoituksia kerätään presidentti Volodymyr Zelenskyn perustamalle UNITED24-säätiölle, jonka lähettiläitä ovat muun muassa yrittäjä Richard Branson, laulaja ja näyttelijä Barbara Streisand sekä amerikkalaisyhtye Imagine Dragons.

M/S Alpo kerää varoja mereltä taivaalle. UNITED24-säätiön lähettiläänä toimiva historioitsija ja Yalen yliopiston professori Timothy Snyder on käynnistänyt Safe Skies -varainkeräyksen ilmapuolustusvoimien apuna toimivaa tilannehälytysjärjestelmää varten. Alpon historiallisen matkan tuotot suunnataan tähän keräykseen.

M/S Alpon onnistunut matka huipentuu Le Havreen

Alpon matka on ollut täynnä merkittäviä kohtaamisia. Aloitettuaan matkansa Oulun ahtojäistä, Alpo pysähtyi Turun ja Ekenäsin kaupungeissa Suomessa. Ruotsissa Alpo vieraili muun muassa Visbyssä ja Kalmarissa. Kööpenhaminassa M/S Alpo toivotti Suomen ja Ukrainan suurlähettiläät tervetulleiksi esittämään kiitoksensa merkittävästä matkasta. Kööpenhaminan jälkeen Alpo matkusti Kielin kanavan kautta kohti Ranskaa ja saapuu lopulta Le Havreen.

”Tämä matka on ollut meille valtava menestys, ja yhteistyö UNITED24:n kanssa on ollut palkitsevaa. Meidät on otettu miehistön kanssa erittäin hyvin vastaan kaikissa satamissa ja olemme kiitollisia kaikille, jotka ovat tukeneet matkaamme", sanoo matkan projektipäällikkö Janne Leinonen.

D-Day-juhlallisuuksien jälkeen M/S Alpo suuntaa takaisin Suomeen ja jatkaa tärkeää varainkeruuta Ukrainan ilmapuolustuksen tukemiseksi, jotta ukrainalaisia voitaisiin suojella venäläisiltä ohjuksilta ja lennokeilta.

”Vaikka olemme saavuttaneet matkamme määränpään, haluamme jatkaa Ukrainan tukemista yhdessä UNITED24:n kanssa. Päätavoitteemme on kerätä satoja lahjoituksia Ukrainalle, jonka kansa taistelee juuri tällä hetkellä vapautensa puolesta - sama asia, joka tapahtui Normandiassa 80 vuotta sitten", Leinonen jatkaa.

Tule tutustumaan M/S Alpoon Le Havren satamassa

Osallistuakseen D-Dayn juhlallisuuksiin M/S Alpo saapuu Le Havreen tiistaina 4. kesäkuuta. Keskiviikosta alkaen Alpo on avoinna yleisön vierailuille satamassa. Alpoon pääsee tutustumaan keskiviikosta sunnuntaihin joka päivä klo 12.00–18.00, kunnes Alpo lähtee paluumatkalle kohti Suomea maanantaina 10. kesäkuuta. Median edustajat voivat tulla tutustumaan M/S Alpoon sovittaessa myös avointen ovien ulkopuolella.

Tutustu lisää M/S Alpon matkaan ja löydä kuva- sekä videomateriaalia matkasta täältä.

Lisätiedot:

Janne Leinonen
janne.leinonen@vipcruise.info

Matkan ja lahjoituskeräyksen lisäinfo: https://www.dday-alpo.com

M/S Alposta:
M/S Alpo, alkuperäiseltä nimeltään ST-335, rakennettiin vuonna 1943 United Boat Servicen telakalla City Islandilla New Yorkissa, tilaajana U.S. Army. Samana vuonna se tuli saattueen mukana Eurooppaan osallistuakseen Normandian maihinnousun valmisteluihin. Operaatioon osallistuneiden hinaajien tehtäviin kuului muun muassa keinotekoisen sataman osien, polttoaineputkistojen ja erilaisten alusten hinaus ja siirtely. Maihinnousussa oli mukana noin 6000 alusta, joista vain pieni osa selvisi toimintakuntoisina takaisin. ST-335 oli yksi näistä. Tämän jälkeen se hinasi huolto- ja sotakalustoa Englannista kanaalin yli Ranskaan. Suomeen alus saapui vuonna 1946. Alus toimi rannikkolaivastossa miinanraivaustehtävissä sekä myöhemmin sotakorvaushinauksissa. Vuonna 1951 Oulun kaupunki osti aluksen ja siihen tehtiin Perämeren talvisiin olosuhteisiin tarvittavat muutostyöt. Alus sai kasteessa nimekseen Alpo. M/S Alpo toimi satamajäänsärkijänä ja hinaajana vuosina 1952–1971. Sen jälkeen Alpo toimi vielä avustavana hinaajana vuoteen 1990 asti. Vuosina 1991–1995 alusta pidettiin kunnossa kriisiajan tarpeita varten. Vuonna 1999 Oulun kaupunki päätti luopua Alposta tarpeettomana ja se oli jo vähällä joutua romutettavaksi. Eri vaiheiden jälkeen Alpo siirtyi sitä varten perustetun yhtiön, Toppilan Möljä Oy:n omistukseen, kotisatamanaan Toppilan salmi.