Hotelli Klaus K nosti demokraattisen suunnittelun uudelle tasolle

Helsinki, 21.3.2013 – Suomalainen demokratia ilmentyi uudella tavalla, kun Klaus K LIVINGROOMin kunniaksi julistettiin avoin suunnittelukilpailu.

Klaus K hotellin järjestämä kilpailu käynnistyi viime vuoden elokuussa kun hotellinjohtaja, omistaja ja perheenedustaja Marc Skvorc julkaisi Facebookissa Päiväni suunnittelijana -kilpailukutsun. Tavoitteena oli löytää uusia ideoita aulan sekä baarin muuttamisesta epävirallisiksi seurustelutiloiksi. Hakemusten tyyli ja formaatti oli vapaa, joten mitä tahansa cocktail-lautasliinaan hahmotellusta luonnoksesta, 3D-kuviin tai yhteen inspiroivaan kuvaan mahdollisti kilpailuun osallistumisen. Kilpailu oli täydellinen mahdollisuus pöytälaatikkosuunnittelijoille, nouseville suunnittelijoille kuin myös ammattilaissuunnittelijoille. Usean taitavan ehdotuksen joukosta nousi esiin yksi helmi ylitse muiden. Se oli paikallisen nousevan lahjakkuuden, Jukka Juholan, kilpailuehdotus nimeltä HomeWork.

Klaus K LIVINGROOM avasi helmikuussa ovensa – ota selvää mitä tapahtuu kun luovuudelle annetaan vapaat kädet ja lue lisää:

Päiväni suunnittelija -teema oli osa Helsinki World Design Capital 2012 virallista ohjelmaa. Tämä innovatiivinen esimerkki yhteistyöstä matkailualalla ja sen seurauksena syntynyt uusi tila on seurausta Marc Skvorcin ja ruotsalaisen sisustussuunnittelutoimisto Stylt Trampolin yhteistyöstä. Sama toimisto suunnitteli myös Klaus K hotellin vuonna 2005.

LIVINGROOM henkii arvokkaan kirjaston lämpöä yhdistettynä helppoihin moderneihin mukavuuksiin: uudet klassikot tekevät seuraa kirjahyllyjen antiikkiteoksille. Elegantti kattokruunu, seinien epäsuora valaistus ja puiset pilarit luovat tilaan ryhtiä ja rakennetta. Turkoosin, keltaisen ja punaisen eri sävyistä koostuva vahva väripaletti yhdistettynä suuriin käsityönä tehtyihin nojatuoleihin sekä kokoelmaan erilaisia sohvia ja lamppuja tekevät LIVINGROOMin kotoisan tunnelman. Alakerroksen baarialue on yhdistetty vaikuttavasti ensimmäiseen kerrokseen lasisen portaikon avulla. LIVINGROOMista veikataan tulevan trendikkäin uusi seurusteluravintola, jossa hotellin vieraat sekä helsinkiläiset nautiskellen napostelevat suomalaisia herkkuja kuten poro-, rapu- tai lohiburgereita kera lasillisen Klaus K:n oman viinimerkin viiniä.

Uusi hotellihuone elokuvahulluille, toinen rauhaa rakastaville

Muun muassa Marimekon, Iittalan ja Alessin kanssa yhteistyötä tehnyt suunnittelija Harri Koskinen suunnitteli Klaus K:lle kaksi uutta huonetta. Movie Room -huoneessa voivat vieraat istuskella mukavassa nojatuolissa katsellen elokuvaa popcornien kera – aivan kuin kotiteatterissa, mutta vielä nautinnollisemmin. Urban Nature Room -huonetta suunnitellessaan Koskinen haki innoitusta Suomen metsistä. Värivalinnat ruskeasta tummanvihreään ja kevyiden puuhuonekalujen käyttö luovat huoneeseen orgaanisen tunteen. Lasiseinä jakaa huoneen kylpyhuoneeksi ja makuuhuoneeksi tuoden tilaan avaruutta.

Kalevalan inspiroima

1800-luvun lopussa rakennetussa talossa ja Helsingin design-kaupunginosassa sijaitseva Klaus K on syntynyt Kalevalan inspiroimana. Jokainen 139 hotellihuoneesta kuvastaa jotakin Kalevalassa kuvattua teemaa, joka sisältää myytin primääritunteiden elementtejä kuten halua, intohimoa, mystiikkaa tai kateutta. Hotellilla on myös oma huomiota herättävän ainutlaatuinen trattoria-tyylinen ravintola Toscanini. Klaus K:n Ahjo Club muuntautuu yöelämää rakastavien turvasatamaksi joka perjantai sekä lauantai, jolloin dj:t luovat juhlatunnelman. Renessanssin inspiroima Rake Sali on täydellinen tila tapaamisia ja muita yksityisiä tapahtumia varten. Vuonna 2012 Klaus K palkittiin World Travel Awardseissa Suomen johtavana hotellina. Tuleviin Klaus K hotellin projekteihin lukeutuu mm. nykyisen 139 huonemäärän kasvattaminen 160 huoneeseen sekä 400 neliömetrin kokoinen katolle rakennettava aurinkopaneelialue.

Hotelliyön hinta alkaa 155 eurosta.

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:

Evi Fagernäs, Miltton Oy