House of Dagmar lanseeraa eksklusiivisen kapselimalliston Zalandolle Fibre Impact -raportin kera

• House of Dagmar, Zalando Sustainability -palkinnon ensimmäinen voittaja, on kehittänyt materiaalivalintojen vaikutuksiin keskittyvän kapselimalliston
  • Anthesisin kokoama Fibre Impact -raportti tarjoaa läpinäkyvyyttä ja tietoa House of Dagmarin tavoitteesta minimoida 20-osaisen malliston hiilidioksidipäästöjä, vedenkulutusta ja jätteitä
  • Kestävyyden puolestapuhujat Doina Ciobanu, Emilie Lilja ja Johanna Ljunggren yhdessä House of Dagmarin perustajien kanssa tutkivat malliston ympäristövaikutuksia palkitun elokuvantekijä Shruti Gangulyn tuottamassa videosarjassa

Berliinissä, 1. marraskuuta 2021 // Zalando, Euroopan johtava muoti- ja lifestyle-verkkoalusta, lanseeraa eksklusiivisen kapselimalliston yhdessä House of Dagmarin kanssa.  Kööpenhaminan muotiviikoilla jaetun Zalando Sustainability Award AW21 -palkinnon voittajan mallisto sisältää materiaalivalintojen vaikutuksia koskevan raportin, tarkoituksenaan lisätä avoimuutta muodin ympäristövaikutuksista.

Zalandon kanssa yhteistyössä kehitetty 20-osainen mallisto korostaa House of Dagmarin pyrkimyksiä kohti kestävyyttä. Mallistossa on käytetty erilaisia sertifioituja orgaanisia, kierrätettyjä ja vastuullisesti hankittuja materiaalivalintoja, jotta se olisi ajaton, monipuolinen ja elegantti. House of Dagmarin kestävän kehityksen strategia ja erityisesti uusi mallisto keskittyy kolmeen osa-alueeseen: hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, veden säästämiseen sekä jätteiden minimointiin materiaalivalintojen avulla. Kapselimalliston Fibre Impact -raportin tavoite on tarjota läpinäkyvää ja informatiivista sisältöä helposti ymmärrettävällä tavalla.

Globaali kestävän kehityksen konsulttitoimisto Anthesis laati Zalandon tilaaman arvion malliston kuitujen ympäristövaikutuksesta Higg Materials Sustainability Index (MSI) -indeksin perusteella. Raportista käy ilmi, että valitsemalla kestävämpiä materiaaleja vastaavien perinteisten materiaalien sijaan House of Dagmarin mallisto säästää arviolta 7 700 kiloa hiilidioksidia – tämä vastaa 31 000 kilometriä eli 13 kertaa Berliinistä Madridiin ajamista, sekä 184 000 litraa eli noin 600 kylpyammeellista vettä. Raportti  selventää myös House of Dagmarin olevan opintiellä, mikä mahdollistaa tulevaisuudessa entistä perusteellisemman paneutumisen materiaaleihin elinkaariarviointien avulla sekä entistä läpinäkyvämmän toimitusketjun kehittämisen kokonaisvaltaisemman kuvan saamiseksi.

Sofia Wallenstam, House of Dagmarin brändijohtaja, toivoo merkin toimivan inspiraation lähteenä.  ”Toivomme voivamme inspiroida asiakkaitamme olemaan rohkeita ja kannustaa heitä uuteen ajattelutapaan koskien sitä, mihin he pukeutuvat ja miksi. Haluamme inspiroida heitä omaksumaan tietoisen ajattelutavan ja halun ostaa kestäviä vaatekappaleita. Sellaisia, jotka ovat tyyliltään ajattomia  ja kestävät pitkään, parhaimmillaan jopa seuraavalle sukupolvelle. Zalandon tavoin myös me pyrimme avoimuuteen, joten olemme uskomattoman ylpeitä palkinnon voittamisesta ja tämän kapselimalliston toteuttamisesta raportteineen – tämä on taas uusi askel kohti kestävämpää tulevaisuutta”, Wallenstam sanoo.

Zalandon Kestävän kehityksen johtaja Kate Heiny kertoo Zalandon haluavan tehdä kestävien valintojen tekemisen helpommaksi: “Haluamme  antaa asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä kestävämpiä valintoja ja puhua kestävän kehityksen kieltä tavalla, jota kaikki ymmärtävät. Laskemalla malliston jokaisen tuotteen kuitujalanjäljen pystymme osoittamaan kuluttajillemme avoimesti, miksi tietty tuote on kestävämpi valinta. Tämä edesauttaa muutosta, jolla on myönteinen vaikutus sekä ihmisiin että planeetalle.”

Kestävään kehitykseen intohimolla suhtautuvat ja yleisöään kestävämpiin valintoihin kannustavat Doina Ciobanu, Emilie Lilja ja Johanna Ljunggren ovat mukana kampanjan kuvissa sekä YouTube-videosarjassa, joka on tuotettu yhteistyössä Vogue Scandinavian ja elokuvantekijä Shruti Gangulyn kanssa. Videot esittelevät uutta mallistoa ja kertovat toteutuneesta yhteistyöstä House of Dagmarin perustajien Sofia Wallenstamin ja Karin Söderlindin johdolla. Videot ovat nähtävissä täällä.

House of Dagmar äänestettiin ensimmäisen Zalando Sustainability -palkinnon voittajaksi tehdessään tuomaristoon vaikutuksen erityisesti vahvalla pyrkimyksellään kohti kestävyyttä, joka toteutuu brändin tuotantoketjun usealla osa-alueella. Palkinto on linjassa Zalandon kestävän kehityksen do.MORE -strategian kanssa. Zalando on tietoinen roolistaan muotiteollisuudessa sekä sen vaikutuksesta niin ihmisiin kuin ympäristöön ja pyrkii nyt aktiivisesti olemaan osa ratkaisua. Zalando haluaa rohkaista muotibrändejä siirtymään kestävämpiin materiaaleihin, ottaa käyttöön parempia prosesseja ja tunnistamaan strategioita, jotka edesauttavat kestävämmän toimialan saavuttamista. Zalando on sitoutunut tuottamaan vuoteen 2023 mennessä 25 % GMV:stä (bruttotuotteiden arvo) kestävämmillä tuotteilla.

Zalando x House of Dagmar -mallisto on nyt saatavilla täällä.

TIETOA ZALANDOSTA Zalando (https://corporate.zalando.com) on Euroopan johtava muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppa ja verkkokauppa-alusta. Berliinissä vuonna 2008 perustettu Zalando tarjoaa muotia päästä varpaisiin noin 45 miljoonalle aktiiviselle asiakkaalle 23 markkina-alueella. Valikoimiimme kuuluu vaatteita, kenkiä, asusteita ja kosmetiikkaa. Merkkivalikoimaamme lukeutuvat sekä kansainvälisesti tunnetut nimet että paikalliset brändit. Zalandon verkkokauppa on kohtaamispaikka inspiraatiolle, innovaatiolle ja vuorovaikutukselle. Euroopan muodikkaimpana teknologiayhtiönä Zalando pyrkii kehittämään digitaalisia ratkaisuja tarjotakseen kokonaisvaltaisen muotielämyksen asiakkailleen, yhteistyökumppaneilleen sekä kaikille niille, jotka ovat muovaamassa Zalandon tarinaa. Tavoitteenamme on toimia muodin lähtöpisteenä ja kestävänä alustana, jolla on positiivinen nettovaikutus ihmisille ja maapallolle.

Tietoja Zalando Sustainability Award -palkinnosta: Zalando Sustainability -palkinto myönnetään jokaisena sesonkina Kööpenhaminan muotiviikolla., helmikuusta 2021 lähtien.Palkinnolla pyritään kannustamaan muotibrändejä tutkimaan kestävämpiä vaihtoehtoja ja tunnistamaan strategioita, joilla edistetään kestävämpää teollisuutta. Kaikki Kööpenhaminan muotiviikkoille osallistuvat brändit kutsuttiin osallistumaan kilpailuun kokenut kansainvälinen tuomaristo valitsee kolme finalistia. Tuomariston jäsenet tarkastelevat tarkasti kunkin brändin kestävän kehityksen strategioita, mallistoja sekä omistautumista kestävälle kehitykselle ja innovoinnille. Palkinnoksi voittaja saa 20 000 euroa sekä kumppanuuden Zalandon kanssa toteuttaakseen eksklusiivisen kapselimalliston. Mallisto edistää keskustelua kestävyysteeman ympärillä tutkimalla kestäviä ratkaisuja läpi suunnittelusprosessin eri materiaaleista ja tuotantoprosesseista aina teknoloaratkaisuihin ja jäljitettävyyteen. Tukeakseen voittajan liiketoiminnan kasvua, Zalando tarjoaa näkyvyyttä yhteistyömallistolle tuomalla laajan valikoiman malliston tuotteita saataville yli 45 miljoonalle asiakkaalleen 23 Euroopan markkina-alueella.

LCA – Life Cycle Assessment, elinkaariarviointi: Elinkaariarviointi on menetelmä, jolla arvioidaan kaupallisen tuotteen, prosessin tai palvelun kaikkiin elinkaaren vaiheisiin liittyviä ympäristövaikutuksia.