HP:n tutkimus: pienet investoinnit kasvattavat eniten pk-yritysten tuottavuutta

Tutkimuksen mukaan johtajat hyödyntävät parhaiten työpaikan lepotaukoja

Helsinki, 26.07.2010 – HP:n teettämä tuore tutkimus paljastaa työyhteisön tuottavuuden koostuvan usein yllättävistä asioista: esimerkiksi ruukkukasvit ja kukat kasvattavat pk-yritysten tuottavuutta enemmän kuin työpaikan sijainti tai kauppojen ja ravintoloiden läheisyys. Tutkimukseen vastanneista yli puolet (55 %) kokee huonekasvien lisäävän työtehokkuutta, kun taas vain 38 % toteaa työpaikan sijainnilla olevan vaikutusta tuottavuuteen. Ainoastaan 34 % vastaajista arvioi ravintoloiden ja kauppojen läheisyyden kasvattavan henkilökohtaista tuotteliaisuutta.

HP:n kuvankäsittely- ja tulostusyksikön tutkimukseen osallistui yhteensä 1674 pk-yritysten työntekijää 11 eri maasta.(1) Tutkimus toteutettiin osana HP:n LaserJet Pays You Back -kampanjaa. Kampanja pyrkii tuomaan esiin hyötyjä, joita HP:n LaserJet -tulostimet ovat tuoneet pk-yrityksille ympäri maailmaa jo 25 vuoden ajan.

Yrityksen johto osaa arvostaa lepotaukoja

Tutkimuksen mukaan pk-yritysten johto onnistuu hyödyntämään tehokkaimmin työpäivän pienet hengähdyshetket, sillä 74 % yritysten johdosta koki saavansa lisää työtehoa aamun kahvitauosta. Vastaavasti 66 % yritysten johtoportaasta koki saavansa lisää virtaa työpäiväänsä yhteisestä lounastauoista työkavereiden kanssa.

Tutkimuksen tulokset osoittavat myös verkostoitumisen ja työtehokkuuden välisen yhteyden: vastaajien mielestä yhdessä työkavereiden kanssa vietetyt lounastauot (60 %) olivat kolme kertaa antoisampia kuin lounastauot yksin (20 %). Myös työyhteisön yhteisten illanviettojen koettiin lisäävän tuottavuutta ja 57 % vastanneista oli sitä mieltä, että työkavereiden kanssa vapaa-ajalla vietetty yhteinen aika tuo yritykselle erityistä lisäarvoa.

Työelämään perehtynyt psykologi Dr. Michael Bashshur uskoo tulosten heijastelevan monien työyhteisöjen hektisyyttä ja monimuotoisuutta. ”Sekä johtajat että työntekijät hyötyvät tauoista, vaikka niiden ei tyypillisesti ajatellakaan lisäävän tuottavuutta”, Bashshur toteaa.

”Tauko antaa työntekijälle mahdollisuuden irrottautua hetkeksi työasioista ja pieni lepohetki ehkäisee väsymystä ja stressiä sekä parantaa työtehoa”, hän lisää.

HP Laser Jet & Enterprise Solutions, GTMU Imaging & Printing Groupin markkinointijohtaja Luis Casadon mukaan tutkimustuloksia kannattaa hyödyntää, jos yrityksen tavoitteena on parantaa koko organisaation tuottavuutta. ”Tutkimus auttaa yrityksiä tunnistamaan, mittaamaan ja hyödyntämään työpaikan sisällä piileviä voimavaroja. Samaan pyrkii myös LaserJet Pays You Back -kampanja, jonka tarkoituksena on kiinnittää yritysten huomio HP:n Laser Jet -tulostimiin tärkeinä investointeina, joiden avulla voidaan vaikuttaa positiivisesti koko yrityksen kustannustehokkuuteen”, Casado kertoo.

LaserJet Pays You Back:

• HP Color LaserJet CM3530 -tulostimen pieni energian-, paperin- ja värijauheenkulutus tuo käyttäjilleen huomattavia taloudellisia säästöjä pitkällä aikavälillä tarkasteltuna.(2)
  • HP LaserJet Pro P 1100 Printer -sarjan lasertulostimet ovat maailman energiatehokkaimpia.(3) HP:n Auto-On/Auto-Off -teknologian avulla niiden energiankulutus on jopa 72 % edeltäjiään pienempi.(4)
  • HP LaserJet P1606dn -tulostimella voi tulostaa paperin molemmille puolille. Kaksipuolinen tulostus säästää sekä rahaa että ympäristöä, sillä näin paperinkulutus vähenee jopa puolella.

HP
HP toimittaa teknologiaratkaisuja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille ympäri maailman. Yhtiön tarjonta kattaa it-infrastruktuurin ja henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn järjestelmät, erilaiset päätelaitteet, maailmanlaajuiset palvelut sekä kuvankäsittelyn ja tulostuksen ratkaisut. Lisätietoja HP:sta (NYSE, Nasdaq: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.fi ja www.hp.com.

(1) Tutkimukseen osallistui 1674 pk-yritysten työntekijää Iso-Britanniasta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Espanjasta, Hollannista, Yhdistyneistä Arabiemiraattikunnista, Venäjältä, Kreikasta, Etelä-Afrikasta ja Turkista. Vastaajat olivat iältään 18–65-vuotiaita. Tutkimuksen toteutti 31.5–7.6.2010 riippumaton verkkotutkimusyritys StrategyOne.
(2) Säästöt on laskettu selvittämällä HP Color Laserjet CM3530 MFP -tulostimen käyttökulut, kun tulostetaan 50 esitettä (kaksipuolista, erikoispaperille) 12 kertaa kuukaudessa, ja verrataan kustannuksia tulostusliikkeen vastaavasta määrästä veloittamaan hintaan. Lisäsäästöjä saa käyttämällä Instant-On -teknologiaa, kaksipuolista tulostusta ja HP Smart Web Printing -teknologiaa. Todelliset tulostuskustannukset voivat vaihdella. Tulostusliikkeiden hintatiedot: Infotrends Cost of Print Studies, maaliskuu 2009. Lisätietoja tutkimuksen menetelmistä ja otoksen koosta osoitteessa
http://www.hp.com/go/printcosts. HP Color LaserJet on myynnissä Suomessa lokakuussa 2010.
(3) Yksittäisen tulostetun sivun energiankulutus on tutkittu sähkönkulutusmittareilla. Tutkimustulokset ovat nähtävillä osoitteissa energystar.gov ja eu-energystar.org. HP:n hiilijalanjälkimittari löytyy osoitteesta hp.com/go/carbonfootprint. Menetelmät ja tulokset saattavat vaihdella.
(4) Verrattuna HP LaserJet P1005 -tulostimeen.

HP:n yhteyshenkilö:

Seppo Haapanen, HP