HP selvittää strategisia vaihtoehtoja Personal Systems Group -yksikölle

Yhtiö ottaa selvää mahdollisuuksista muuntaa PSG-yksikkö omaksi erilliseksi yrityksekseen

HELSINKI, 23.8.2011 – HP ilmoitti perjantaina 19.8. yhtiön johtoryhmän antaneen hyväksynnän erilaisten strategisten vaihtoehtojen selvittämiselle yhtiön PSG-yksikön (Personal Systems Group) nykymuodolle. Eräs selvityksen alla olevista vaihtoehdoista on PC-tietokoneyksikön muuntaminen omaksi yrityksekseen erilaisten järjestelyiden kautta.

HP:n PSG-yksikkö on tunnettu innovaatioistaan ja teknologisesta edelläkävijyydestään. Yksikkö on koko toimintahistoriansa ajan ollut vahvalla perustalla, ja sen kannattavuus on alan kärkiluokkaa. PSG-yksikkö on johtava PC-tietokoneiden valmistaja ja sen liikevaihto tilivuonna 2010 oli noin 41 miljardia dollaria. HP:n PSG-yksiköllä on maailmanlaajuinen johtoasema niin kuluttajille kuin yrityksille suunnatuissa PC-tietokoneissa.

HP toteuttaa parhaillaan suunnitelmaa, joka muuttaa koko yhtiötä perusteellisesti. Tärkeää osaa esittää investointien, resurssien ja johdon huomion keskittäminen sellaisten ratkaisujen tuottamiseen, jotka tuovat entistä suurempaa arvoa kaikenkokoisille yritysasiakkaille sekä julkisen sektorin asiakkaille. HP uskoo, että eri vaihtoehtojen kartoittaminen PSG-yksikölle auttaa yhtiötä saavuttamaan strategiset tavoitteensa ja tavoittelemaan kasvua sekä suurempaa omistaja-arvoa. Muutosten jälkeen HP:n tavoitteena on edelleen asiakkaiden auttaminen informaatiotulvan hallinnassa, ja heidän tärkeimpiin tarpeisiinsa vastaaminen portfoliolla, joka kattaa niin tulostuksen, ohjelmistot, palvelut, palvelimet, tallennustilan kuin verkkotyöskentelynkin.

”Eri vaihtoehtojen kartoittaminen PSG-yksikölle osoittaa kuinka sitoutuneita olemme lisäämään omistaja-arvoa sekä terävöittämään strategista ja taloudellista fokustamme”, kertoo HP:n pääjohtaja Léo Apotheker. ”Maaliskuussa määrittelimme HP:lle strategian, joka pohjasi pilvipalveluihin, ratkaisuihin ja ohjelmistoihin, jotka vastaavat asiakkaidemme muuttuviin vaatimuksiin. Vaatimuksia muokkaavat vahvasti markkinatrendit, jotka vaikuttavat teknologian kulutus- ja käyttötottumuksiin. Sittemmin olemme havainneet näiden trendien voimistuvan edelleen, minkä vuoksi olemme päätyneet pohtimaan lisätoimenpiteitä muuttaaksemme HP:ta niin, että voimme tarttua uusiin mahdollisuuksiin. Uskomme, että Autonomyn hankinta ja uusien vaihtoehtojen miettiminen PSG-yksikölle auttavat meitä kehittämään kilpailukykyämme ja toteuttamaan tarkennettua strategiaamme.”

PC-tietokoneiden markkinat muuttuvat nopeasti tarjolla olevien uusien runkovaihtoehtojen ja sovellusten myötä. Siksi HP uskoo, että on sekä yhtiön että osakkeenomistajien parhaan edun mukaista pohtia PSG-yksikön asemointia uudelleen, jotta se voisi vastata näihin nopeisiin muutoksiin ja säilyttää teknologisen etulyöntiasemansa sekä johtoasemansa markkinoilla.

”Olemme sitä mieltä, että eri vaihtoehtojen selvittäminen parantaisi PSG-yksikön suoritus- ja kilpailukykyä sekä kasvattaisi HP:n omistaja-arvoa”, Apotheker kertoo. ”PSG:n liiketoiminta on maailmanlaajuisten vertailujen kärjessä, ja sillä on erittäin tehokas ja kattava toimitusketju sekä vaivaton pääsy markkinoille. Uskomme, että on olemassa vaihtoehtoja, joiden kautta PSG-yksiköstä tulisi autonomisempi ja joustavampi, jolloin päätöksenteko strategisista investoinneista helpottuisi. Tästä hyötyisivät sekä asiakkaat, kumppanit että työntekijät.”

Toimenpiteet

HP:n johto, yhdessä taloudellisten neuvonantajien ja asianajajien kanssa, tulee perehtymään erilaisiin strategisiin vaihtoehtoihin, kuten mahdollisuuteen erottaa PC-liiketoimintayksikkö omaksi yrityksekseen erilaisten järjestelyiden kautta. HP:n arvioiden mukaan prosessi voitaisiin saattaa päätökseen noin 12–18 kuukauden kuluessa.

PSG-yksikköä koskevien mahdollisten toimenpiteiden tai muutosten toteutuminen ei ole varmaa. Yhtiö ei aio antaa julkisuuteen tietoja strategisten vaihtoehtojen harkintaprosessin etenemisestä ennen kuin HP:n johtoryhmä on hyväksynyt tai toteuttanut jonkin toimenpiteen, tai ennen kuin se kokee lisätiedottamisen ajankohtaiseksi

Apotheker lisää: ”Pohtiessamme erilaisia vaihtoehtoja PSG-yksikön suhteen pyrimme löytämään ratkaisun, joka omistaja-arvon kasvattamisen lisäksi tarjoaa lisää mahdollisuuksia henkilöstöllemme, liiketoiminnoillemme, kumppaneillemme ja asiakkaillemme. Prosessin ollessa käynnissä keskitymme liiketoimintaamme normaalisti. PSG-yksikön vahvuus on alallaan vertaansa vailla olevien työntekijöidemme ansiota, ja kertoo heidän sitoutumisestaan innovaatioihin sekä asiakkaisiimme ja kumppaneihimme.”

HP
HP luo teknologiaratkaisuillaan uusia mahdollisuuksia vaikuttaa ihmisten, yritysten, organisaatioiden ja yhteiskuntien jokapäiväiseen elämään. HP on maailman suurin teknologiayritys, jonka tarjonta kattaa tulostusratkaisut, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja IT-infrastruktuurin. HP luo pilviteknologian avulla maailmaan toimivia, suojattuja yhteyksiä, joiden avulla jokainen voi välittää merkityksellisiä sisältöjä. Lisätietoja HP:sta (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.fi ja www.hp.com.

Ari Koskinen,
Hewlett-Packard Oy