Huippusuosittu ylijäämäbanaaneista makunsa saava jäätelö palaa uudessa muodossa K-ruokakauppoihin

Suomen Jäätelön ja Keskon yhteistyöstä syntynyt, muuten hävikiksi joutuvista banaaneista tehty Bananasajäämä ilmestyy tänä keväänä K-ruokakauppoihin uudistettuna, kermaisena versiona.

Monille tuttu Bananasajäämä-banaanijäätelö sai alkunsa, kun K-kauppias Teemu Tikkala halusi välttää turhan hävikin ja löytää tavan hyötykäyttää hieman tummentuneet banaanit, jotka jäivät helposti päivän päätteeksi hedelmälaareihin.

Tikkala otti yhteyttä Suomen Jäätelöön, jolloin idea näistä banaaneista tehdystä jäätelöstä sai alkunsa. Bananasajäämä-yhteistyön avulla on onnistuttu pelastamaan jo huikeat noin 2 400 kiloa banaaneja, jotka olisivat muuten joutuneet hävikkiin.

”K-kaupoissa mietitään jatkuvasti keinoja hyödyntää syömäkelpoista hävikkiä. Tästä työstä Bananasajäämä ja Abbelsiinijäämä -jäätelöt ovat erinomaisia esimerkkejä. Tuotteet eivät yksinään ratkaise hävikkihaastetta, mutta kirittää löytämään uusia ratkaisuja kohti kestävämpiä tuotteita. Jäätelöt ovat olleet suosittuja erityisesti aikuistalouksissa, ja tuotteita on erityisesti sellaisissa ostoskoreissa, joihin valitaan muutenkin laadukkaita herkuttelujäätelöitä”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Alkuperäinen tuote oli täysin vegaaninen, mutta Bananasajäämä 2.0 Kermainen on Suomenkarjan maidosta valmistettu täyteläinen maitojäätelö Abbelsiinijäämän tapaan. Suomenkarjan maito on luonnostaan rasvaisempaa sekä valkuaispitoisempaa, mikä tekee siitä täydellisen raaka-aineen herkullisen kermaisen jäätelön valmistukseen.

“Bananasajäämä on loistava osoitus siitä, miten hävikkiuhan allakin olevia raaka-aineita voi hyödyntää vaikkapa herkullisessa jäätelössä. Halusimmekin tarjota aidon, banaaninmakuisen maitojäätelön pakastehyllyyn ja näin tuoda tämän makukokemuksen yhä useammalle suomalaiselle. Siksi olemmekin iloisia yhteistyön jatkumisesta K-ruokakauppojen kanssa”, kertoo Suomen jäätelön Petri Laukontaus.

Bananasajäämä 2.0 Kermainen on laktoositon ja gluteeniton. Jäätelö ei sisällä keinotekoisia aromi- tai väriaineita ja se on käsin tehtyä. Koska raaka-ainetta saadaan rajoitetusti, voivat tuotantomäärät myös vaihdella.

Bananasajäämä 2.0 Kermainen on huhtikuusta alkaen saatavilla vain K-Kaupoista.

Bananasajäämä 2.0 Kermainen -jäätelön banaanitoimittajat ovat: K-Supermarket Tripla, K-Supermarket Mankkaa, K-Supermarket Kamppi, K-Supermarket Hertta, K-Supermarket Redi ja K-Supermarket Lasihytti

Petri Laukontaus, Oy Suomen Jäätelö Ab

puh. 0505640757, petri@suomenjaatelo.fi

Timo Jäske, vastuullisuusjohtaja, K-ryhmän päivittäistavaratoimiala

puh. 050 529 2028

Timo Kirjavainen, osto- ja myyntipäällikkö, jäätelöt, K-ryhmän päivittäistavaratoimiala,puh. 0500 210 113

Suomen Jäätelö Oy on perustettu 2015. Sen jäätelöitä myydään muun muassa K-ryhmän kaupoissa läpi Suomen sekä Stockmanneilla. Asiakkaita ovat myös ravintolat ja catering-yritykset.

Osa yrityksen strategiaa on auttaa häviämässä olevan Suomenkarjan säilymistä. Sitkeät ja älykkäät eläimet kannattelivat suomalaisia yli pula- ja sota-aikojen, mutta enää vain kaksi prosenttia Suomen lypsävistä lehmistä kuuluu tähän alkuperäisrotuun.

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.