HydrogenOne investoi 24 miljoonaa euroa suomalais-virolaiseen vetyteknologiayhtiö Elcogeniin

Elcogen on johtava kiinteäoksidipolttokennojen valmistaja. Vetyyn erikoistunut HydrogenOne Capital Growth -sijoitusyhtiö näkee, että kiinteäoksiditeknologiansa ansiosta Elcogen erottuu kilpailijoistaan ja on maailman tehokkain teknologia edullisen vihreän vedyn tuotantoon ja käyttöön. Sijoitus mahdollistaa Elcogenin tuotannon merkittävän kasvattamisen.

HydrogenOne ja Elcogen solmivat sopimuksen 24 miljoonan euron (20 miljoonan punnan) investoinnista. HydrogenOne saa vähemmistöosuuden oston myötä paikan Elcogenin hallituksessa. Muita Elcogenin osakkeenomistajia ovat Biofuel OÜ, Powerfund II ja Hamresol Invest OÜ.

Suomalais-virolainen Elcogen valmistaa puhdasta energiateknologiaa edullisen vihreän vedyn ja päästöttömän sähkön toimittamiseksi, ja sillä on yli 60 teollisuusasiakasta ympäri maailmaa. Elcogenin teknologialla energiantuotannossa voidaan käyttää biokaasua, vetyä ja useaa muuta kestävää polttoainetta, sekä tuottaa vihreää vetyä.

Elcogenin kiinteäoksiditeknologiaa, joka toimii sekä polttokenno- että elektrolyysimoodissa, voidaan käyttää monenlaisissa asuin-, teollisuus- ja kaupallisissa sovelluksissa. Yhtiön valmistamat kiinteäoksidipolttokennot ja elektrolyysikennot toimivat korkeissa lämpötiloissa yli 80 prosentin hyötysuhteella, mikä erottaa ne vaihtoehtoisista ratkaisuista.

”Kehitämme ja valmistamme maailman tehokkainta kiinteäoksiditeknologiaa, jonka avulla asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme voivat toimittaa päästötöntä sähköä, vihreää vetyä sekä energian varastointiratkaisuja. HydrogenOnen investointi takaa sen, että voimme jatkaa huipputeknologiamme kehittämistä, kasvattaa niin asiakaskuntaamme kuin tulostamme sekä skaalata tuotantoa nollatavoitteiden edistämiseksi”, kertoo Elcogenin toimitusjohtaja Enn Õunpuu.

Nyt allekirjoitettu investointisopimus mahdollistaa Elcogenin Tallinnan tilojen laajentamisen. Suunnitelmissa on luoda uusi, automatisoitu kiinteäoksidipolttokennojen tuotantolinja, joka skaalataan ensin tehoon 25 MW/vuosi ja myöhemmin tuplataan.

Hydrogen Onen hallituksen puheenjotaja Simon Hogan kommentoi investointisopimusta: "Polttokennoilla on huomattava kysyntä, koska puhdas vetysektori jatkaa nopeaa kasvua. Kiinteäoksiditeknologiansa ansiosta Elcogen erottuu kilpailijoistaan ja on maailman tehokkain teknologia edullisen vihreän vedyn tuotantoon ja käyttöön. Odotamme innolla, että voimme tukea yritystä sen kasvumatkalla, kun se laajentaa kapasiteettiaan asiakkaille. HydrogenOne jatkaa tällaisten potentiaalisten investointimahdollisuuksien etsimistä.”

”Uskomme, että tulevaisuuden polttoaine on vihreä vety ja teknologiamme on keskeisessä roolissa mahdollistamassa sitä, että tämä siirtymä on kaikille edullinen”, sanoo Elcogenin toimitusjohtaja Enn Õunpuu.

Lisätiedot:

Marek Roostar

Myynti- ja markkinointijohtaja, Elcogen AS
Puh.
E-mail: marek.roostar@elcogen.com

Lyhyesti Elcogenista:

Vuonna 2001 perustettu cleantech-yritys kehittää ja valmistaa maailman tehokkainta kiinteäoksidikennoteknologiaa asuin-, kaupallisiin ja teollisiin sovelluksiin.

Elcogenin teknologia on energiavarmuuden ja fossiilisista polttoaineista luopumisen ytimessä. Sen puhdas teknologia mahdollistaa tehokkaan ja päästöttömän hajautetun sähköntuotannon, jonka avulla sen yhteistyökumppanit voivat toimittaa energian ja sähkön varastointiratkaisuja massamarkkinoille, saavuttaa nollapäästötavoitteet ja edistää vetytaloutta. Yritys voitti vuonna 2019 European Business Awards -innovaatiopalkinnon. Elcogenin sijoitusneuvojana toimii Arrowpoint Advisory (Rothschild and Co.)

Suomessa toimiva Elcogen Oy on virolaisen Elcogen AS:n tytäryhtiö.

Lyhyesti HydrogenOnesta:

HydrogenOne perustettiin vuonna 2021 sijoitustavoitteena saavuttaa houkutteleva pääoman kasvu sijoittamalla hajautetulla portfoliolla vetyyn ja sitä täydentävään omaisuuteen. INEOS Energy on HydrogenOnen strateginen sijoittaja. Investori on listattu Lontoon pörssiin.