Hyvä yleisterveys lähtee hampaista

Terveet hampaat ovat olennainen osa hyvinvointia, kun taas kehno suunterveys on riskitekijä vakavien sairauksien puhkeamisessa. Hammaslääkäriasema Megaklinikan kuukausimaksulla hoidat hampaitasi säännöllisesti ja vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

Harva rakastaa hammaslääkärillä käymistä: se on usein epämiellyttävää, kivuliasta ja kallista. Siksi hammaslääkärin pakeille mennään usein viime tipassa, vasta silloin, kun tilanne on äitynyt sietämättömäksi. Silloin ongelma saattaa olla jo vaikea korjata.

”Hampaat ovat uusiutumatonta kudosta. Jos sitä ei hoideta, tuho voi jatkua vuosikymmeniä ja johtaa purennan rapautumiseen, hampaiden menettämiseen ja todella kalliisiin ja vaativiin toimenpiteisiin”, sanoo Megaklinikan johtava lääkäri Heikki Pilvinen.

Siksi suomalainen hammaslääkäriasema Megaklinikka on kehittänyt innovatiivisen tavan ennaltaehkäistä hampaiden rappiota: 14,99 euron kuukausimaksulla perushammashuollon palveluja voi käyttää rajoittamattomasti.

”Ihmiset kävelevät pipo syvällä päässään eivätkä lainkaan tiedä, minkälainen tuho heidän suussaan voi jyllätä. Se on täysin keskiaikaista. Hampaista voisi kuukausimaksun avulla pitää huolta erittäin kustannustehokkaasti ja vaivattomasti”, Pilvinen sanoo.

Suomalaisaikuisten suunterveydessä on reippaasti parantamisen varaa. Suomalaisilla on pohjoismaalaisista eniten ientulehduksia, reikiä ja puuttuvia hampaita, ja noin kymmenen prosenttia suomalaisaikuisista ei käytä minkäänlaisia hammashoitopalveluita.*

Suun terveydellä merkittävä vaikutus yleisterveyteen

Hampaiden hoitaminen on olennaista myös yleisterveyden kannalta. Suun krooniset tulehdukset kuljettavat bakteereja verenkiertoon, jonka takia verisuonet voivat kovettua ja tukkiutua. Tällöin aivohalvausten sekä sydän- ja verisuonitautien riski nousee.

”Meillä on myös lisääntyviä viitteitä siitä, että krooninen tulehdus elimistössä voi muuttaa aineenvaihduntaa ja aiheuttaa jopa diabetestä”, Pilvinen kertoo.

Kun asiakas käy suuhygienistillä 3–4 kertaa vuodessa, sekä ammattilainen että potilas ovat tietoisia mahdollisista alkavista vaurioista. Tällöin asia voidaan korjata heti eikä mikään tule asiakkaalle yllätyksenä.

Kuukausimaksusopimuksen voi tehdä täällä: www.megaklinikka.fi/tilaa

*Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri, professori Eeva Widströmin ja neljän muun tutkijan kirjoittama vertailuartikkeli.

Lisätiedot medialle:

Heikki Pilvinen

Johtava lääkäri ja perustaja, Megaklinikka

heikki.pilvinen@megaklinikka.fi

+358 400 603 403

Henri Kunnas

Miltton

henri.kunnas@miltton.fi

+358 50 350 4585

Megaklinikka on vuonna 2010 perustettu yksityinen hammaslääkäriasema, joka uskoo, että kaikilla on oikeus laadukkaaseen ja joustavaan hammashoitoon kohtuullisilla hinnoilla. Kotimaisen yrityksen kehittämä Clinic Information System, CIS, mahdollistaa lyhyet jonotusajat ja joustavan hoidon: potilas voi hoitaa kaikki hammasongelmansa yhdellä käynnillä omien aikataulujensa mukaisesti. Megaklinikka otti marraskuussa 2015 käyttöön kuukausimaksusopimuksen, jolla perushammashuollon palveluja voi käyttää rajoittamattomasti.