HYY Yhtymä osti Seurahuoneen talon – historiallinen hotellihanke palauttaa talon alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa

HYY Yhtymä on ostanut Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Seurahuoneen talon Spondalta. Kaivopihan kortteli palaa suurelta osin alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa, kun HYY Yhtymä laajentaa hotellitoiminnan myös Uuden ylioppilastalon puolelle.

Uuden ylioppilastalon tiloja palautetaan vuosikymmenien tauon jälkeen hotellikäyttöön. Rakennuksessa toimi hotelli Hansa vuosina 1924−1968, ja Seurahuoneen talossa on toiminut hotelli yhtäjaksoisesti vuodesta 1912 lähtien. Pian alkavassa remontissa historialliset hotellitilat yhdistetään.

”Nyt solmitun kaupan myötä Helsingin ytimeen syntyy uusi, kansainvälisesti houkutteleva hotellikokonaisuus. Tilojen perusteellisen remontin suunnittelu jatkuu. Tavoitteena on saada uusi, noin 240-huoneinen hotelli auki keväällä 2021. Hotellille haetaan nyt operaattoria: joko kansainvälistä ketjua tai kotimaista toimijaa”, kertoo HYY Yhtymän toimitusjohtaja Antti Kerppola.

Seurahuoneen talo on arkkitehti Armas Lindgrenin ja Uusi ylioppilastalo Lindgrenin ja Wivi Lönnin suunnittelema. Rakennukset muodostavat ydinkeskustaan kulttuurihistoriallisesti erittäin tärkeän kokonaisuuden. Rakennuksissa toimineet hotellit ovat olleet osa Suomen historiaa läpi vuosikymmenten: ensimmäisen maailmansodan ja Venäjän vallankumouksen aikaan Seurahuoneella asui paljon venäläisiä emigrantteja ja poliittisia pakolaisia. Hotelli Hansan ravintola taas oli myöhemmin helsinkiläisen kulttuuriväen suosiossa.

Hotellihanke ja Hakaniemen Lyyra – HYY Yhtymä uudistaa kaupungin keskustaa

Antti Kerppola kertoo, että Yhtymän tavoitteena on investointien myötä kehittää Helsingin keskustaa ja tukea kaupungin kansainvälistymistä.

“Seurahuoneen kiinteistön kauppa tuo historiallisen rakennuskokonaisuuden Helsingin ytimestä ylioppilaskunnan omistukseen, ja aiomme tuoda paljon uutta koko Kaivopihan kortteliin. Korttelin uudistaminen on mainiosti linjassa Hakaniemeen suunnitellun Lyyra-hankkeemme kanssa: kehitämme kaupungin keskustaa laajasti kansainvälisesti houkuttelevammaksi, viihtyisämmäksi ja toimivammaksi.”

Legendaariset opiskelijatilat säilyvät ylioppilaskunnan käytössä

Osa Uuden ylioppilastalon tiloista palautetaan hotellikäyttöön, mutta valtaosa ylioppilaskunnan toiminnoista Uudella ylioppilastalolla jatkaa rakennuksessa entiseen tapaan. Perinteikkäät tilat tarjoavat jatkossakin opiskelijoille paikan kokoontua, harrastaa ja juhlia.

Osa opiskelijatiloista Uudella ylioppilastalolla on tällä hetkellä paikoissa, joihin ei ole lainkaan esteetöntä pääsyä. Näissä tiloissa toimiville opiskelijajärjestöille tarjotaan Helsingin Kampista nykyisiä tiloja modernimmat, esteettömät ja tarkoituksenmukaiset tilat, jotka on suunniteltu yhdessä ylioppilaskunnan kanssa.

HYY Yhtymän kiinteistöliiketoiminnan tavoitteena on tuoton kasvattaminen opiskelijoiden hyödyksi. Pitkän aikavälin tavoitteena on mahdollistaa jäsenmaksuton ylioppilaskunta.

”Kauppa ja Uuden ylioppilastalon remontti tehdään, jotta HYYn omistajat eli opiskelijat hyötyisivät ylioppilaskunnan omaisuuden tuotosta mahdollisimman paljon. Tavoitteenamme on tehdä Helsingin yliopiston opiskelijoista maailman onnellisimpia, ja kestävä varallisuudenhoito on siinä avainasemassa. Legendaarinen Uusi ylioppilastalo säilyy yhä aktiivisessa opiskelijakäytössä, ja toiminta laajenee uusiin tiloihin Kamppiin”, kertoo HYYn hallituksen puheenjohtaja Lauri Linna.

CBRE toimi kiinteistökaupan kaupallisena neuvonantajana ja Bird&Bird juridisena neuvonantajana.

Antti Kerppola, HYY Yhtymän toimitusjohtaja, puh. 045 3532 187

HYY Yhtymä vastaa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan kiinteistö- ja finanssisijoitustoiminnasta. Olemme olleet jo 150 vuotta rakentamassa helsinkiläisille kaupunkia, jossa ihmiset ja ideat kohtaavat. Ainutlaatuinen taustamme edellyttää meiltä edelläkävijyyttä avoimuudessa ja vastuullisuudessa sekä sitoutumista Helsingin kehittämiseen. Vakavaraisena kiinteistökehittäjänä meillä on siihen mahdollisuus. Pitkäjänteisiin kehityskohteisiimme kuuluvat Kaivopihan kortteli ja sen Uusi ja Vanha ylioppilastalo Helsingin ydinkeskustassa, Domus Gaudium Kampissa, opiskelija-asunnot sekä Mechelininkatu 3D-HUB. Omistamme myös kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet Jollaksessa ja Tuusulassa. Olemme parantaneet kannattavuuttamme jo kolme vuotta peräkkäin, ja investointimme ovat ennätystasolla.