Innovatiivinen hiilivapaa energiantuotantojärjestelmä menestyksekkäästi käyttöön: Elcogen ja Convion ovat valmiita tuomaan C60-polttokennojärjestelmän globaaleille markkinoille

Luotettavien vaihtoehtoisten energialähteiden löytäminen on jälleen askeleen lähempänä. Suomalaisen polttokennostoteknologiaa kehittävän Elcogen Oy:n ja polttokennojärjestelmiä kaupallistavan Convion Oy:n yhteistyön tuloksena kehitetty C60-polttokennojärjestelmä on onnistuneesti otettu käyttöön osana LEMENE Energy Community -projektia ja voidaan nyt tuoda markkinoille. Euroopan johtavan kiinteäoksidipolttokennoja valmistavan Elcogenin seuraavan sukupolven kiinteäoksidipolttokennoa (SOFC) ja kennostoteknologiaa hyödyntävä järjestelmä on tärkeässä roolissa älykkäässä mikroverkossa Lempäälän Energian LEMENE-energiayhteistyöprojektissa, joka tarjoaa puhdasta, kestävää ja keskeytymätöntä energiaa.

Elcogenin polttokennoteknologiaa pidetään laajalti yhtenä lupaavimmista ratkaisuista globaaliin haasteeseen löytää luotettavia vaihtoehtoisia energialähteitä. Elcogenin teknologia mahdollistaa biokaasun, vedyn ja usean muun kestävän polttoaineen käytön energiantuotantoon sekä elektrolyysikäytössä vihreän vedyn tuotannon. Nyt, onnistuneen kenttätestauksen jälkeen, on ainutlaatuinen tilaisuus tuoda tämä markkinoiden johtava energiatekniikka globaaleille markkinoille. Yksi Glasgow’n ilmastokokouksen läpimurroista oli sopimus siitä, että kansakunnat varmistavat edullisen puhtaan vedyn saatavuuden maailmanlaajuisesti vuoteen 2030 mennessä.

”Ympäristönäkökohdat ja taloudelliset tekijät lähentyvät toisiaan ja puhtaan ja luotettavan energian kysyntä kasvaa jatkuvasti. Elcogenin uraauurtavalla teknologialla on valtavasti käyttömahdollisuuksia useissa sähköntuotantojärjestelmissä,” Elcogenin perustaja ja toimitusjohtaja Enn Õunpuu kertoo.

Suomen ensimmäinen laajamittaisempi polttokennojen kokeiluhanke käynnistyi Lempäälässä vuoden 2018 alussa.LEMENE-hanke kuuluu Työ- ja elinkeinoministeriön energiateknologian kärkihankkeisiin, jossa testataan Marjamäen pienteollisuusalueen sähköomavaraisuutta aurinkopaneeleilla ja Convionin polttokennojärjestelmällä tuotetulla energialla.

”Olemme iloisia kuullessamme Convionin C60-polttokennojärjestelmän onnistuneesta käyttöönotosta osana LEMENE Energy Community -projektia, ja olemme äärettömän ylpeitä Elcogenin tärkeästä roolista,” sanoo Elcogenin Enn Õunpuu.

”LEMENE on meille arvokas referenssi. Se edustaa suuntaa, johon koko energiajärjestelmä on maailmanlaajuisesti menossa, eli kohti älykkäästi ohjattuja hajautettuja järjestelmiä, joissa yhdistyvät eri teknologiat,” kommentoi Convionin toimitusjohtaja Erkko Fontell.

C60-polttokennojärjestelmä tuottaa sähköä 60 kW:lla ja lämpöä noin 25kW:lla. Reaaliaikainen järjestelmädata osoittaa, että sähköntuotannon hyötysuhde on markkinoiden paras, 60 prosenttia, ja järjestelmä on saavuttanut 99 prosentin käytettävyyden 7000 tunnin koekäytössä.

Sen lisäksi, että järjestelmä takaa erittäin tehokkaan ja luotettavan sähköntuotannon, myös saaste- ja melupäästöt ovat olemattomia, hukkalämmön talteenotto on 80 prosenttia kokonaishyötysuhteesta ja järjestelmä pystyy tuottamaan korkeajännitteistä tasavirtaa suoralla integroinnilla energian varastointijärjestelmiin.

Lisätiedot: https://elcogen.com/ tai ota yhteyttä:

Anna Laine

Vanhempi viestintäkonsultti

Miltton Oy

anna.laine@miltton.com

Lyhyesti Elcogenistä

Elcogen Oy on virolaisen Elcogen AS:n tytäryhtiö. Vuonna 2001 perustettu cleantech yritys kehittää ja valmistaa maailman tehokkainta kiinteäoksidipolttokennoteknologiaa (SOFC) asuin-, kaupallisiin ja teollisiin sovelluksiin. Elcogenillä on yli 60 kaupallista asiakasta maailmanlaajuisesti ja se pyrkii olemaan maailman johtava kaupallisten SOFC/SOEC-kennojen ja kennostojen valmistaja.

Elcogenin puhdas teknologia mahdollistaa tehokkaan ja päästöttömän hajautetun sähköntuotannon, jonka avulla sen yhteistyökumppanit voivat toimittaa energian ja sähkön varastointiratkaisuja massamarkkinoille, saavuttaa nollapäästötavoitteet ja edistää vetytaloutta. Yritys voitti vuonna 2019 European Business Awards -innovaatiopalkinnon.

Lyhyesti Convionista

Vuonna 2012 perustettu Convion Ltd. keskittyy kehittämään sekä kaupallistamaan SOFC/SOEC teknologiaan perustuvia polttokennojärjestelmiä hajautetun sähköntuotannon sovelluksiin ja elektrolyysereitä vedyn tuotannon sovelluksiin. Convion tarjoaa asiakkailleen maailman johtavan teknologian, joka mahdollistaa kustannuksiltaan kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä sähkön- ja vedyntuotannon ratkaisuja. Convionin teknologia parantaa radikaalisti energiansaannin luotettavuutta ja primäärienergian käytön tehokkuutta sekä uusiutuvan energian käytön kasvua tulevaisuudessa.