Intercept Pharmaceuticals tiedottaa

New England Journal of Medicine julkaisi PBC:n hoitoon kehitetyn Ocaliva®-lääkkeen (vaikuttava aine Obetikoolihappo) kolmosvaiheen POISE-tutkimustulokset

New England Journal of Medicine julkaisi Obetikoolihapon (Ocaliva) kolmosvaiheen POISE-tutkimustulokset. Obetikoolihappo on ensimmäinen uusi PBC-lääke, joka on saanut myyntiluvan lähes 20 vuoteen USA:ssa. Tulokset osoittavat, että Obetikoolihappo saavutti POISE-tutkimuksen ensisijaiset tavoitteet ja paransi useita biokemiallisia sairauden merkkejä verrattuna placeboon. Tutkimukseen osallistui 216 potilasta, ja tulokset olivat tilastollisesti merkittäviä.

Lisätietoa POISE-tutkimuksesta liitteenä olevassa tiedotteessa.

PBC

Primaarinen biliaarikolangiitti eli PBC on harvinainen, ei-virusperäinen maksasairaus, jonka aiheuttaa autoimmuunireaktio. Tämä reaktio vahingoittaa maksan sappitiehyitä ja johtaa lopulta maksakirroosiin. Noin 90 prosenttia PBC-potilaista on naisia.

POISE-tutkimus

POISE-tutkimuksessa selvitettiin Obetikoolihapon turvallisuutta ja tehokkuutta PBC-potilailla, jotka eivät reagoi riittävän hyvin tai eivät siedä tämän hetkistä standardihoitoa, ursodeoksikoolihappoa (UDCA). Potilaat saivat tutkimuksen aikana Obetikoolihappoa kerran päivässä. 216 potilasta jaettiin satunnaisesti kolmeen eri ryhmään: yhdelle ryhmälle annettiin placeboa, yhdelle 5–10 milligrammaa Obetikoolihappoa ja yhdelle 10 milligrammaa Obetikoolihappoa. 93 prosenttia potilaista jatkoivat tutkimuksen ajan UDCA-hoitoa. Ryhmä, jolle Obetikoolihappoa  annettiin 5­–10 mg sai sitä 5 mg kuuden kuukauden ajan, jonka jälkeen annos nostettiin 10 mg:an potilaan sietokyvyn ja biokemiallisen vasteen perusteella.

Intercept Pharmaceuticals

Intercept Pharmaceuticals on yhdysvaltalainen biolääketiedeyhtiö, joka on keskittynyt kroonisten, ei-virusperäisten maksasairauksien uusien hoitokeinojen kehittämiseen ja kaupallistamiseen. Interceptin pohjoismainen toimisto sijaitsee Kööpenhaminassa, Tanskassa.

Lue lisää Interceptistä osoitteessa www.interceptpharma.com