Invidem tuo markkinoille uuden palvelun, joka helpottaa asiakkaan tuntemista ja torjuu talousrikollisuutta

Pohjoismaisilla markkinoilla toimintansa aloittavan Invidemin missiona on tarjota yrityksille entistä helpompi ja turvallisempi tapa asiakkaan tuntemiseen liittyvien KYC-tietojen (Know Your Customer) käsittelyyn uuden KYC-säännösten vaatimukset täyttävän palvelun avulla. Palvelun tavoitteena on yksinkertaistaa asiakkaan tuntemiseen liittyvien tietojen käsittelyä uudenlaisen standardin avulla ja samalla auttaa torjumaan talousrikollisuutta, kuten rahanpesua ja terrorismin rahoitusta. Invidem on kuuden pohjoismaisen pankin Danske Bankin, DNB:n, Handelsbankenin, Nordean, SEBin ja Swedbankin ainutlaatuisen yhteishankkeen lopputulos.

Asiakkaan tuntemisesta on tullut monien yritysten, kuten esimerkiksi rahoituslaitosten, vakuutusyhtiöiden, tilitoimistojen ja kiinteistönvälittäjien liiketoiminnassa yhä keskeisempi kysymys. Alati monimutkaisemmaksi muuttuva sääntelyilmapiiri haastaa rahanpesulain velvoittamia yrityksiä jatkuvasti asettaen ne tilanteeseen, jossa mahdollisella virheellä voi olla hyvin kauaskantoiset seuraukset. Koska vaatimukset asiakkaan tuntemiseen ovat kasvaneet, yritykset joutuvat keräämään ja käsittelemään yhä enemmän erilaista asiakasdataa useissa eri tilanteissa. Invidemin perustamisen taustalla on ajatus siitä, miten näihin haasteisiin vastataan.

Invidemin palvelun avulla asiakkaan tuntemiseen liittyvän KYC-säännösten mukaisen datan kerääminen, validointi, kokoaminen ja myyminen helpottuu. Palvelun ideana on, että sinne kertaalleen syötetyt tiedot ovat jatkossa asiakkaan suostumuksella käyttäjien saatavilla, jolloin palvelu helpottaa niin yritysten kuin KYC-tietojen keräämiseen velvoitettujen yritysten toimintaa. Invidemin jakama data muodostaa näin ollen pohjan KYC-prosessille.

Kuusi Invidemin perustanutta pankkia ovat sopineet yhteisestä KYC-asiakastiedon standardista, jonka pohjalle palvelu on rakennettu. Nämä kuusi pankkia myös käyttävät palvelua Invidemin ensimmäisinä asiakkaina. Tulevaisuudessa palvelua on tarkoitus tarjota myös muille pankeille ja yrityksille, joiden toimialaa rahanpesulaki sääntelee, kuten vakuutusyhtiöille, tilintarkastus- ja kirjanpitoyrityksille sekä kiinteistöalalle.

Marit Bø Bornstein on nimitetty Invidemin uudeksi toimitusjohtajaksi. Bø Bornstein toimi aiemmin tietohallintojohtajana Collectumissa ja hänellä on kokemusta useiden eri it- ja liiketoiminnan kehittämishankkeiden johtotehtävistä.

– Odotan innolla, että pääsen kehittämään Invidemin toimintaa. Uskon, että tarjoamalla tällaisen yhteisen digitaalisen alustan KYC-asiakastietojen käsittelyyn hyödytämme alan yrityksiä ja koko yhteiskuntaa. Kun asiakkaan tuntemiseen liittyvät prosessit yksinkertaistuvat, ne näkyvät myös asiakkaille parantuneena palveluna. Tämä on ainutlaatuinen liiketoimintamalli, joka tulee varmasti uudistamaan lainsäädännön edellyttämään asiakkaan tuntemiseen liittyviä käytäntöjä, Marit Bø Bornstein sanoo.

Vuonna 2020 Invidem alkaa tarjota palveluitaan pohjoismaisille yrityksille valittujen pilottiprojektien puitteissa. Palveluiden laajamittaisempi kaupallinen lanseeraus on tarkoitus aloittaa vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon aikana.

Lue lisää Invidemista täältä (englanninkieliset verkkosivut).

Marit Bø Bornstein, toimitusjohtaja, Invidem
marit.bo.bornstein@invidem.com

Tietoja Invidem AB:sta
Invidemin missiona on kehittää helpompaa ja turvallisempaa pankkiasiointia parantamalla asiakaskokemusta ja samalla vahvistaa talousrikollisuuden torjuntaa Pohjoismaissa. Invidem on perustettu vuonna 2019 kuuden johtavan pohjoismaisen pankin Nordic KYC Utility -yhteishankkeen tuloksena. Perustajapankit ovat Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, SEB ja Swedbank.