Jääkiekon MM-kisat lisänneet suomalaisten intoa matkata Prahaan yli 60 prosentilla

Jääkiekkohuuma nousee, kun kotikatsomoissa virittäydytään seuraamaan Leijonien taivalta MM-kisoissa. Maailman parhaan lätkämaan tittelistä kamppaillaan tällä kertaa Prahassa ja Ostravassa 1.–17. toukokuuta, ja osa suomalaisfaneista onkin suuntaamassa joukkueensa perässä paikan päälle Tšekkiin. Matkahakukone momondo.fi selvitti Prahan-hakujen suosion kisojen aikana.

Prahan linna. Kuva: Ricardo Liberato

Lähestyvät jääkiekon MM-kisat näkyvät selvästi Prahaan tehtyjen lentohakujen määrässä. Vaikka Praha on yleensäkin suosittu matkakohde ja pysyttelee lähes ympärivuotisesti kymmenen haetuimman kohteen listalla, lentohaut kaupunkiin kisojen ajaksi ovat lisääntyneet noin 63 prosentilla normaalitilanteeseen verrattuna.

”Tilastoissamme näkyvä hakupiikki jääkiekon MM-kisojen ajalle ei varsinaisesti yllätä, sillä suomalaiset ovat tunnetusti lätkähullua kansaa. Lisäksi Praha on lähellä ja suhteellisen edullinen kohde, mikä on varmasti houkutellut suomalaisfaneja”, sanoo momondon Suomen markkinointipäällikkö Petteri Jalonen.

Jääkiekkokuume on myös noussut tasaiseen tahtiin kisojen lähetessä: suomalaiset ovat tehneet eniten lentohakuja Prahaan kisojen ajalle maalis-huhtikuussa.

PUDOTUSPELIVAIHE KIINNOSTAA ENITEN

Lentohauista selviää lisäksi suomalaisten suosimat lähtöpäivät kisojen ajalle. Nämä osuvat yhteen kisojen ensimmäisen päivän, puolivälin ja pudotuspelivaiheen alkamisen kanssa. Selvästi eniten lentoja suomalaiset ovat hakeneet pudotuspelivaiheen alkuun.

”Pariviikkoinen kisarupeama on varsin pitkä työssäkäyville suomalaisille, joten monet lentävätkin kisoihin katsomaan vain viimeiset, tärkeimmät ottelut. Toisaalta myös torstain ja perjantain lennot ovat suosittuja, sillä osa saattaa piipahtaa kisoissa vain pidennetyn viikonlopun ajan”, jatkaa Jalonen.

Suomalaisten eniten hakemat lentopäivät:

1. torstai 14.5.
  2. keskiviikko 13.5.
  3. perjantai 1.5.
  4. perjantai 8.5.
  5. torstai 7.5.

Suomen matsit ja pudotuspelit:

1.5. Suomi – USA

3.5. Suomi – Tanska

4.5. Suomi – Norja

7.5. Suomi – Slovenia

9.5. Suomi – Slovakia

11.5. Suomi – Valko-Venäjä

12.5. Suomi – Venäjä

14.5. Puolivälierä

16.5. Välierä

17.5. Loppuottelu ja pronssiottelu

Tiedot perustuvat momondo.fin kautta Suomesta Prahaan haettuihin lentoihin. Haettuja lentoja, joiden lähtöajankohta on kisojen aikana (1.–16.5.), vertailtiin lentohakuihin kisoja edeltävälle ajalle (1.1.–30.4.).

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 30 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone-, Android- ja Blackberry-laitteille.