Joka 3. kodinkone Euroopassa yli 10 vuotta vanha − EU:n uudet energiamääräykset ohjaavat uusien imurien hankintaa

EU:n uudet energiamääräykset imureille astuivat voimaan maanantaina. Electrolux on toiminut aktiivisesti määräysten uusimisen puolesta jo 10 vuoden ajan. Uudet merkinnät tekevät tuotevertailun kuluttajille helpommaksi ja osoittavat, että imurit voivat olla sekä energiatehokkaita että erittäin suorituskykyisiä. Energiapihit ja tehokkaat imurit ovat Electroluxin tuotekehityksen ytimessä, ja tärkeä osa yrityksen kestävän kehityksen strategiaa.

EU:n uudet säännökset imurien energiankäytöstä ja näiden merkinnöistä astuivat voimaan 1.syyskuuta. Säädösten mukaan valmistajien pitää esittää johdollisten imureiden energialuokitus, poistoilman pölyjäämät, puhdistuskyky sekä matolla että kovalla lattialla asteikolla A-G. Myös äänentaso desibeleinä ja vuosittainen keskimääräinen energiankulutus tulee olla selvästi merkitty.

Electrolux on ajanut aktiivisesti pakollisia energiamerkintöjä imureihin EU-tasolla. Suuri energiankulutus mielletään helposti parempaan puhdistuskykyyn, minkä seurauksena paljon energiaa kuluttavia, mutta puhdistuskyvyltään heikkoja imureita on pysynyt markkinoilla. Kuluttajat kaipaavat ohjeistusta ja vertailtavuutta valitessaan itsellensä sopivinta imuria. Uusien merkintöjen kautta tulee myös selkeästi esille, että energiatehokkaat imurit voivat olla samalla suorituskyvyltään huipputasoa. Aktiivisen tuotekehityksen ja kestävän kehityksen ajattelutavan kautta pystytään tuottamaan markkinoille entistä parempia imureita.

Energiatehokkaammat imurit säästävät kotitalouksilta rahaa pienemmän energiakulutuksen kautta. Uusien merkintöjen avulla kuluttajien on myös helppo vertailla eri valmistajien imureita keskenään, jolloin suorituskyvyttömät ja energiatehottomat imurit ovat helposti tunnistettavissa. Samalla määräykset pakottavat valmistajat kehittämään energiatehokkaampia tuotteita ja uusia tapoja pitää samalla puhdistuskyky korkeana:

”Olemme erittäin iloisia uusista energiamääräyksistä. Electrolux on ollut edelläkävijä imurien tuotekehityksessä 100 vuoden ajan ja olemme ajaneet säädösten uudistusta jo 10 vuotta. Uudet energiamerkinnät siirtävät huomion imurien suorituskyvyn ja energiatehokkuuden suhteeseen, mikä on aina ollut tuotekehityksemme keskiössä ja todellista ydinosaamistamme,” iloitsee Electroluxin tuoteryhmäpäällikkö Katja Eerola.

Uusi jääkaappi – yhtä energiapihi kuin energialamppu

Uudet energiasäännökset ja -merkinnät tulevat vähentämään imurien kokonaisenergiakulutusta Euroopassa. EU:n laskelmien mukaan kokonaissäästöt voivat nousta jopa 18 TWh/v vuoteen 2020 mennessä.

Kodinkoneet kehittyvät nopeaa tahtia ja ovat huomattavasti vanhoja energiatehokkaampia. Esimerkiksi Electroluxin tehokkaimmat jääkaapit käyttävät saman verran energiaa kuin energialamput. Joka kolmas kodinkone Euroopassa on kuitenkin yli 10 vuotta vanha. Vanhojen laitteiden uusimisilla saataisiin aikaan huomattavia ympäristövaikutuksia, minkä takia on erittäin tärkeää lisätä kuluttajien tietoutta aiheesta.

Electroluxin video aiheesta: