JOKA NELJÄNNELLÄ SUOMALAISELLA ON OLLUT LOMAROMANSSI

Arjen vaihtuessa rentouttavaan lomamatkaan uusien maisemien lisäksi suomalaisia kiinnostavat myös uudet ihmiset ja tuliset lomaromanssit, selviää lento- ja hotellihakukone momondo.fin teettämästä kansainvälisestä tutkimuksesta. Suomalaisista puolet pitää lomakohteensa paikallisille ihmisille juttelusta ja romanttisia suhteita on lomallaan solminut joka neljäs.

Stereotypia suomalaisista ujona kansana ei päde ainakaan loma-aikaan – joka neljännellä suomalaisella on ollut lomaromanssi. Kuva: Philipp Oggier

Suomalaiset eivät momondon tuoreen tutkimuksen mukaan ole lainkaan niin tuppisuista ja varautunutta kansaa kuin joskus väitetään. Tutkimuksessa kartoitettiin eri kansallisuuksien mielipiteitä ja kokemuksia ihmissuhteista ja sosiaalisuudesta lomalla. Tutkimuksesta selvisi, että suomalaiset osaavat kyllä halutessaan heittäytyä lomallaan tunteen vietäviksi: joka neljäs (24 %) on kokenut lomallaan romanttisen seikkailun. Suomalaisten lomaromanssien määrä on kasvanut viimeisestä kahdesta vuodesta (22 %), mutta on yhä tutkimuksen keskiarvoa (30 %) selvästi vähemmän.

Eniten lomaromansseja on ollut sveitsiläisillä (41 %), italialaisilla (36 %), brasilialaisilla (34 %) ja hollantilaisilla (34 %). Harvinaisimpia lomamatkalla tapahtuneet romanttiset seikkailut puolestaan ovat kanadalaisten (20 %), australialaisten (22 %), amerikkalaisten (23 %) ja suomalaisten parissa.

”Lomalla ihmisillä on yleensä aikaa ja energiaa tutustua kohteessa niin mielenkiintoisiin nähtävyyksiin kuin uusiin ihmisiinkin. Suomalaisista joka neljäs on kokenut lomallaan romanttisen seikkailun, ja muutenkin suomalaiset juttelevat mielellään lomakohteessaan niin paikallisille kuin muille turisteillekin. Vaikka lomaromanssi ei houkuttaisikaan, on useimmille meistä matkustelun anti juuri erilaisten ihmisten tapaamisessa ja uusien kokemusten luomisessa”, momondon Suomen markkinointipäällikkö Miina Malkki kommentoi tutkimustuloksia.

SUOMALAISET JUTTELEVAT MIELUUMMIN PAIKALLISILLE KUIN TOISILLE SUOMALAISILLE

Vaikka suomalaiset ovat hieman tutkimuksen keskiarvoa vähemmän sosiaalisia lomamatkoillaan, yli puolet (51 %) pitää kuitenkin paikallisille juttelusta, yli kolmannes (38 %) muista maista kotoisin oleviin turisteihin tutustumisesta ja joka kolmas (33 %) muille lomalla oleville suomalaisille juttelusta. Suomalaiset aloittavat keskustelun toisten suomalaisten kanssa kuitenkin todennäköisimmin vain toisen aloitteesta (36 %). Suomalaiset madaltavat myös todennäköisimmin ääntään (8 %) yhdessä sveitsiläisten (9 %), italialaisten (8 %) ja kanadalaisten (8 %) kanssa kuullessaan jonkun muun puhuvan omaa kieltään.

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 2.–12. tammikuuta 2017, ja siihen osallistui 1011 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 22 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Turkissa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Brasiliassa, Kiinassa ja Australiassa.

Lisätiedot:

Ona Aula

Miltton

ona.aula@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 35 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille.

Liite 1.

FAKTAT LYHYESTI:

Suomalaiset juttelevat lomallaan mieluiten paikallisille:

• Suomalaisista 51 % juttelee mielellään paikallisille. Eniten paikallisille juttelusta pitävät brasilialaiset (71 %), portugalilaiset (64 %) ja italialaiset (63 %) ja vähiten paikallisten kanssa juttelevat kanadalaiset (46 %), belgialaiset (47 %) ja hollantilaiset (48 %).
  • Suomalaisista 38 % juttelee mielellään muunmaalaisille turisteille joita tapaa lomallaan.
  • Suomalaisista 34 % juttelee mielellään suomalaisille turisteille joita tapaa lomallaan. Mieluiten maanmiestensä kanssa juttelevat romanialaiset (51 %), venäläiset (48 %) ja norjalaiset (48 %).
  • Suomalaisista 14 % ilmoittaa, ettei mielellään puhu uusille ihmisille lomallaan. Italialaisista vain 7 % ja brasilialaisista 8 % ei mielellään puhu uusille ihmisille lomallaan.

Suomalaisista joka neljännellä on lomaromansseja, sveitsiläiset ja italialaiset pitävät tilastojen kärkeä:

•  Suomalaisista lähes joka neljännellä (24 %) on ollut lomallaan romanttinen kokemus tai romanssi. Määrä on hieman noussut vuosista 2015 ja 2016, jolloin 22 % suomalaisista ilmoitti kokeneensa lomaromanssin.
  •  Eniten lomaromansseja on sveitsiläisillä (41 %) ja italialaisilla (36 %), kun taas vähiten niitä on kanadalaisilla (20 %), australialaisilla (22 %) ja amerikkalaisilla (23 %).

Suomalaiset aloittavat lomallaan keskustelun muiden suomalaisten kanssa toisen aloitteesta:

• Suomalaiset ovat tutkimukseen vastanneista yksi harvimmin lomallaan tapaamiensa toisten suomalaisten kanssa keskustelun aloittavista kansoista: 36 % suomalaisista ilmoittaa juttelevansa muille suomalaisille vain, jos he tekevät aloitteen.