Joukko huippuajattelijoita kokoontui pohtimaan yhteiskunnan suuntaa ja löysi enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia

Muutaman vuoden tauon jälkeen 2.-3.6. järjestetty Naantali 24h -tapahtuma kokosi jälleen keskustelijoita yhteiskunnan eri puolilta pohtimaan yhteiskuntamme tilaa ja tulevaisuutta. Tapahtumassa kuultiin inspiroivia alustuspuheenvuoroja, jakaannuttiin teemoitettuihin pienryhmiin ja kohdattiin muita ryhmiä niin illallispöydässä kuin minipaneeleissa.

Naantalin Kaivohuoneelle ja naantalilaisten isäntäperheiden koteihin levittyvä tapahtuma toi jälleen mielenkiintoisia keskustelijoita yhteen pohtimaan muun muassa millaista on vastuullinen omistajuus, polarisoituvatko työmarkkinat ja miten voisimme varjella kulttuuria ja kauneutta muutoksen keskellä.

Tapahtuman yhteisissä alustuspuheenvuoroissa tarkasteltiin pääteemaa ”luottamus kriisissä” kolmesta hyvin erilaisesta näkökulmasta. VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara loi toivoa innovaatioiden kykyyn ratkaista viheliäisiä ongelmia, ja kehotti kaikkia osallistujia pohtimaan miten tutkimus ja yritystoiminta voisi yhdessä taklata vihreän siirtymän. Ylioppilaslehden päätoimittaja Tuija Siltamäki taas muistutti omassa puheenvuorossaan, että pelkän keskustelun käymisen sijaan tulisi tarkkailla ketkä keskustelevat ja miten. Alustuspuheenvuorot päätti Ukrainan Suomen suurlähettiläs Olga Dibrova, joka muistutti että meillä kaikilla on vastuu dialogin edistämisestä, demokratian vahvistamisesta ja luottamuksen palauttamisesta.

Avaustilaisuuden jälkeen osallistujat jaettiin teemoitettuihin työpajoihin yllättävillä kokoonpanoilla pohtimaan Suomen vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Pienryhmäkeskustelut käytiin Chatham House -periaatteella, ja niissä hyödynnettiin myös Erätauko-menetelmää, joka edesauttaa rakentavaa ja tasavertaista keskusteluilmapiiriä.

Tapahtuman seuraavana päivänä koostettiin kaikkien ryhmien nimeämät vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet, ja näistä jokaisesta yhdessä äänestettiin kuusi tärkeintä. Työpajojen työtä purettiin myös minipaneeleissa, joissa ryhmien edustajat pääsivät kertomaan minkälaisista asioista keskusteltiin ja mitä ajatuksia tai ideoita tästä heräsi.

Tapahtuman kutsui tänä vuonna koolle Alma Talent, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA, Miltton, Naantalin kaupunki ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK.

Lisätiedot: Tiina Kiesiläinen, tiina.kiesilainen(a)miltton.com ja 040-7394219