Joulun matkahaut etenkin Lappiin kasvaneet viime vuoteen verrattuna

Suomi on ulkomaisten matkailijoiden suosiossa joulun ja uuden vuoden aikaan: kiinnostusta löytyy sekä kaupunkilomailuun Helsingissä että matkailuun Lapin luonnossa ja talviurheiluharrastusten parissa. Mistä maista ollaan kiinnostuneita matkustamaan näihin kotimaamme kohteisiin kasvavissa määrin? Tämän selvitti lento- ja hotellihakukone momondo.fi.

Kylmänä pakkasyönä Lapissa voi nähdä revontulia.
© Visit Finland

Joulusesonki on Suomessa suosittua aikaa etenkin Lapin matkailun kannalta. Myös Helsinki on vahvasti ulkomaisten turistien suosiossa. ”Pohjoisen Suomen talvimatkailusesonki lähti tänä vuonna hieman tavallista hitaammin käyntiin, kun kunnon lumipeitettä ei meinannut sataa vielä marraskuunkaan aikana. Nyt luminen pakkastalvi on kuitenkin alkanut pohjoisessa, ja Suomen Lappi on erittäin suosittu matkakohde talvella”, kertoo momondo.fi:n edustaja Mikala Riis Bagger.

Kittilän lentokenttä sijaitsee hyvällä paikalla suosittujen kohteiden, kuten Levin ja Ylläksen, kannalta. Saksasta Kittilään suuntautuvissa lentohakumäärissä on tapahtunut eniten nousua viime joululomakauteen verrattuna. Saksalainen lentoyhtiö Germania aloitti lennot Düsseldorfista Kittilään tammikuussa 2017, mikä osaltaan on varmasti vaikuttanut kiinnostuksen kasvuun. Niin ikään Sveitsistä tehtyjen lentohakujen määrä on kasvanut. Myös britit ovat Lapin seudun vakivierailijoita, ja Iso-Britanniasta Kittilään suuntautuvat lentohaut ovatkin lisääntyneet viime vuoteen verrattuna.

Hieman eteläisempi Lapin kaupunki Rovaniemi kuuluu pohjoisen suosituimpiin matkakohteisiin. Etenkin joulun aikaan kaupunki kiinnostaa – sijaitseehan sen läheisyydessä napapiirillä Joulupukin Pajakylä. Eniten Rovaniemelle matkaamisesta ovat innostuneet espanjalaiset, jotka tekevät lentohakuja kaupunkiin kasvavissa määrin. Myös venäläisten ja ranskalaisten kiinnostus Rovaniemeä kohtaan on ollut kasvusuuntaista.

Viime vuoden joulusesonkiin verrattuna lentohaut Helsinkiin ovat lisääntyneet eniten Hongkongista ja Singaporesta. Kolmanneksi eniten ovat kasvaneet Kreikasta ja Yhdysvalloista Helsinkiin suuntautuvien lentohakujen määrä.

TOP 3 ENITEN KASVUA JOULUN 2018 LENTOHAUISSA VERRATTUNA JOULUSESONKIIN 2017:

Kittilään suuntautuvissa lentohauissa:

1. Saksa
2. Sveitsi
3. Iso-Britannia

Rovaniemelle suuntautuvissa lentohauissa:

1. Espanja
2. Venäjä
3. Ranska

Helsinkiin suuntautuvissa lentohauissa:

1. Hongkong
2. Singapore
3. Kreikka & Yhdysvallat

Tietoa vertailusta:
Vertailu perustuu KAYAKin kautta 1.1.2017–30.11.2017 ja 1.1.2018–30.11.2018 haettuihin meno-paluulentoihin, joiden matkustusajankohta on vuosien 2017 ja 2018 joulusesonkina väleillä 22.12.2017–7.1.2018 ja 21.12.2018–6.1.2019.

Lisätiedot:
Ulla Helander
Miltton
ulla.helander@miltton.fi

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten  CNN, Frommer’s,  The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc: in (NASDAQ: BKNG) itsenäinen tytäryhtiö.