Joulun verkkokauppa käy ennätyksellisen kuumana suomalaisten tehdessä jouluostoksia kotisohvalta

Maksu- ja ostospalvelu Klarnan data paljastaa, että suomalaiset ovat tehneet tavallista enemmän verkko-ostoksia kuluneen joulukuun aikana. Verkkomyynnit ovat kasvaneet joulukuun alun aikana (3.–16.12.) yli 40 prosentilla verrattuna viime vuoden joulukuuhun.

Klarna on huomannut merkittävää kasvua suomalaisten verkkokauppaostoksissa joulukuun aikana. Joulukuun ensimmäisten päivien aikana (3.–6.12.) verkko-ostaminen kasvoi yli 60 prosentilla ja ensimmäisen kahden viikon (3.–16.12.) aikana 42 prosentilla verrattuna viime vuoden joulukuuhun. Klarnan data perustuu yrityksen laajaan verkkokauppiaiden verkkoon. Suomessa Klarnalla on yli 6 500 verkkokauppiasta.

“Suomalaisia on kannustettu välttämään jouluostosruuhkia ja datamme mukaan iso osa jouluostoksista näyttää siirtyneen tänä vuonna verkkoon. Mielenkiintoista on, että joulukuun ensimmäinen viikko on ollut erityisen suosittu verrattuna viime vuoteen. Esimerkiksi Black Friday -viikkona verkko-ostosten määrä kasvoi 25 prosentilla viime vuoteen verrattuna, mutta joulukuun ensimmäisten päivien aikana kasvua oli jopa 60 prosenttia. Monet ovat varmasti olleet ajoissa liikkeellä joululahjojen kanssa, jotta paketit ehtivät jouluksi perille”, kertoo Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman

• Lapsille tarkoitettujen tuotteiden, kuten lelujen ja lastenvaatteiden ostaminen verkosta on kasvanut huomattavasti erityisesti yli 66-vuotiaiden keskuudessa: tuotekategoria on kasvanut 93 prosentilla yli 66-vuotiaiden keskuudessa ja 165 prosentilla yli 66-vuotiaiden miesten keskuudessa joulukuun aikana.
  • Joulun lähestyessä suomalaiset miehet ovat ostaneet tavallista enemmän koruja ja asusteita: kuluneen viikon aikana (14.-16.12.) miesten osuus tässä kategoriassa on kasvanut 122 prosentilla.
  • Joulukuussa eniten verkko-ostoksia tekevät 36–45-vuotiaat suomalaiset, mutta suurinta kasvua viime vuoteen verrattuna on tapahtunut 18–25-vuotiaiden ikäryhmässä (+47 %). Lisäksi, verrattuna keskivertopäivään, yli 66-vuotiaat ovat kasvattaneet osuuttaan eniten.
  • Verkko-ostoksia tehdään viime vuoteen verrattuna enemmän melkein jokaisessa maakunnassa, mutta eniten nettishoppailu on kasvanut Uudellamaalla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Katso alla olevasta taulukosta oman maakuntasi tulos.

Verkko-ostosten kasvu maakunnittain vuonna 2020 verrattuna vuoteen 2019

Ahvenanmaa 1%

Klarna Press Office, press@klarna.fi

Klarnasta