Jungle Juice Bar siirtyy käyttämään biohajoavia mukeja ja pillejä – miljoonat vuosittaiset astiat vaihtuvat biohajoaviin

Suomalainen smoothie- ja mehubaari Jungle Juice Bar on luopunut käyttämistään muovipakkauksista. Kaikki juomien tarjoilussa käytettävät mukit, pillit ja kannet on jatkossa valmistettu PLA-biomuovista, ja ne ovat siten sekä biopohjaisia että biohajoavia. Uudistus koskee yrityksen kaikkia 50 toimipistettä Suomessa ja Ruotsissa.

Suomen suurin smoothie- ja mehubaariketju Jungle Juice Bar on päättänyt luopua käyttämistään muovimukeista, -pilleistä ja -kansista lokakuusta 2018 alkaen. Päätöksen taustalla oli havainto siitä, että käytössä olleiden pakkausten jälkikäsittely on puutteellista ja hankalasti ohjailtavissa.

”Tarjoilemme asiakkaillemme tänä vuonna yhteensä noin 2,8 miljoonaa smoothie- ja mehujuomaa, ja ensi vuonna arviomme mukaan jo 4 miljoonaa. Ne ovat määriä, jotka velvoittavat meitä harkitsemaan valintojamme ympäristön kannalta. Vaihtamalla mukit, pillit ja kannet biomuovisiin vaihtoehtoihin ehkäisemme kertakäyttömuovien käyttöä jatkossa merkittävästi”, kertoo Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Noora Fagerström.

Jatkossa kaikkien Jungle Juice Barin smoothieiden ja mehujen tarjoilussa käytetään PLA-biomuovista valmistettuja mukeja, pillejä ja kansia. PLA on tällä hetkellä saatavilla olevista biomuovivalmisteista ympäristölle vähiten haitallinen, sillä se on sekä biopohjainen että biohajoava. Biopohjainen tarkoittaa uusiutuvista materiaaleista valmistettua – biohajoava tarkoittaa täysin kompostoituvaa.

”PLA on tällä hetkellä elintarviketeollisuudessa käytössä olevista vaihtoehdoista hiilijalanjäljeltään pienin, ja se mahdollistaa kompostoinnin lisäksi myös keräyksen ja kierrätyksen. Lähes kaikki toimipisteemme sijaitsevat kauppakeskuksissa, ja on ollut ilo huomata, että niiden tarjoamat kierrätysmahdollisuudet tukevat nykyään hyvin uusiutuvien pakkausmateriaalien käyttöä”, Fagerström kertoo.

PLA-biomuovi valmistetaan esimerkiksi maissitärkkelyksestä tai sokerijuurikkaasta, ja sitä käytetään useiden elintarvikkeiden pakkauksissa. PLA-muovista valmistetut astiat voi joko kierrättää tai kompostoida. Jungle Juice Barin asiakkaat voivat kierrättää pakkaukset esimerkiksi lajittelemalla ne kahviloiden asiakastiloista löytyviin biojäteastioihin.

Noora Fagerström
noora@junglejuicebar.fi

Jungle Juice Bar lyhyesti

Jungle Juice Barin missio on tehdä hyvän ravinnon saaminen helpoksi kaikille ja todistaa, että terveellinen voi maistua hyvältä ja olla samalla rentoa ja hauskaa. Vuonna 2011 perustettu yhtiö on avannut uusia toimipisteitä vuosittain, ja sen viime vuoden liikevaihto oli lähes 8 miljoonaa euroa.