Kaiko juhlii naistenpäivää kevätmallistollaan – 7 % myyntivoitosta naisten kouluttamiseen Nepalissa

Pehmeät linjat ja uudet printit tuovat lupauksen kesästä. Eettinen vaatebrändi Kaiko lanseeraa kevätmallistonsa kansainvälisen naistenpäivän vanavedessä, ja mikäpä sen sopivampaa: suomalaisyritys sekä työllistää nepalilaisnaisia että on ohjannut 7 % jokaisen myydyn tuotteen voitosta nepalilaisnaisten kouluttamiseen aina perustamisestaan saakka.

Kansainvälistä naistenpäivää juhlittiin 8.3., ja heti seuraavana päivänä Kaiko toi kauppoihin rennon naisellisen kevätmallistonsa. Mallisto tuo mukanaan näyttäviä mekkoja, imartelevia leikkauksia ja pehmeitä linjoja sekä kaksi uutta kuosia: Blush Poppies on hempeä ja herkkä kukkakuosi ja Sage Leo villin värikäs leopardiprintti hiekkaisella pohjalla.

Materiaaleina ovat aiemmista mallistoista tutut kauniisti laskeutuva, kudottu lyocell, rouhea kudottu luomupuuvillavakosametti, pörröinen ja lämmin mohair sekä pehmeä luomupuuvillaribbi.

Mallisto sisältää niin tuttuja suosikkituotteita raikkaissa uutuussävyissä -ja kuoseissa kuin uusia tuttavuuksiakin. Lyocellista valmistettu, midimittainen Mermaid Skirt hurmaa naisellisella siluetillaan, kudotusta luomupuuvillavakosametista valmistettu Corduroy Shacket on naisen paras ystävä viileikesäiltoina ja Rib T-shirt on omiaan arjen pehmeäksi luottotuotteeksi.

Yksi merkin suosituimmista mekkomalleista, Frill Button Dress, saa uudessa mallistossa ylleen uutuuskuosi Sage Leon. Mekko on saatavilla myös rakastetussa vesivärikukin maalatussa Full Bloom -kuosissa. Pörröinen Mohair Jumper taas päivittyy kevätsesonkiin voinkeltaisessa uutuussävyssä, ja sesongin statement-mekko Flowy Dress juhlii kevättä Blush Poppies -uutuuskuosissa.

Kaikon työ parantaa nepalilaisnaisten asemaa ja elintasoa

Kaiko ohjaa 7 % jokaisen myydyn tuotteen voitosta naisten kouluttamiseen Nepalissa. Lahjoituksia on kertynyt Kaikon perustamisesta vuonna 2017 saakka jo lähes 35 000 euroa. Lahjoitus menee perille Naisten Pankin kautta, jonka pääkohteena on työ köyhän Lalitpurin alueella. Tämän lisäksi Kaiko tekee maassa myös omaa koulutusta. Tuki on suunnattu erityisesti naisille, koska naisen asema Nepalissa on erityisen haavoittuva, ja naisten kouluttamisen on havaittu olevan yhteiskunnalle kaikkien hyödyllisintä.

”Ajattelemme, että sekä yritystoiminnalla että omilla kulutusvalinnoilla voi tehdä paljon hyvää. Kaiko haluaa tarjota suomalaisnaisille mahdollisuuden pukeutua kauniisiin ja kestäviin vaatteisiin ja samalla tukea vaivattomasti nepalilaisnaisten työllisyyttä ja koulutusta”, sanoo Kaikon perustaja ja luova johtaja Mirjam Sokka.

Uuden malliston vaatteet on valmistettu eettisesti Portugalissa. Portugalilaiset valmistajat on valittu huolella, ja heidän vastuullisuutensa on varmistettu haastatteluin, säännöllisin vierailuin ja sertifikaatein.

Malliston korut sen sijaan valmistetaan Nepalissa, jossa Kaiko on koruvalmistajan ainut yritysasiakas. Kaiko suunnittelee korumalleja, jotka on mahdollista tehdä kotona ja, jotka vaativat paljon käsityötä, jotta työtä olisi mahdollisimman paljon. Korujen parissa työllistyy noin 10 nepalilaisnaista.

Kaiko Women Spring Collection -mallisto

Lanseeraus: 9.3.2022

Tuotehinnat: 27,90 249,90

Materiaalit: Kudottu lyocell ja luomupuuvillavakosametti, mohair ja luomupuuvillaribbi.

Vaatteet valmistettu eettisesti Portugalissa ja korut Nepalissa.

Lue lisää ja seuraa sosiaalisessa mediassa:

Hinta- ja kuvatiedustelut:

m / STUDIOS

milttonstudios@miltton.fi

www.miltton.fi

@milttonstudios

Haastattelupyynnöt:

Ilona Haahtela, Miltton

ilona.haahtela@miltton.fi

+358 44 796 0012

Kaiko on eettisesti valmistettuihin naisten- ja lastenvaatteisiin erikoistunut yritys, joka sai alkunsa syksyllä 2016, kun yrityksen perustaja Mirjam Sokka pohti, miten voisi yhdistää unelmiensa työn muodin parissa hyvän tekemiseen. Kaikossa yhdistyy intohimo kauniisiin ja laadukkaisiin vaatteisiin sekä missio naisten ja lasten elämänlaadun parantamiseen. Kaiko ohjaa 7 % myytyjen vaatteiden tuotosta naisten kouluttamiseen kehitysmaissa.