Kaiko lisäsi tuotantoaan Nepalissa ja lahjoitti suoraa korona-apua – Seuraavina 5:nä vuotena keskitytään sosiaalisen vaikutuksen kasvattamiseen

Kotimainen lifestyle-brändi Kaiko on onnistunut vuonna 2021 monissa vastuullisuustyönsä tavoitteissaan, joiden ytimessä on yhdistää tiedostavat asiakkaat taitaviin käsityöläisiin eettisesti kestävällä tavalla. Koronapandemia toi tekemiseen lisähaastetta sekä Nepalissa että kotimaassa, mutta seuraavan viiden vuoden vastuullisuusohjelma on entistäkin kunnianhimoisempi.

A person and a child walking on a beach

Description automatically generated with medium confidence

Keväällä 2022 viisi vuotta täyttänyt, eettisestä tuotannostaan tunnettu Kaiko, työllistää 25 työntekijää ja tekee 3,4 miljoonan euron liikevaihtoa. Lastenvaatebrändinä aloittanut yritys on kasvanut tasaisesti koronan tuomista haasteista huolimatta.

Kaiko ohjaa jokaisen myydyn tuotteen voitosta 7 % naisten kouluttamiseen Nepalissa. Lahjoituksia on kertynyt Kaikon perustamisesta saakka jo yli 45 000 euroa, joista suurin osa on lahjoitettu Naisten pankin työlle ja osa Kaikon omaan Nepalissa tehtävään koulutukseen.

”Vuonna 2021 lahjoitimme varoja suoraan Nepaliin koronakriisin köyhdyttämille ihmisille. Lisäksi autoimme naisia kehittämään työympäristöään, ja tarjoamaan reiluja työpaikkoja alueensa ihmisille. Naisten pankin kautta varat menevät ruohonjuuritason koulutukseen, jotta tukea saadaan myös syrjäseutujen naisille, joilla ei ole samoja mahdollisuuksia työllistyä kuin kaupunkilaisnaisilla Kathmandussa”, Kaikon perustaja ja luova johtaja Mirjam Sokka kertoo.

Nepalintuotantoa onnistuttiin viime vuonna kasvattamaan muun muassa koruvalmistaja Aroma Beadsin kanssa, jonka ainoa yritysasiakas Kaiko on. Korujen valmistus työllisti 15 nepalilaisnaista. Yhteistyö on tiivistä, ja Kaiko suunnittelee korumalleja, jotka on mahdollista tehdä kotona ja vaativat paljon käsityötä.

Myös ensimmäiset tuotteet uudelta nepalilaisstoimijalta, Purnaalta, tulivat viime vuonna myyntiin. Purnaa on valmistanut Kaikolle muun muassa kevään 2022 uutuudet, uimapuvut. Tekstiilivalmistaja työllistää 90 henkilöä, ja sillä on vahva sosiaalisen vastuun ohjelma. Siihen kuuluu muun muassa vuosittaiset tehtaan auditoinnit ja työntekijöiden palkkojen tarkastukset yhdessä työntekijöistä koostuvan komitean kanssa. Palkat ovat tämän ansiosta Maailman reilun kaupan järjestön (WFTO) suosituksia korkeammat.

Suunnitelmissa vuoden tuotetakuu ja lisää työpaikkoja nepalilaisnaisille

Kaikon vastuullisuusstrategia seuraavalle viidelle vuodelle kertoo, että brändi keskittää voimavaransa sosiaalisen vaikuttavuutensa kasvattamiseen. Se tehdään muun muassa jatkamalla paikallisten työpaikkojen lisäämistä Nepalissa, kouluttamalla ja voimaannuttamalla kehittyvien maiden naisvetoisia yrityksiä ja luomalla tavarantoimittajille uudet menettelyohjeet.

Unelmoin myös omasta toimipisteestä Nepalissa, josta käsin työtä voitaisiin tehdä vielä tehokkaammin”, Sokka sanoo.

Tämä kaikki on tehtävä unohtamatta ympäristövastuuta. Seuraavan viiden vuoden aikana Kaiko on lanseeraamassa muun muassa 12 kuukauden tuotetakuun ja varmistamassa, että kaikki pakkausmateriaalit ovat kierrätettyä tai sertifioitua alkuperää. Pidempiaikaisena tavoitteena on hiilineutraalius koko arvoketjussa.

Jo tähän saakka Kaiko on pyrkinyt siihen, että heidän käyttämillään materiaaleilla on mahdollisimman pieni ympäristöjalanjälki. Kaiko käyttää esimerkiksi muuntokuituja, kuten lyocelliä ja EcoVero-viskoosia, jotka valmistetaan kemikaalikuormaa vähentävässä suljetussa kierrossa. Huolella valitut valmistajat ovat sitoutuneet GOTS, Öko-tex, Sedex ja Bluesign -sertifikaatteihin.

Kaikolla on käytössään myös Re-wear-palvelu yhteistyönkummpani Ninyesin kanssa, jonka kautta vaatteet voi palauttaa Kaikolle, ja niille etsitään uusi koti. Vuonna 2021 Kaiko myös laski ja kompensoi työmatkojensa hiilijalanjäljen.

Varsin tärkeäksi pandemiavuosina on muodostunut myös aito huolenpito Kaikon omista työntekijöistä. Tiimi on kasvanut vuonna 2021 viidellä uudella työntekijällä, mutta kasvuvauhti on pitänyt kaikki kiireisinä. Esimiehiä on koulutettu seuraamaan työn kuormittavuutta ja puutumaan siihen varhain, ja yhä useampi kaikolaisista on siirtynyt tekemään 80 % työaikaa.

Lue lisää ja seuraa sosiaalisessa mediassa:

Haastattelupyynnöt:

Ilona Haahtela, Miltton

ilona.haahtela@miltton.fi

+358 44 796 0012

Kaiko on eettisesti valmistettuihin naisten- ja lastenvaatteisiin erikoistunut yritys, joka sai alkunsa syksyllä 2016, kun yrityksen perustaja Mirjam Sokka pohti, miten voisi yhdistää unelmiensa työn muodin parissa hyvän tekemiseen. Kaikossa yhdistyy intohimo kauniisiin ja laadukkaisiin vaatteisiin sekä missio naisten elämänlaadun parantamiseen. Kaiko ohjaa 7 % myytyjen vaatteiden tuotosta naisten kouluttamiseen kehittyvissä maissa.